petersv skrev:
230V styrspänning matad från främmande central är väl inget konstigt i fastigheter med flera undercentraler?

Ibland har jag sett att kontaktorn monteras i en egen dinkapsling vid sidan av centralen (med märkning) för extra tydlighet.

Om man vill undivka matningen helt så är det radio eller optofiber (platfiber i det här fallet) som gäller.

Kan du peka på någon radioprodukt som passar för detta?

I vår Brf är detta löst med 48V AC styrsignaler och reläer med 48V AC manöverspänning (hundratals meter mellan UC/korskopplingarna, det har funkat bra sen det byggdes 1978)...

PST skrev:
I vår Brf är detta löst med 48V AC styrsignaler och reläer med 48V AC manöverspänning (hundratals meter mellan UC/korskopplingarna, det har funkat bra sen det byggdes 1978)...
Det är den lösningen, fast med 24V, som jag kommer att välja, om inte det finns en enkel radiostyrning som jag kan använda. Radio har ju fördelen att jag inte behöver dra utanpåliggande kabel.

stilofunk skrev:
Det är den lösningen, fast med 24V, som jag kommer att välja, om inte det finns en enkel radiostyrning som jag kan använda. Radio har ju fördelen att jag inte behöver dra utanpåliggande kabel.
Här kanske finns något som passar: http://www.hager.se/fastighetsautomatik/tebis-radio/724.htm

Ett enklare sätt vore kanske att köpa billiga fjärrströmbrytare? Det är blir inte lika elegant, men kanske tilräckligt?

Skall man ha seris radiostyrning kommer det nog kosta.

• Gilla
hansfors
  • Laddar…
stilofunk skrev:

www.gira.se bra kvalitet men kanse lite dyrare.

Det finns flera bra förslag på radioprodukter men ingen som ger det jag behöver:
Nån form av Master-Slave där Mastern ska triggas av en 230V signal som sedan via en trådlös signal ska aktivera 3 parallella Slavar. Slavarna ska sedan aktivera var sin kontaktor. (eventuellt kan kontaktorn vara integrerad.
Både Master och Slave ska vara monterade på modulskena och godkända för Fast installation.

Den konfigurationen har jag inte hittat

Jag har tittat på deras produkter och hittar ingen Master (sändare) som går att montera i modulskena.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.