Har för lite ström i köket. Bara 1,5 och 10A. Har konstaterat att nästan allt i köket ligger på EN säkring. 10A. Diskmaskin, belysning, uttag kyl, L/L värmepump.
Undrar om man får dra 2,5mm fk i 16mm rör. Och skyddsjord 1,5?
Är trött att byta säkringen.

p.s. det är omöjligt (genom badrum, trappa, ett rum) att dra separat kabel från el centralen. Det är nog därför förra ägaren gjorde som han gjorde.

Kan du inte få i två faser till istället?

Men får man ha två faser och en nolla? Eller ska det vara två nollor. Eller ersätta bef 1,5 nolla med 2,5 nolla?

3 faser på samma nolla är inga problem. Strömmen i nollan blir aldrig större än i en av faserna. Det ska alltså vara 3 säkringar matade från var sin fas, inte 3 säkringar från samma fas.

MEN det måste var samma area på trådarna. Framförallt så får du inte ha lägre area på skyddsjorden.

Sen ska det såklart märkas ordentligt.

Det är väl inget man gör vid nybygge, men i ett gammalt hus är det ibland enda utvägen att dra fram 3 faser till köket för att få ihop det. Även om det inte är ett krav (om det bara är 1-fas objekt anslutna), brukar jag sätta en 3-polig automat för sådana grupper.

2 faser + nolla.
en fas + nolla till t.ex värmepumpen.
den andra fasen + nolla till t.ex. diskmaskinen.

Därför undrar jag om det går att köra med en nolla.

Om jag hade kört nåt mellan 2 faser (400v) då förstår jag det hade räckt med en nolla.

Men menar ni det går att göra 2 x 1,5 svarta faser + en 1,5 blå nolla + en 1,5 g/g jord?

p.s. kan inte sätta en 3p automat. Har en gammal central med intilliggande JFB.

Det har skrivits om detta ett antal gånger. Sök lite :)

Det går bra att köra 2 faser på en nolla. Fundamental 3-faslära.

Det är bara krav på allpolig brytning om man blandar enfas och flerfas på samma grupp.

Men, Observera det gäller att det verkligen är 2 OLIKA faser, annars överbelastar du nollan.

Det är bara krav på allpolig brytning om man blandar enfas och flerfas på samma grupp.
Krav på allpoligt kortslutningsskydd menar du väl? Typ JFB eller 3-pol säkring.

Räcker det med JFB? Jag har uppfattat det som att säkringen ska vara 3-polig.

en JFB är väl inget kortslutningsskydd

Nu får ni gärna tycka att jag ställer en dum fråga, men jag måste... :)

Jag har också lite svårt att se logiken i att 3 faser och 1 nolla kan fungera. Hur klarar nollan belastningen när jag belastar samtliga 3 faser när max? Går det då inte3 ggr högre strömstyrkor i nollan då?

Det fungerar säkert annorlunda med el, men om man jämför med t ex vattenledningar så skulle ju "nollan" begränsa flödet i "faserna" eftersom den inte skulle låta mer vatten passera än dess volym tillåter. Men en elkabel har väl inte den begränsningen eftersom den släpper på tills den smälter. Och eftersom nollan såklart inte är avsäkrad så har jag därför lite logiska problem med att fatta hur det går.

Tro det eller ej, men jag har faktiskt läst lite ellära men inriktat mot industrin på ett helt annat sätt. Men det var då det... :)

Det fungerar pga att det är växelström och faserna ligger förskjutna i förhållande till varandra, i vattenrören skulle då vattnet komma skvättvis i ett fasrör i taget och alla skvättarna få plats efter varandra i nollröret.

elmont skrev:
en JFB är väl inget kortslutningsskydd
Kortsluter man fas eller nolla mot jord så löser JFB.

Du missförstår nog. Nollan är ingen återledare för ström. Strömmen återleds genom de andra faserna. Nollan i ett 3-fassystem är främst till för att kunna plocka ut en spänning på 230V.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.