7 200 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Köra 220 volts 3-fasmotor på 400 volt 3-fas.
I en gammal mjölkvarn (ursprungligen från 1300-talet) finns en stenkvarn, som från början drivits av ett vattenhjul. Den har senare (1930-talet) byggts om för att drivas av en stor elmotor. Motorn finns kvar och är avsedd att kopplas till 3-fas 220 volt via en pådragsapparat.
Data på motorskylten: HEEMAF Hengelo (Holländare?)
14,7 kW PK 20 (hk?)
220 volt triangel 50 per
Typ 71/6 50 amp
cos fi 0,87 Omv 960 (r/m?)
Nu skulle vi vilja koppla den till det nuvarande 3-fas 400-voltsnätet.
Min fråga blir då: Vad krävs det för anordningar och apparater, och hur ska dessa kopplas in?
RuneB
Data på motorskylten: HEEMAF Hengelo (Holländare?)
14,7 kW PK 20 (hk?)
220 volt triangel 50 per
Typ 71/6 50 amp
cos fi 0,87 Omv 960 (r/m?)
Nu skulle vi vilja koppla den till det nuvarande 3-fas 400-voltsnätet.
Min fråga blir då: Vad krävs det för anordningar och apparater, och hur ska dessa kopplas in?
RuneB
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
om det är 220 volt triangel, är det 127 i delta då?
OM det är så så är den billigaste lösningen en ny motor. En trefastransformator finns normalt inte "på hyllan" och är en specialpryl och kostar då därefter.
Står det något om 220 och 380 på märkplåten så är den omkopplingsbar och funkar troligen direkt mot elnätet.
Protte
OM det är så så är den billigaste lösningen en ny motor. En trefastransformator finns normalt inte "på hyllan" och är en specialpryl och kostar då därefter.
Står det något om 220 och 380 på märkplåten så är den omkopplingsbar och funkar troligen direkt mot elnätet.
Protte
ja före 1953 hade vi väl 127/220 volt och då är motorn sannolikt inte omlindad, isåfall skulle den ha fått en ny märkskylt präglad.
en trafo är väl enda lösningen, har faktiskt sett en trefastrafo i den storleken (15-20kW) du behöver på blocket.se för ett par tre månader sedan, den var ämnad att omvandla från 3-fas 400v till 3-fas 120/208 volt amerikansk ström, så den hade funkat till din motor, tror den var ute för 2000kr
en trafo är väl enda lösningen, har faktiskt sett en trefastrafo i den storleken (15-20kW) du behöver på blocket.se för ett par tre månader sedan, den var ämnad att omvandla från 3-fas 400v till 3-fas 120/208 volt amerikansk ström, så den hade funkat till din motor, tror den var ute för 2000kr
Hur fungerar det du kallar pådragsapparat? Har den tre fasta lägen eller är den steglös mellan två ytterlägen?
Om den har tre lägen kan det vara en Y/D-kopplare, var nätet tidigare 220/127 skulle motorn motsvara kraven för det. Om du har rejäl matning till kvarnen kan du isåfall direktstarta den Y-kopplad.
Om den har tre lägen kan det vara en Y/D-kopplare, var nätet tidigare 220/127 skulle motorn motsvara kraven för det. Om du har rejäl matning till kvarnen kan du isåfall direktstarta den Y-kopplad.
Jag misstänker att det är en släpringad motor med pådragsmotstånd kopplat till släpringarna/rotorn, vid start är motstånden inkopplade, man minskar sedan motstånden succesivt under startförloppet för att till slut koppla bort dem och under normaldrift är rotorn kortsluten som på en vanlig asynkronmotor, statorlindningarna borde kunna y-kopplas mot 400V men jag är för dåligt påläst för att kunna svara på vad som händer, om det bara går att köra rakt av med befintliga pådragsmotstånd.GK100 skrev:Hur fungerar det du kallar pådragsapparat? Har den tre fasta lägen eller är den steglös mellan två ytterlägen?
Om det nu är en sådan motor vill säga, men typen var vanlig på 30-talet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Hrmf
Tydligen lite för ivrig och lite för trött, Triangel och delta är nog detsamma.
Det är få och små områden (t.ex delar av Göteborg) som har haft 127/220 system så det finns chans att det är en 220/380 V motor och då går den ansluta toill 400 V.
Protte
Tydligen lite för ivrig och lite för trött, Triangel och delta är nog detsamma.
Det är få och små områden (t.ex delar av Göteborg) som har haft 127/220 system så det finns chans att det är en 220/380 V motor och då går den ansluta toill 400 V.
Protte
För en kortsluten asynkronmotor blir effekten densamma om den D-kopplas till 230V som om den Y-kopplas till 400V. Varför skulle det bli annorlunda för att den är släpringad? Det går ju ingen nätspänning genom motstånden. Under förutsättning att den nu är D-kopplad och avsedd för 220V är det bara att Y-koppla den i stället och koppla på 400V. En 15kW frekvensomriktare (och kortslutet mellan släpringar) är givetvis också en lösning om än en dyr sådan.
Erik
Erik
Att kortsluta släpringarna och köra den som en vanlig motor fungerar inte alltid, jag har provat att göra det på en 132Kw motor som jag skulle ersätta pådraget med en mjukstart men det blev till att byta motorn till en vanlig. Jag fick aldrig något riktigt svar ifrån motorlindaren varför man inte kunde göra så men det gick i varje fall inte på den motorn.För en kortsluten asynkronmotor blir effekten densamma om den D-kopplas till 230V som om den Y-kopplas till 400V. Varför skulle det bli annorlunda för att den är släpringad? Det går ju ingen nätspänning genom motstånden. Under förutsättning att den nu är D-kopplad och avsedd för 220V är det bara att Y-koppla den i stället och koppla på 400V. En 15kW frekvensomriktare (och kortslutet mellan släpringar) är givetvis också en lösning om än en dyr sådan.
Erik
Klicka här för att svara