Har sedan ett par år en ETL Frostguard på 13m installerad inuti vattenledning (PEM slang) mellan pumphus och stugan. Vattenledningen går grunt (ca 20cm) under jord mellan pumphus och stuga och sen fritt under plintgrunden (med 20mm isoleringskragar).
Detta har funkat utmärkt tidigare vintrar - pumphuset är isolerat och försett med frostvakt och stugan har grundvärme på ca 10C under vintern. Frostguard kabeln är anslutet med jordfelsbrytare till ett eluttag i pumphuset. Normalt så har jag stängt av Frostguard kabeln när vi inte är i stugan - PEM slangen klarar ju att frysa och det har normalt tagit ett par timmar att tina upp den. Nu verkar den dock slutat fungera - kom ut till stuga i helgen, slog på strömmen till Frostguard kabeln men ännu efter 1 helt dygn var vattenledning helt frusen! Temperaturen ute var ca -10C. Jordfelsbrytaren funkar (kollade med att koppla pumphusets frostvakt via jordfelsbrytaren utan problem). Hade tyvärr ingen voltmeter med mig för att kunna Ohm-mäta Frostguard kabeln - kan denna bara helt enkelt sluta fungera? I så fall bör man kunna testa detta med en enkel Ohm-mätning - dvs. om det visar på oändlig resistans så är det avbrott. Enligt en överslagsberäkning borde väl denna kabel (märkt 10W/m dvs. 130W) motsvara en resistans på ca 400ohm. Kan det vara något annat fel?
/Bosse

Självbegränsande värmekablar går inte ohm-mäta som vanliga värmekablar (eller de går ju att se om det är direkt kortis eller avbrott). Man slår på spänningen till den, kollar att den verkligen får spänning, sedan kollar om den drar någon ström med en tångamperemeter.

Det är inte ovanligt att självbegränsande värmekablar slutar fungera som dom borde, dom jag har sett slta fungera är T2 röd och unisafe och ETL. Jag undviker i möjligaste mån självbegränsande kablar i dag.

elmont skrev:
Det är inte ovanligt att självbegränsande värmekablar slutar fungera som dom borde, dom jag har sett slta fungera är T2 röd och unisafe och ETL. Jag undviker i möjligaste mån självbegränsande kablar i dag.
Går det använda något annat än självbegränsande till att tina upp långa vattenledningar? Tror det är svårt att få de bra iaf..

Man kan ju använda en serieresistiv värmekabel, men då bör den styras av en termostat eller tidur eller nån annan anordning som gör att vattnet inte blir för varmt och bakterietillväxten tar fart. Man kan ju även ha en brytare för kabeln som man slår till om/när vattnet frusit dvs. en helt manuell styrning.
Med en serieresistiv värmekabel kan man ha längre värmekablar än med dom självbegränsande, sedan finns det ju dubbla "specilalslangar" med inbyggd värmetråd mellan slangarna.

Tack för bra svar!
Får väl acceptera att kabeln slutat fungera. Skall i alla fall ta med mig voltmetern ut nästa gång och kolla om det är avbrott. Kortis kan det ju inte vara då varken jordfelsbrytaren eller säkringen löser ut. Har ingen tångamperemeter men kanske kan låna en.

Så det blir till att vänta till våren på att ledningen tinar - går ju inte att få ut värmekabeln ur vattenledningen då den är helt frusen! Surt. Det blir för stort jobba att tina upp ledningen med utanpåliggande värmekabel och sen byta kablen inne i ledningen - vi har i alla fall vatten i en tappkran i pumphuset och brukar bara vara ute i stugan ett par helger på vintern och då får man värma vatten på vedspisen!

När jag väl sätter igång med att fixa detta till våren får jag väl byta till serieresistiv kabel och termostat. Eller finns det någon självreglerande som har bättre livslängd?

Finns serieresistiva kablar i färdiga längder för egen installation eller måste jag ta dit en elektriker? Det blir ju lite dyrt jmf med att bara koppla in en ny ETL Frostguard kabel från Claes Ohlson för 1300kr (bara att få en elektriker att åka ut till ön kostar minst en tusenlapp + arbete och material!)

/Bosse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.