Tänkte dra ny kabel till spisen, den gamla är tämligen obehaglig (svart med papper på)

Den är enfas och avsäkrad med 20A så jag tänkte mig EKK-light 2,5mm2 i befintligt rör.

Borde gå va?

Nej inte om du ska avsäkra 20A, då krävs minst 4mm2. Ligger du i renoveringstankar så dra fram 3-fas med nollla å jord å köp ny spis redan nu, då klarar du dig på 5G2,5mm2. Förutsätter att du har 3-fas i lägenheten givetvis.
Så: 3G4 (ovanlig) eller ny spis och 5G2,5.

Problemet är att jag bara har en fas till lägenheten, gammalt hus,
3G4 blir jävlig att dra bara,

kan man byta till en 16A och köra 2,5mm2?

Frågan är om spisen fungerar på 16A.

Om du har proppsäkringar, kan du säkra ner spisen i säkringsskåpet till 16A och prova laga mat

Min spis är avsäkrad på 10A. På två år har jag lyckats bränna säkringen en gång, så 16A borde funka.

sajjen skrev:
Min spis är avsäkrad på 10A. På två år har jag lyckats bränna säkringen en gång, så 16A borde funka.
Har du enfasspis då?

Kan ju dra FK 4mm2, men har inte hittat det någonstans,
hittar bara RK 4mm2, går det lika bra?

Japp, den är kopplad på enfas. Den är kopplad med 4mm2, så jag har funderat en del på varför den är avsäkrad på 10A, men eftersom det fungerar så har jag inte brytt mig om att göra något åt saken.

Kan jag dra RK 4mm2 till spisen i befintligt rör då med 20A säkring?

Borde bli lite trångt med 4mm2 i 16-rör, men jag har inte provat.

Ja, det antar jag, om du sen kan skala och ansluta RK - den är verkligen rikkardelig.

Vad är det för fel på den gamla kabeln? Pappersisolerade kablar (impregnerat papper) tror jag har längre livslängd än PVC. Om den inte blivit utsatt för fukt, isolations- och kontinuitetsmäter bra så är den nog inget att oroa sig för.
Fast jag kanske också skulle bytt den bara för att den ser läskig ut...

Har du 4mm idag så bör det inte vara några problem att få i ny 4mm R/FK. Dra inte 2.5 och säkra ner till 16 bara, den dan spisen ska bytas är risken stor att det inte räcker till.

Om du är rädd att det går lite tungt så var två stycken, en som smörjer och skjuter på och en som drar. Använd de gamla kablarna att dra med.

varför är det fel att avsäkra 20A på spisen vid kabeln 5X2.5 ??
tycker ni jag borde säkra av till 16A ???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.