3 550 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
styrsignal till flera centraler
Sida 1 av 2
Jag vill ha tips på hus jag fixa styrning mellan centraler på ett snyggt och billigt sätt. Jag har fönsterlampor i 12 fönster som ska centralstyras.
Frågan är nu hus jag ska mata kontaktorspole 2 och 3 utan att ta lågspänningsmatning från Central 1?
Några ideér:
- Jag har nu installerat vägguttag med separat brunnständning bredvid 12 fönster.
- Dessa uttag är fördelade på 3 centraler.
- I respektive Central regleras den separata brunnständningen av en kontaktor monterad på dinskenan. Kontaktor 1 i Central 1 osv.
- Central 1 har ett skymningsrelä,ur och en timer för tillkoppling på annan tid
Frågan är nu hus jag ska mata kontaktorspole 2 och 3 utan att ta lågspänningsmatning från Central 1?
Några ideér:
- Klenspänningsstyrning (24V) av kontaktor 2 och 3
- En separat placerad kontaktor (i egen kapsling) som styr alla kontaktorer. Kapslingen kommer då att innehålla matning från 3 Centraler!
- Radio-styrning (gissar att det blir den dyraste lösningen) Finns det någon okomplicerad produkt för detta?
- Annan lösning?
Du skall i alla fall inte binda ihop de olika centralerna galvanisk genom att ta matningen från en och nolla i en annan. Inte heller knyta ihop skyddsjordar från de olika centralerna med varandra. Använd galvaniskt skild lågspänning om du absolut vill ha allt styrt frå en sensor.
Jag har själv satt flera skymningsreläer. Lite irriterande rent tekniskt, men det blir en enkel installation och de olika grupperna tänds vanligen inom en period av ett par minuter.
Jag har själv satt flera skymningsreläer. Lite irriterande rent tekniskt, men det blir en enkel installation och de olika grupperna tänds vanligen inom en period av ett par minuter.
Givetvis ska centralerna vara galvaniskt skillda, de har ju dessutom egna JFB:er.
Det jag nämner är matning av kontaktorspolar som i sig själva är galvaniskt separerade från resten av centralen!
Att installera separat styrning med eget skymmningsrelä till varje central är inget alternativ då jag vill kunna förbikoppla och justera inställningen från en punkt.
Det jag nämner är matning av kontaktorspolar som i sig själva är galvaniskt separerade från resten av centralen!
Att installera separat styrning med eget skymmningsrelä till varje central är inget alternativ då jag vill kunna förbikoppla och justera inställningen från en punkt.
Denna kan kanske vara kul att testa, utan att det kostar särskilt mycket.
Passar ihop med div trådlösa mottagare typ NEXA m.fl.
http://www.telldus.se/?gclid=CPmbs5jmj58CFQIt3godclU6Cw
I styrprogrammet finns bl.a ett astrour så slipper du alla yttre givared^_^b
Passar ihop med div trådlösa mottagare typ NEXA m.fl.
http://www.telldus.se/?gclid=CPmbs5jmj58CFQIt3godclU6Cw
I styrprogrammet finns bl.a ett astrour så slipper du alla yttre givared^_^b
Nu vill jag som skrivits ha en fast installation som styr kontaktorerna parallellt i alla tre centraler.
Nån form av Master-Slave med:
Det låter i mina öron som den enklaste nivån på styrsystem och borde väl finnas på marknaden! Är jag verkligen ensam om det här behovet?
Nån form av Master-Slave med:
- klenspänning eller radio som styrsignal mellan Master och Slave
- Mastern ska triggas av en 230V signal
- Slaven ska ha en Slutande kontakt på utgången som klarar 230V
- En Master ska kunna hantera 3 Slavar parallellt
- Både Master och Slave ska vara skenmonterade och godkända för Fast installation
Det låter i mina öron som den enklaste nivån på styrsystem och borde väl finnas på marknaden! Är jag verkligen ensam om det här behovet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Dra fram nolla och tändtråd från styrningen och anslut till kontaktorspolen och bara till kontaktorspolen, det ska dessutom märkas upp med "matning till kontaktor från annan central"
Protte
Protte
Om du vill ha en trådbunden styrning, så måste du mata med spänning
från central 1 till reläerna/kontaktorer i de övriga centralerna.
Om inte så återstår bara radiostyrning t.ex den jag föreslog tidigare.
Varför vill du inte få in styrspänning från central 1 ?
Det är ett väl beprövat sätt och alla delar är hyllvara.
från central 1 till reläerna/kontaktorer i de övriga centralerna.
Om inte så återstår bara radiostyrning t.ex den jag föreslog tidigare.
Varför vill du inte få in styrspänning från central 1 ?
Det är ett väl beprövat sätt och alla delar är hyllvara.
Redigerat:
Jag vill ha ordning och reda och om det går vill jag inte ha mix av matning från olika centraler.
Antag att skymmningsreläet matar en skyddstransformator med sekundärt 24 V, som sedan matar 24 V till respektive centrals kontaktor. DEt måste väl vara den enklaste lösningen, eller?
Nackdelen är att jag får byta ut de kontaktorer jag har eftersom det inte längre verkar gå att köpa separata 24V spolar!
Antag att skymmningsreläet matar en skyddstransformator med sekundärt 24 V, som sedan matar 24 V till respektive centrals kontaktor. DEt måste väl vara den enklaste lösningen, eller?
Nackdelen är att jag får byta ut de kontaktorer jag har eftersom det inte längre verkar gå att köpa separata 24V spolar!
Jo det är nog det enklaste och billigaste, men då får du ju det du inte ville ha - lågspänningsmatning från Central 1.stilofunk skrev:Jag vill ha ordning och reda och om det går vill jag inte ha mix av matning från olika centraler.
Ett annat sätt är att köra den styrspänning som dina reläer har idag, men å andra sidan så är reläer ganska billiga att byta ut.
Jag tycker det är en avsevärd skillnad på 230 V lågspänning och 24 V klenspänning från en skyddstrafo. Finns ju ingen risk för skador vid arbete i centralen med klenspänningen påkopplad om man skulle missa varningstexten (kontaktorn matas med 24 V från annan central).WATTisPOWER skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Optokopplare måste matas från central 1 också, man vinner inget på det heller. Optokopplare, relä eller kontaktor har samma funktion i detta fallet, enda skillnaden är att optokopplaren man koppla till och från 10 000 000 ggr per sekund men det finns väldigt lite färdigt på hyllan. Relän är ju uråldriga men funkar helt OK. Kontaktorn är bara ett stadigare relä.
Uppmärkt ser jag inga problem att dra 230 från annan central till en kontaktor.
Protte
Uppmärkt ser jag inga problem att dra 230 från annan central till en kontaktor.
Protte
230V styrspänning matad från främmande central är väl inget konstigt i fastigheter med flera undercentraler?
Ibland har jag sett att kontaktorn monteras i en egen dinkapsling vid sidan av centralen (med märkning) för extra tydlighet.
Om man vill undivka matningen helt så är det radio eller optofiber (platfiber i det här fallet) som gäller.
Ibland har jag sett att kontaktorn monteras i en egen dinkapsling vid sidan av centralen (med märkning) för extra tydlighet.
Om man vill undivka matningen helt så är det radio eller optofiber (platfiber i det här fallet) som gäller.