Finns det någon Kopplingsdosa som man kan föra in en kabel där "bak" (så att man inte ser den när den kommer ut från fasaden). Jag vill ha ett uttag på min fasad och jag skulle kunna tänka mig att borra ett hål i fasaden (på lämpligt ställe) för att sedan "trä" på en Kopplingsdosa och sen gå med en kabel ditt jag vill ha uttaget. Kommer att gå vidare med ytterligare kablar från denna dosa sen (till trädgårdsbelysning).

Tex Eljos IP65dosa har spår i botten som du slår ur.

Boan skrev:
IP56 funkar väl fint, använde min elektriker, lite silicon runt så det blev tätt också..

[länk]
Då var inte han något proffs som inte använde proffsdosan med IP65.. ;)

Visste faktiskt inte att IP56-dosor fanns fortfarande, trodde att de hade typ utgått.
Ser bara proffsdosan, IP65.

//Patrik

B
tjena

jag måste sett fel! det var såklart en IP65 dosa!

• Gilla
Nymanfan
  • Laddar…
Håller med till fullo

Dosan U56 hade IPklass 56 när den introducerades (mitten på 90-talet?), men ändrades till IP65 någon gång runt 2005, vet ej varför.

Jag har båda varianterna i mitt hus.

B
ok, lite förvirrande... men det är hur som hellst en bra dosa med många tillbehör..

el_richard skrev:
[länk]

denna dosa kallas U56 men har IPklass 65
Det lustiga är att den som ritat bilden som bland annat finns på elbutiken´s hemsida har skrivit IP56, fast det skall vara IP65.

Den i särklasss bästa utanpåliggande kopplingsdosa som finns, finns enligt mig ingen bättre.

/Richard
Jag håller också med. Det gör nog de flesta elektriker. :p

//Patrik

B
såg faktiskt den "gamla" idag, ser likadan ut, men det står IP56 på locket...

hade nog inte märkt det om det inte varit för denna tråden! ;)

och helt klart,, bra dosa...

el_richard skrev:
Den i särklasss bästa utanpåliggande kopplingsdosa som finns, finns enligt mig ingen bättre.
Jag förstår inte skillnaden mellan de fyra olika varianterna.

Behöver man köpa till förskruvningar?

-MH- skrev:
Jag förstår inte skillnaden mellan de fyra olika varianterna.

Behöver man köpa till förskruvningar?
Nej, membrantätningar sitter färdigmonterade som iofs är utbytbara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.