Byggahus.se

Koppla spotlights 230 V

1. lillfisken
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Hur många trådar skall man dra till "pottorna" för spotlights 230 v? Jag har uppgifter på endast fas och nolla. (blå och svart tråd)

Om så är fallet vad gör man med jorden då. Matningen fram till kopplingsdosan har ju även jord...

Tack på förhand

2. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Man drar "spotlightskabel" dvs som tål högre värme. Den är 2x1,5 alltså utan jord. Har man ingen sådan så drar man FK och använder skydsslangarna som följer med pottan.

Båda alternativen ligger givetvis inne i VPrör/VPflex

3. lillfisken
    Medlem Nivå 2

1,5 kvm m

Således så är det ok att dra 1,5 kvmm kabel mellan pottorna. Man kopplar alltså ingen jord på spotlights?

Tack för svaret.

4. lillfisken
    Medlem Nivå 2

Parantes

Något som inte angår frågan i tråden men behövs det vp-rör/slang enligt EU-normerna? Själklart så har jag dragit slang så det är ingen fara med det. Men av ren nyfikenhet så undrar man ju...

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Nä, rör behövs inte alltid. Kabel, t.ex EKK får läggas lös i väggar o tak. Dock ovanligt i Sverige?
    Ska man ha den till spottar/trafo får man hitta på nåt sätt att dragavlasta den vid pottan.

6. spinout
    Medlem Nivå 7
    Det finns spottar som ska jordas också.

7. lillfisken
    Medlem Nivå 2

till exempel vilka då

??? Bör man dra med jord till pottorna ändå?????

8. Rikard Ågren
    Medlem Nivå 11
    Jag skulle då skippa det, om du inte köpt armaturer som ska jordas alltså.

9. G
    Medlem Nivå 5
    Men varför inte köra med 12V halogen istället? Mycket trevligare ljus, högre elsäkerhet och så håller de mycket längre med sin betydligt robustare glödtråd.

10. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Det är redan slang dragen enligt TS och med 12V-systemets futtiga kabellängder lär det var liten chans att genomföra.

11. Rikard Ågren
    Medlem Nivå 11
    Allt går med fler trafos :)