Är det tillåtet att ha vanliga vägguttag som matas via brytare? Måste dessa i så fall vara allpoliga eller går vanliga bra?
 
Ja, det är tillåtet.
Ett exempel på hur man kan göra är att ha ett tvåvägsuttag med separat brunntändning, där en brun har fast fas medans det andra är styrd över brytare. Enpolig strömställare räcker.

Uttag på balkonger är det bra att ha brytare på. Där tycker jag att man bör sätta tvåpolig strömställare, utifall det t.ex. skulle komma fukt i uttaget och JFB bryter så är det lätt att bryta bort nollan.

Ett väldigt vanligt belysningsinstallationssätt vid undertak och infällda armaturer är att man sätter uttag ovanför undertak (som armaturer pluggas in i) som sedan är styrd över brytare.

//Patrik
 
Maxwells_Demon skrev:
Är det tillåtet att ha vanliga vägguttag som matas via brytare? Måste dessa i så fall vara allpoliga eller går vanliga bra?
Oavsett vad man har för brytare till ett vägguttag så blir det "allpolig brytning", eftersom det enligt Elsäkerhetsverket och föreskrifterna är frivilligt att bryta nollan.

Är man bara ute efter att en maskin inte ska kunna aktiveras så finns det ingen fördel med att bryta nollan.

Ska man pilla på de elektriska anslutningarna är det en fördel att bryta nollan eftersom man inte riskerar att lösa ut JFB, och dessutom kan nollan vara farlig om det blir glapp på den någonstans i anläggningen.

I föreskrifterna anses nollan vara "spänningsförande" men inte en "pol" i "allpolig".

/Hasse
 
Tack då vet jag!
 
Utrymme med förhöjd brandrisk ska ha neutralledaren ha en frånskiljningsanordning. Men sådana utrymme har man knappast hemma.
 
Sågspånsisolerad vind kanske?
 
Maxwells_Demon skrev:
Är det tillåtet att ha vanliga vägguttag som matas via brytare? Måste dessa i så fall vara allpoliga eller går vanliga bra?
Det är rätt vanligt i offentlig miljö att man ansluter belysningsarmatur i höga tak i 230V VU och matar med kabel från en strömställare.
 
b_hasse skrev:
I föreskrifterna anses nollan vara "spänningsförande" men inte en "pol" i "allpolig".
Vad kallas då "allpolig + nollan"-brytare?
 
-MH- skrev:
Vad kallas då "allpolig + nollan"-brytare?
Den är också allpolig. Vill man vara säker så måste man specificera hur många poler brytaren ska ha. Att bryta nollan är som sagt frivilligt vid "allpolig" bytning.

Vill man bryta nollan för 3-fas måste man också fundera på om man behöver en brytare som garanterar att inte nollan bryts före faserna.

/Hasse
 
MH,det heter tvåpolig brytare, bryter pol/fas samt nolla
 
nollan är inte spänningsförande, men väl strömförande!
jag anser att man ska bryta nollan till saker utomhus, värmepumpar osv..
 
Nollan är väl bara strömförande så länge "fasen" inte är bruten.
 
Tänk bara på att inte sätta en dimmer till ditt vägguttag, då går det ett par år sedan stoppar någon in ett strykjärn eller en dammsugare så går dimmern åt helvete.
 
electrocuted skrev:
nollan är inte spänningsförande, men väl strömförande!
jag anser att man ska bryta nollan till saker utomhus, värmepumpar osv..
Nollan ska inte ha spänning på sig, men den definieras som "spänningsförande" ur elsäkerhetssynpunkt, dvs den ska inte vara åtkomlig.

/Hasse
 
Med lite last så kan nollan lätt dras upp några volt, det finns ju allid lite resistans.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.