Y
Luddig rubrik...

Ibland kan jag märka huset ena gavels sovrumsbelysning blinkar till när andra änden av husgavel kör byggfläktarna, men de ska ju inte ens gå på samma fas, och det 3e sovrummet märker jag inte av något sådant även om det ligger i vägg med de andra sovrummen...

Det ihop med att jag tidigare diskuterat lite med elektriker om att jag retar mig på att inte kunna driva fullt på värmefläktarna så halka vi in på att dela upp rummen var för sig per säkring...

Skrev av min lista i proppskåpet och tänkte höra med er vad ni tror om denna fördelning... låter den vettig eller något man ska justera?

1. 16amp.............Elpanna 3fas.........................................................4,0mm
2. 16amp.............Spis 3fas..............................................................2,5mm
3. 10amp.............tvättmaskin 3fas....................................................1,5mm
4. 10amp.............ventilationsfläkt......................................................1,5mm
5. 10amp.............uttag: diskmaskin..................................................1,5mm
6. 10amp.............uttag: torkskåp......................................................1,5mm
7. 10(t)amp..........uttag: kylenheter....................................................1,5mm
8. 10amp.............uttag: i tvätt.......................................................... 1,5mm
9. 10amp.............belys: kök,vard.rum(mot gavel) uttag altan, skafferi... 1,5mm
10. 10amp...........belys: entré,hall,vard.rum mot sovr. 10,7m².............. 1,5mm
11. 10amp...........belys: bad,tvätt,wc,passage, uttag vardagsrum......... 1,5mm
12. 10amp...........belys: sovrum 10,7 + 13,4 + 9,9m².......................... 1,5mm
13. 16amp...........16a uttag garage.................................................... 1,5mm
14. 16amp...........16a uttag garage.................................................... 1,5mm
15. 16amp...........16a uttag garage.................................................... 1,5mm
16. 10amp...........belysning garage,pannrum....................................... 1,5mm

Kort och gott, varför blinkar takbelysningen i sovrum 1 och 2.. men inte 3... när säkring nummer 9 belastas utav en eller två byggfläktar på halv effekt, dvs ca 1000w slårpå - fast inte alltid, bara ibland... jag har inget annat som drar såpass med el som bör vara orsaken....

Samt, skulle ni gjort någon uppdelningsändring?

Ehh, ligger alla sovrummen alltså på samma säkring ?
Då är det väl så att belysningen i det sovrummet som inte "blinkar" är av en annan typ (kanske 12V via en elektronisk trafo, eller lågenergilampa som kompenserar i sitt drivdon, eller glödljus med mindre effekt, där det inte syns lika bra om inspänningen varierar ???) Är du säker på att inte nr 9 & Nr 12 är samma fas då ?? Hur är numreringen gjord efter trefasgrupperna ?
I en diazed kan ju tex 4-5-6-7-(8) ligga på samma fasskena, men i en dvärgbrytarcentral är det ju snarare så att en det blir samma fas var tredje nummer...Då hamnar ju sovrummen på samma som Nr 9

Likväl är väl en byggfläkt endast ett temporärt problem....när det är färdigbyggt,,,

För övrigt anser jag att 16A uttagen skall ha 2.5 mm2 area.....

H
Har väl lite av samma problem i vårt hus, men det är i köket allt utom spis och ugn ligger på samma fas. Inte lika lätt att justera då jag bara har en matning. Ska till och byta central och kommer då att balansera faserna så mycket det går. 16A på 1.5 mm2 är enligt min elektriker för mycket. Han sa att det har kommit 13A för 1,5 mm2 kabelarea. Passar bra för de uttag man köra t.ex. högtryckstvätten på.

Det är inte bara belastningen på fasledarna som orskar blinkningar, utan även varierande belastning på nollan vilken är lite svårare att göra något åt.

Har man sedan hög förimpedans (vanligt på landet, men inte i stan) så kan man inte göra mycket åt saken annat än att klaga hos nätägaren.

mycke_nu skrev:
Det är inte bara belastningen på fasledarna som orskar blinkningar, utan även varierande belastning på nollan vilken är lite svårare att göra något åt.

Har man sedan hög förimpedans (vanligt på landet, men inte i stan) så kan man inte göra mycket åt saken annat än att klaga hos nätägaren.
Om man inte sätter in en roterande omformare med stort svänghjul....hehe

Y
image-9C00_4B7572D5.jpg

på 9an står då två fläktar på halv effekt, dvs 1000w x 2st
på 12an så har ena sovrummet lyser en 200w och en 6ow i andra.. 3e sovrummet har en lågenergi på 11w men den blinkar inte till...

Och det blinkar inte varje gång fläktarna startar tror jag, utan bara ibland men jag vill tro att jag märkt att det varit i samband med start såsett..

(7an och 8an har jag inget i bruk på, inte 4an eller 5an heller)

13, 14 och 15 står där det är 2,5 mm2, du kan kolla och jämföra med en annan. Angående ledningsimpedansen, bor du långt från transformator och elskåp?

Y
um, transformator och elskåp.. um...om det är den jag tror så är den på synligt avstånd, är kass på avgöra hur långt bort saker och ting är, hade nog kunnat skjuta brännbollsboll dit bort iaf.. haha.. bra jämförelse va...

det där om kolla 13,14,15 förstod jag inte, hur ska jag jämföra? öppna proppskåpet och jämföra vissa kablar?

dålig bild, gick och kollade och det stod 2,5 förutom på nr 16 där var det 1,5..

det luktar lite svagt död mus, det kan inte vara den som grillas och orsakar lite störningar långt efteråt? haha

Redigerat:
Luktar det bränt eller känns varmt kan det vara en bra idé att undersöka saken vidare, det kan vara ett begynnande fel som utvecklar värme. Detta kan även ha samband med dina blinkningar. Du bör kunna köra 1 kW utan att märka såna stora störningar, kan inte din elektriker kolla upp detta kanske? Då kan han ju samtidigt kolla om faserna är jämnt belastade.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.