Hejsan gott folk!
Har lite funderingar kring dimmer/varvtalsregulator till min centralventilation.
Tidigare ägare av huset hade en "vanlig" dimmer kopplad till den.
Dock så är inte den 100 procentig då den brummar en del, och stänger av sig själv med jämna mellanrum.
Takfläktens spec:
Bacho takfläkt BED
Spänning: 220 V, 50Hz, enfas
Fullastström: 0,33 A
Effektförbrukning: ca 65 W
Varvtal: 1350r/min
Kondensator: 2 µF, 400V
Till min fråga:
Skulle följande varvtalsregulator fungera till denna fläkt? :
http://ecatalogue.schneider-electric.se/ProductSheet.aspx?productId=4372&groupid=117552&navid=27012&navoption=2
Eller tips på någon som fungera?
Tack.
Har lite funderingar kring dimmer/varvtalsregulator till min centralventilation.
Tidigare ägare av huset hade en "vanlig" dimmer kopplad till den.
Dock så är inte den 100 procentig då den brummar en del, och stänger av sig själv med jämna mellanrum.
Takfläktens spec:
Bacho takfläkt BED
Spänning: 220 V, 50Hz, enfas
Fullastström: 0,33 A
Effektförbrukning: ca 65 W
Varvtal: 1350r/min
Kondensator: 2 µF, 400V
Till min fråga:
Skulle följande varvtalsregulator fungera till denna fläkt? :
http://ecatalogue.schneider-electric.se/ProductSheet.aspx?productId=4372&groupid=117552&navid=27012&navoption=2
Eller tips på någon som fungera?
Tack.
Lägsa effekt är 60VA på varvtalsregulatorn du har skrivit, dvs, utan hänsyn till cos phi... c:a 60W, din fläkt på full macka drar 65W.
Spontant tror jag att den varvtalsregulatorn är för större motorer.
Men törs inte lova ovan nämnda, kanske bra om någon fler verifierar eller dementerar mitt påstående.
Spontant tror jag att den varvtalsregulatorn är för större motorer.
Men törs inte lova ovan nämnda, kanske bra om någon fler verifierar eller dementerar mitt påstående.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
I databladet till varvtalsregulatorn står det att det går att ansluta bottenlast för att kunna reglera små motorer. Men, då får du en extra förbrukning bara för att kunna använda just den. Har inte pillat på de där i praktiken...
Tack allihop.
Jag provar först den på classe ser hur det lirar.
Tyvärr så verkar de flesta rekommendera 5-stegstrafo, precis som b2b2 nämde ovan.
Vill som sagt helst undvika den för att slippa dra om kablar, och för att den är but-ugly...
Jag provar först den på classe ser hur det lirar.
Tyvärr så verkar de flesta rekommendera 5-stegstrafo, precis som b2b2 nämde ovan.
Vill som sagt helst undvika den för att slippa dra om kablar, och för att den är but-ugly...
Nu har jag varit på classe och handlat, dock så är jag lite osäker på hur det ska kopplas.
Från fläkten kommer det kabel med grön/gult (jord), blå (nolla?), svart (fas?).
Vart ska dessa in?
Bifogar bild på varvtalsregulatorn:
Från fläkten kommer det kabel med grön/gult (jord), blå (nolla?), svart (fas?).
Vart ska dessa in?
Bifogar bild på varvtalsregulatorn:
jordarna kopplar du samman, fläktens fas (svarta) kopplar du till skruven längst till höger på din bild. den där vågen med pil betyder reglerad växelspänning.
nollan till fläkten kopplar du till en av N-skruvarna, och inkommande nolla till den andra.
inkommande fas kopplar du till skruven längst till vänster.
skruven nr 2 från vänster är inte reglerad, den fungerar som en strömbrytare och där finns det full spänning sålänge fläkten är på, oavsett varvtal, t.ex. för en kontrollampa.
nollan till fläkten kopplar du till en av N-skruvarna, och inkommande nolla till den andra.
skruven nr 2 från vänster är inte reglerad, den fungerar som en strömbrytare och där finns det full spänning sålänge fläkten är på, oavsett varvtal, t.ex. för en kontrollampa.
Tack!electrocuted skrev:jordarna kopplar du samman, fläktens fas (svarta) kopplar du till skruven längst till höger på din bild. den där vågen med pil betyder reglerad växelspänning.
Dock så har jag bara en kabel i dosan, med ovanstående färger som jag skrev tidigare.
Denna går direkt upp till fläkten på taket.
Jag testade koppla den svarta till fas in (pil upp), och den blå till nolla (N), då hände ingenting.
Kopplade istället den blå till reglerad växelspänning, då funkade det.
Dock så hörs ett surrande om regulatorn när man kör på låga varv. Spättar man på för fullt så försvinner detta.
Redigerat:
Finns en liten ratt på din bild kallad "min", med den ställer du in längsta spänningen/hastigheten.
Ta en koll så att du som minst har 100V ut till fläkten, vissa fläktar kan fungera ner till 80V men börja med 100V.
Ta en koll så att du som minst har 100V ut till fläkten, vissa fläktar kan fungera ner till 80V men börja med 100V.