Tja, pucko till elfirma skickar 5 mån efter att huset är färdigt och besiktigat en faktura på 45000 kronor samt ett förfallodatum inom 10 dagar där jag även först fick fakturan 3 dagar efter den skapades. Så effektivt knappa 7 dagar på sig att hitta 45000. Är det ens lagligt att göra såhär? Byggkreditivet är ju sen länge avslutat. De gav ingen förvarning om denna faktura på något sätt.

Tycker sådant här visar på en otroligt dålig stil och även företagande i sig. Någon som varit med om liknande?

Hade du inte räknat med att elarbetena skulle betalas?
10 dagar är väl inget att klaga på, när du redan har fått 5 månaders kredit.

Men menar du att detta är OK eller vadå? Såklart jag visste, men tidsramen är ju löjlig. Samt de flesta sitter inte med kreditivet kvar efter så här lång tid. Man hinner glömma att ens en ytterligare faktura skulle komma. Att sedan ha 10 dagars förfallodatum är stört dåligt.

Det är nya tider nu, inte mycket att göra åt saken.. Kan hålla med om att 10 dagar är lite. Din fråga är inte elrelaterad, du kanske kan få bättre svar i ett juridiskt forum.

det ÄR 30 dagar som gäller enligt LAG såvida inte annat avtalats mellan parterna, jag ger blanka fan i om det hotas med förseningsavgifter o dyl på fakturor, har jag inte uttyyckligen godkänt 10 dagar så lägger jag räkningen i räkningslådan och tar fram den den 25:e när lönen finns på kontot. detta vet också alla som skickar räkningar men lik förbannat finns det dom som jålar med 10 dagar ock skickar ut påminnelser.
jag har brukat skita i förseningsavgifter och bara betalat ursprungssumman i slutet på månaden, och det har alltid gått bra, inget har gått till inkasso än.
tyvärr är det alltför många som har 10 dagar som "krav" om du ska göra en beställning, men då måste det uttyckligen stå när du bekräftar beställningen vilka villkor som gäller, internetbutiker är ett tydligt exempel, dom är hopplösa på att följa praxisen på 30 dgr.

electrocuted skrev:
det ÄR 30 dagar som gäller enligt LAG såvida inte annat avtalats mellan parterna, jag ger blanka fan i om det hotas med förseningsavgifter o dyl på fakturor, har jag inte uttyyckligen godkänt 10 dagar så lägger jag räkningen i räkningslådan och tar fram den den 25:e när lönen finns på kontot. detta vet också alla som skickar räkningar men lik förbannat finns det dom som jålar med 10 dagar ock skickar ut påminnelser.
jag har brukat skita i förseningsavgifter och bara betalat ursprungssumman i slutet på månaden, och det har alltid gått bra, inget har gått till inkasso än.
tyvärr är det alltför många som har 10 dagar som "krav" om du ska göra en beställning, men då måste det uttyckligen stå när du bekräftar beställningen vilka villkor som gäller, internetbutiker är ett tydligt exempel, dom är hopplösa på att följa praxisen på 30 dgr.
Lite OT nu men.. :)
Står det inte 10dagar i köpvilkoren på många internetbutiker?
Kan dom inte då vända det till att det är upp till dig att läsa igenom dom, och vissa har väl en kryssruta som ska bockas i, att man läst och godkänt vilkoren?

FredrikR skrev:
Lite OT nu men.. :)
Står det inte 10dagar i köpvilkoren på många internetbutiker?
Kan dom inte då vända det till att det är upp till dig att läsa igenom dom, och vissa har väl en kryssruta som ska bockas i, att man läst och godkänt vilkoren?
jo, det skrev jag, att i dessa fall så har du ju godkänt ett avtal (om än ett otydligt sådant, då inte många läser igenom skiten innan man bockar för den där förbaskade rutan)

men har du INTE ingått nåt sånt avtal, t.ex. beställt ett jobb av hantverkare och han inte sagt nåt om fakturatiden så ÄR det 30 dgr som gäller.

Nja det finns en del trådar om det på juridikdelen här. Det är lite mer komplicerat (tydligen , jag hade också uppfattningen att det var 30 dagar som gäller).

Men i det aktuella fallet så skulle jag föreslå att TS tar kontakt med elfirman och diskuterar lite andra betalningstider. Att dte står 10 dagara är säkert deras standardformulering, men är de lite sewrviceinriktade så borde de förstå argumenten att det är lite häftigt med så kort betlaningstid på en "oväntad" faktura.

electrocuted skrev:
Du har helt fel.

Om inte annat avtalats är du skyldig att betala när säljaren begär det.

Japp, så är det!
Meeen företaget har inte rätt att ta ut ränta förrän efter 30 dagar. Många tolkar tyvärr detta som att man har 30 dagars betalningstid på alla fakturor.

Ang. de 5 månaderna då. Hur lång tid har man på sig att skicka fakturan? Här på orten finns en elektriker som kan ta 1 år på sig :)

Rikard Ågren skrev:
Ang. de 5 månaderna då. Hur lång tid har man på sig att skicka fakturan? Här på orten finns en elektriker som kan ta 1 år på sig :)
Upp till 3 år har jag för mig.

Johnny Viking skrev:
Tja, pucko till elfirma skickar 5 mån efter att huset är färdigt och besiktigat en faktura på 45000 kronor samt ett förfallodatum inom 10 dagar där jag även först fick fakturan 3 dagar efter den skapades. Så effektivt knappa 7 dagar på sig att hitta 45000. Är det ens lagligt att göra såhär? Byggkreditivet är ju sen länge avslutat. De gav ingen förvarning om denna faktura på något sätt.

Tycker sådant här visar på en otroligt dålig stil och även företagande i sig. Någon som varit med om liknande?
Helt ärligt tycker inte jag att det är elfirman som är puckot här...

Varför skulle dom behöva förvarna om att dom tänker fakturera sitt arbete? Att det tagit 5 månader är i och för sig lite konstigt men det är knappast unikt. Det hade ju inte varit för svårt för dig att höra av dig till firman och fråga heller.

Men du hade väl hoppats att dom skulle glömma bort dig och det är därför du är sur nu.

Man kan fakturera vilken betalningstid man vill men straffräntan är först efter 30dagar om inte annat avtalats. Likaså kan inte firman göra något tillägg på räntan mer än det lagstadgade om inte annat avtalats.

Är dessa 45000kr på tillkommande arbeten som du inte visste om eller?

Hade du verkligen ingen aning om att du skulle få en faktura av elektrikern? Eller var summan väldigt mycket större än den du trodde att du skulle få?

Det är max 3år man får vänta till privatpersoner. Max 10år till företag (tror jag)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.