Jag tänkte byta ut elcentralen (se bifogad bild) mot en med automatsäkringar och jordfelsbrytare. Det är ju en del säkringar, dock används inte riktigt alla i dagsläget (som synes).
Det övre skåpet är hushållselen där de första tre kolumnerna är spis, tvätt/tork (bara två faser inkopplade) samt varmvattenberedare. Det högra nedre skåpet är värmeelementen. Det nedre vänstra, kan det vara ingående el? Skall motsvarande finnas i det nya?
Finns det några saker jag bör tänka på i sammanhanget?
Jag skall sätta in en luftvärmepump inom kort, behövs något ytterligare för detta ändamål?
Har någon tips om var jag skall köpa materialet, och vad det går på ungefär (Göteborgsområdet)?
Det övre skåpet är hushållselen där de första tre kolumnerna är spis, tvätt/tork (bara två faser inkopplade) samt varmvattenberedare. Det högra nedre skåpet är värmeelementen. Det nedre vänstra, kan det vara ingående el? Skall motsvarande finnas i det nya?
Finns det några saker jag bör tänka på i sammanhanget?
Jag skall sätta in en luftvärmepump inom kort, behövs något ytterligare för detta ändamål?
Har någon tips om var jag skall köpa materialet, och vad det går på ungefär (Göteborgsområdet)?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Har du nu tomma platser i centralen så finns INGEN anledning att byta central. Din central är så pass modern att den med 99,9 % chans har skilda skenor och då går det mycket enkelt att montera en JFB.
Där gruppförteckningen nu sitter sätter man en liten modularkapsling med en eller flera JFB, allt efter behag.
Automatsäkringar tillför inte någon förbättring av säkerhet (nästan tvärt om).
Att byta den centralen är lika klokt som att elda upp pengarna.
Protte
Där gruppförteckningen nu sitter sätter man en liten modularkapsling med en eller flera JFB, allt efter behag.
Protte
Jag håller med, varför vill du byta? Gör som Protte skriver och spara slantarna. Folk tror centraler av denna typ är farliga eller dåliga. Vågar påstå att mycket av normprodukterna är dinkitoy.prototypen skrev:Har du nu tomma platser i centralen så finns INGEN anledning att byta central. Din central är så pass modern att den med 99,9 % chans har skilda skenor och då går det mycket enkelt att montera en JFB.
Protte
/Erik
Om du har tänkt låta en elektriker byta centralen så låt denne även leverera materialet. Begär fast pris på central inkl arbete, ROT om de är aktuellt osv.. Fråga 3 olika firmor. Och säg att det ska stå i anbudet vilket märke på centralen som används (Är som att jämföra äpplen och bananer om en sätter Malbergs och en Hager).
Klart att han ska byta central! Då kan han rymma allt på bilden i samma kapsling.
Alla 3 befintliga gruppkapslingar.
Tidur
1-0-2 brytaren
Transformatorn för ding-dong som sitter ovanför.
Får även möjlighet att dela upp på flera JFB. Kan vara en bra ide att sätta tex uttag utomhus/ytterbelysning på en egen (personskyddsautomat)
Alla 3 befintliga gruppkapslingar.
Tidur
1-0-2 brytaren
Transformatorn för ding-dong som sitter ovanför.
Får även möjlighet att dela upp på flera JFB. Kan vara en bra ide att sätta tex uttag utomhus/ytterbelysning på en egen (personskyddsautomat)
Har egentligen inget behov av utrymmesbesparing, jag kände bara att det var bekvämt med automatsäkringar. Men det är klart att jag kan leva med porslin också. Tack för inputen, det blir nog addition av en eller ett par JFB på befintlig då! Byte någon gång i framtiden när elen skall fixas med i större skala då.
RIsk för att det blir problem när JFB skall in, typ läckströmmar/jordfel i befintliga installationer?
RIsk för att det blir problem när JFB skall in, typ läckströmmar/jordfel i befintliga installationer?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Och läckströmmar / jordfel sitter INTE i elcentralen så det är inget argument att byta central.
Protte
Protte
Jo, nä det förstår jag. Skulle mest vilja förbereda mig mentalt på att få repliken "oj oj oj här har vi något skumt det här kommer att ta lite tid" (och kosta lite pengar...) när JFBn sätts in...prototypen skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ett annat alternativ kan ju vara att byta 1-0-2 omkopplaren mot en som går att sätta på DIN-skena och även flytta in tiduret och dingelidongen i en lite större kapsling tillsammans med JFB. Den nya normkapslingen placeras då bredvid den större diazedcentralen.
Luftvärmepumpen kan det vara mycket god ide att ha på en egen säkring och kanske även på en egen jfb om man delar upp anläggningen på flera.
/Kent
/Kent
Klicka här för att svara