5 534 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Växla ner från 2,5 till 1,5
Sida 1 av 2
Har en kompis som funderar över en sak...
Är det tilllåtet att i en kopplingsdosa gå från 16A 2,5 till 1,5 när det som sitter efteråt är fast anslutet och bevisligen inte drar mer än 200 w (spottar) ?
Är ju egentligen samma konstruktion som när man sätter en lampa i ett vägguttag när lampsladden är på, kanske, 0.75.
Om inte så får väl min kompis trilskas med 2,5 ut till spottarna i trånga VP rör
Är det tilllåtet att i en kopplingsdosa gå från 16A 2,5 till 1,5 när det som sitter efteråt är fast anslutet och bevisligen inte drar mer än 200 w (spottar) ?
Är ju egentligen samma konstruktion som när man sätter en lampa i ett vägguttag när lampsladden är på, kanske, 0.75.
Om inte så får väl min kompis trilskas med 2,5 ut till spottarna i trånga VP rör
Är en friggebod och, nja, finns nog inte så många andra laster i dagsläget. Ett element och en lysrörsarmatur. Dock är nog tanken att en massa roliga maskiner skall köras framöver. Tråkigt om propparna ryker då.Rrrrr skrev:
Är det 3fas 16A? Isåfall sätt en liten elcentral med jordfelsbrytare, så slipper du bli grillad när du leker med alla roliga maskinerOMLAJA skrev:
OK, men, asså, är inte spot'en isig en del av den fasta installationen?mycke_nu skrev:
Min kompis (hehe) säger att den köpta Hide-a-lite produkten hade anslutning
via en sockerbit. Ledningen från sockerbiten ner till lampan 'kändes' som 0.75.
Så vad är skillnaden att gå från 2.5 -> 1.5 -> 0.75 jämfört med 2.5 -> 0.75 ??
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Varför inte klämma dit 20 A på en gång så går det köra ännu fler roliga saker.
Nä, börjar det som 2,5 mm2 så ska det vara så hela vägen, vill man byta till 1,5 är det bara att sätta en säkring (10A) så får man fortsätta med 1,5 mm2.
Protte
Nä, börjar det som 2,5 mm2 så ska det vara så hela vägen, vill man byta till 1,5 är det bara att sätta en säkring (10A) så får man fortsätta med 1,5 mm2.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Det jag tror att TS är ute efter är anslutningssladden.
En anslutninssladd brukar man få gå ned en storlek.
Dock har det sagts mig att en anslutninssladd som kopplas in fast skall vara minst 1,5 kvmm, finns även en grej om isolationsklass, men kommer inte ihåg nu vad dte var det skulle stå på sladden., en typisk vanlig lampsladd duger dock inte i normalfallet.
En anslutninssladd brukar man få gå ned en storlek.
Dock har det sagts mig att en anslutninssladd som kopplas in fast skall vara minst 1,5 kvmm, finns även en grej om isolationsklass, men kommer inte ihåg nu vad dte var det skulle stå på sladden., en typisk vanlig lampsladd duger dock inte i normalfallet.
Du frågade om anslutning via vägguttag..OMLAJA skrev:
Ingen, du får inte göra det i en fast installation, skulle jag vilja hävda.OMLAJA skrev:
Anslutning via vägguttag är en annan sak, där skall apparaten begränsa strömmen så att inte kabeln brinner. Ibland finns även max säkringsstorlek angiven, ofta 10 A på exvis kylskåp.
Hur ser matningen till friggeboden ut?
En radiator och belysning på 16 A ger väl inte så mycket kvar till maskiner?
/Kent
En radiator och belysning på 16 A ger väl inte så mycket kvar till maskiner?
/Kent
Den fast installerade kabeln ska vara anpassad till säkringen. Säkringen skyddar kabeln som jag skrev förut. Har du ett enda uttag så kan man sätta i ett par grenuttag i den och koppla in hur många apparater som helst. Och då kan du mycket väl komma över 16 A. Och då ska säkringen bryta för att skydda kabeln. En 1,5 mm2 kabel klarar inte mer än 10 eller 13 A.OMLAJA skrev:
Den lösa apparatsladden på 0,75 mm2 däremot, den behöver bara anpassas till den apparat den sitter på.