5 427 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
vilket virke till kortlingar för mont av kopplingsdosor?
Sitter och klurar lite i min trötthet om jag kanske skulle våga mig iväg och köpa in lite material imorgon. Kollade lite och funderar på vad för virke jag bör välja.
Kortlingar, syfte att montera dosorna för vägguttagen.. dosan ska då hamna mellan kortling och väggskivan..
monteringsytan är 7x7cm...17x17 ifall alla uttag spretar åt samtliga håll...
Och då funderade jag lite på om någon utav dessa kan vara lämpliga till innerväggar?
* 34x70mm byggregel os/va 10:50kr
* 28x95mm glespanel dimhyvlad 12:50kr metern...
* 21x95mm plh o/s gran.. 21:50kr metern
* 22x70mm finsågad gran 8kr metern
* 20x115x850 altanbräda norrlan mod s2 s tigson wood. 28kr (3:50 metern)
eller finns det standard mått att följa för kortlingar i samband med eldragning?
Kortlingar, syfte att montera dosorna för vägguttagen.. dosan ska då hamna mellan kortling och väggskivan..
monteringsytan är 7x7cm...17x17 ifall alla uttag spretar åt samtliga håll...
Och då funderade jag lite på om någon utav dessa kan vara lämpliga till innerväggar?
* 34x70mm byggregel os/va 10:50kr
* 28x95mm glespanel dimhyvlad 12:50kr metern...
* 21x95mm plh o/s gran.. 21:50kr metern
* 22x70mm finsågad gran 8kr metern
* 20x115x850 altanbräda norrlan mod s2 s tigson wood. 28kr (3:50 metern)
eller finns det standard mått att följa för kortlingar i samband med eldragning?
Egentligen borde du nog postat i elforumet.
Man sätter ofta dosorna för vägguttag i sidan på en stående väggregel, om placeringen passar. Passar det nästan kan man slå på en liten regelbit till, så flyttar man dosan 45mm.
Är det relativt tjocka väggar kan man kortla som du tänker, men vid tunna väggar får dels kortlingen knappt plats och spik kan gå rätt igenom ut på andra sidan.
Kör du så tunn bräda som 22mm eller 28mm skulle inte spik kännas så jättebra som fastsättning. Men skruv bör väl dra väl.
En tunn bräda är också jobbigare att fästa i sina ändar.
Man sätter ofta dosorna för vägguttag i sidan på en stående väggregel, om placeringen passar. Passar det nästan kan man slå på en liten regelbit till, så flyttar man dosan 45mm.
Är det relativt tjocka väggar kan man kortla som du tänker, men vid tunna väggar får dels kortlingen knappt plats och spik kan gå rätt igenom ut på andra sidan.
Kör du så tunn bräda som 22mm eller 28mm skulle inte spik kännas så jättebra som fastsättning. Men skruv bör väl dra väl.
En tunn bräda är också jobbigare att fästa i sina ändar.
Jo flertalet ska hamna direkt mot regel, men vissa måste hamna en bit ifrån då detta är lite specialprojekt med många flexslangar åt flera håll som isf krockar med varandra.
yttervägg, reglarna 57cc - ifall jag mätt på rätt sätt. 14,2cm djupa..
Men trämaterialet i sig har ingen betydelse då?
yttervägg, reglarna 57cc - ifall jag mätt på rätt sätt. 14,2cm djupa..
Men trämaterialet i sig har ingen betydelse då?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Eljo VP-2 dosor har "påbyggnadsklossar" som man kan sätta fast på dosorna, då är det bara att skruva direkt på skivan i väggen. Om det är en innervägg.

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=216649&category_id=1947
//Patrik

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=216649&category_id=1947
//Patrik
Du tar hål i skivan sätter dosan på en kortling och skruvar kortlingen med dosa från "framsidan" av skivan, gäller vid den sida som är "enklingen". Sidan för dubblingen föster du dosan på en kortling som är lika tjock som väggen och fäster den från "baksidan" eller så använder man nått av dom färdiga fästsystemen som finns, det finns en uppsjö av varianter för olika ändamål. På en yttervägg brukar jag ta en bräda 1"4" och skruva dosorna på (med botten mot brädan) och fästa den mellan två reglar om man ska ha dosorna sida vid sida. Ska dom sitt ovanför varandra sätter man dom i regeln eller bygger ut med kortlingar tills man får dosorna på önskad plats.
Försök att sätta dosorna så att dom får sin framkant några mm "under" färdig vägg.
Försök att sätta dosorna så att dom får sin framkant några mm "under" färdig vägg.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om man ska sätta dosan på sidan som är "enklad" så kan man bara såga ett hål med dosfräsen, stoppa in dosan och ta två långa skruvar och skruva fast dosan med. Går fort. 
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara