Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
köpte en kompressor till verkstaden på auktion.
trodde givetvis att dom skulle skicka med "y/d-start-skåpet" men icke!
då priserna varierar mellan 1500- 10000 så funderar jag på om jag verkligen måste ha y/d start eller om jag kan direktstarta den? motorn är på 7.5 kw
beror det på leverantören eller på mina säkringar?
mvh Andreas
trodde givetvis att dom skulle skicka med "y/d-start-skåpet" men icke!
då priserna varierar mellan 1500- 10000 så funderar jag på om jag verkligen måste ha y/d start eller om jag kan direktstarta den? motorn är på 7.5 kw
beror det på leverantören eller på mina säkringar?
mvh Andreas
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Elleverantörer tillåter inte direktstart av motorer som är större än 3-5 kW (beroende på leverantör).
Och sedan direktstart på 7.5 kW blir ju några ampere i startström också...
//Patrik
Och sedan direktstart på 7.5 kW blir ju några ampere i startström också...
//Patrik
Y/D är ju det antika sättet att fixa saken. Nu finns ju frekvensstyrning/kraftelektronik också... Men säkert inte billigt det heller...
Lite billigare Y/D kopplare finns här:
http://www.nimaab.se/se/grp/yd-kopplare.php
Lite billigare Y/D kopplare finns här:
http://www.nimaab.se/se/grp/yd-kopplare.php
Det beror både på leverantören och dina säkringar och ledningar.
En kompressor är tungstartad iom att den börjar jobba direkt så jag förordar Y/D-start. Som skrivs här ovan har Nima skapliga priser.
En kompressor är tungstartad iom att den börjar jobba direkt så jag förordar Y/D-start. Som skrivs här ovan har Nima skapliga priser.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Har nu bara lyssnat på en Y-D startad kompressor för 35 år sedan men den hade avluftning/ventillyftare under hela Y delen av starten. Är nog hopplöst att få igång en kompressor med fullt mottryck i Y läge.
Protte
Protte
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Mjukstart är väl att föredra? Skonar ju motorn lite mer än Y/D-starten.
det går att bygga en helt egen automatisk YD med 2 kontaktorer och ett tidsrelä. gjorde jag till vedkapen, kostade ca 5-600kr
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Sedan behövs en magnetventil också för att "avlasta" tryckluften under starten, 500 till?
Protte
Protte
ful och ful, ja det ligger ju spänning på motorlindningarna sålänge stickproppen är i ja, men vad skulle det ha för betydelse?
ena kontaktorn (Y) har de 3 anslutningarna bryggade på ena sidan, och andra sidan kopplad till U2, V2, W2
D-kontaktorn är kopplad mot båda lindningarna, på ena sidan U1 V1 W1, och på andra sidan U2 V2 W2.
och på 1-sidan går faserna in.
ena kontaktorn (Y) har de 3 anslutningarna bryggade på ena sidan, och andra sidan kopplad till U2, V2, W2
D-kontaktorn är kopplad mot båda lindningarna, på ena sidan U1 V1 W1, och på andra sidan U2 V2 W2.
och på 1-sidan går faserna in.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Finns ju dubbelkontaktorer (brytning och slutning på varje pol) så visst går det göra en finkoppling med bara 2 kontaktorer.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 69 inlägg
dom ringde från auktionsfirman o sa att dom hade hittat tillbehören till kompressorn...och där va "el-Skåpet" med!!!
ibland har man tur!
nu är allt inkopplat o färdigt...hade inte velat direktstarta den motorn, det dimmar i hela kåken även med y/d start.
men de fungerar iaf. tack för alla svar...mvh Andreas
ibland har man tur!
nu är allt inkopplat o färdigt...hade inte velat direktstarta den motorn, det dimmar i hela kåken även med y/d start.
men de fungerar iaf. tack för alla svar...mvh Andreas
Klicka här för att svara


