köpte en kompressor till verkstaden på auktion.

trodde givetvis att dom skulle skicka med "y/d-start-skåpet" men icke!
då priserna varierar mellan 1500- 10000 så funderar jag på om jag verkligen måste ha y/d start eller om jag kan direktstarta den? motorn är på 7.5 kw

beror det på leverantören eller på mina säkringar?

mvh Andreas

Elleverantörer tillåter inte direktstart av motorer som är större än 3-5 kW (beroende på leverantör).

Och sedan direktstart på 7.5 kW blir ju några ampere i startström också...

//Patrik

Y/D är ju det antika sättet att fixa saken. Nu finns ju frekvensstyrning/kraftelektronik också... Men säkert inte billigt det heller...

Lite billigare Y/D kopplare finns här:
http://www.nimaab.se/se/grp/yd-kopplare.php

Det beror både på leverantören och dina säkringar och ledningar.
En kompressor är tungstartad iom att den börjar jobba direkt så jag förordar Y/D-start. Som skrivs här ovan har Nima skapliga priser.

Har nu bara lyssnat på en Y-D startad kompressor för 35 år sedan men den hade avluftning/ventillyftare under hela Y delen av starten. Är nog hopplöst att få igång en kompressor med fullt mottryck i Y läge.

Protte

Protte har rätt.

Bygg ett automatikskåp med y/d start eller mjukstart och montera in avluftningsventil.

Och huvudsäkringar som klarar starten.

Mjukstart är väl att föredra? Skonar ju motorn lite mer än Y/D-starten.

det går att bygga en helt egen automatisk YD med 2 kontaktorer och ett tidsrelä. gjorde jag till vedkapen, kostade ca 5-600kr

Sedan behövs en magnetventil också för att "avlasta" tryckluften under starten, 500 till?

Protte

electrocuted skrev:
det går att bygga en helt egen automatisk YD med 2 kontaktorer och ett tidsrelä. gjorde jag till vedkapen, kostade ca 5-600kr
Det borde väl vara en fulkoppling om du bara har två kontaktorer?:)

ful och ful, ja det ligger ju spänning på motorlindningarna sålänge stickproppen är i ja, men vad skulle det ha för betydelse?
ena kontaktorn (Y) har de 3 anslutningarna bryggade på ena sidan, och andra sidan kopplad till U2, V2, W2
D-kontaktorn är kopplad mot båda lindningarna, på ena sidan U1 V1 W1, och på andra sidan U2 V2 W2.
och på 1-sidan går faserna in.

Finns ju dubbelkontaktorer (brytning och slutning på varje pol) så visst går det göra en finkoppling med bara 2 kontaktorer.

Protte

Fulkoppling, en växlande 3-fas kontaktor ?

• YD_FUL.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
220438-EG10.jpg

Japp, växlande, men svetsar en kontakt så växlar den inte över.
Anslutningarna med små trådar är spolen och sedan 4-poler växlande.

Protte

dom ringde från auktionsfirman o sa att dom hade hittat tillbehören till kompressorn...och där va "el-Skåpet" med!!!

ibland har man tur!

nu är allt inkopplat o färdigt...hade inte velat direktstarta den motorn, det dimmar i hela kåken även med y/d start.

men de fungerar iaf. tack för alla svar...mvh Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.