Hej på er alla kunniga.
Har ett problem i vårt hus
1 och halvplans m källare. Vi har bott här i ca 7 år och vad vi än gör sjunker inte elförbrukningen.
När vi flyttade in förbrukade vi ca 24' kWh. Och fortfarande efter dessa år ligger vi på samma förbrukning.
För ca 3 år sedan satte vi in en luft/luft pump, men den har inte gett någon skillnad.
Elementen är oljefyllda, kanske inte bästa kvalité men endå.
Och alla de lampor vi har i fönster och dylikt, är lågenergi.
Vi har inte skaffat några storförbrukare när det gäller el heller under dessa år. Tittar man på E.Ons sida så skulle vår förbrukning ha sjunkigt till ca 17-19' kWh.
Kan det var snedbelasting av faserna eller något annat.

Vilka ska man ta ut för att kolla elförbrukningen.
Långt inlägg men hoppas att ni har tid och vill hjälpa.

Lars P.

Snedbelastning har inte med elförbrukningen att göra. Det är troligen mer elprylar som drariväg med förbrukningen, plattTV, datorer OSV.

Protte

Hej.

Som jag bedömer så dom största förbrukare är:

Varmvatten,
Köket (Om man lagar mycket mat + diskar i maskinen ofta)
Värmen
Tvättstugan (TM+TT)
Elektronik
Belysning

Om man tittar på årsbasis. Visst kan ni ha L/L VP men utökar förbrukningen med t.ex. plasma TV eller datorn som är på nonstop?

Skaffa egna förbrukningsmätare. Ev. kan ni mäta strömmen med en tångampermätaren.
Kan hända att det blir lämpligt att energideklarera huset. De brukar gå genom rubbet.

Men visst kan jag ha fel.

p.s. Hoppas ingen snor strömmen från Er!

Använder ni luftvärmepumpen som kylmaskin på sommaren?

Har ni ett ventilationsaggregat med elektrisk förvärmare? Termostaten kan haka upp sig så att den går konstant.

I vissa hus (på 70talet?) la man en elvärmeslinga runt hela huset, för att motverka kalldrag. Kontrollera så att du inte har detta!

Kolla så att termostaterna på radiatorerna funkar, de kan haka upp sig och gå konstant, då ger inte luftvärmepumpen nåt.

Är det en vettig luftvärmepump som inte spenderar hela vintern med att avfrosta sig istället för att ge värme?

Varmvattenberedaren är den ok? Har hänt att termostat ger sig så värmen ligger på mest hela tiden och att de äldre modellerna kan vara lite klent isolerade så mycket spillvärme fås.

Personligen tror jag varmvattenberedaren kan vara en bov i dramat, är de en enfasig så kan du köpa en sån där liten elmätare att sätta i stickproppen, annars får du titta på lite dyrare instrument eller kanske en strömtång och kolla om det går ström till dem mest hela tiden?

Sen är det ju de generella faktorerna kring hur väl huset är isolerat samt vilken värmenivå ni har inomhus under vintern.

Gällande vem som kommer ut för att kolla förbrukningen så beror det nog lite på vilken kommun du bor i. Går säkert att köpa tjänsten av någon elektriker utan problem, men i vissa kommuner vet jag att man ibland kan få hjälp av energirådgivaren i kommunen. Om du istället tror det är fel på din elmätare kan du kontakta dit nätbolag som då låter kalibrera mätaren, skulle det dock visa sig att det stämmer får du betala hela kalaset själv.

Hej. Tack för svaren.
VV- beredaren är från 1991 Nibe ES. Kalkrikt vatten.
Ingen Torktummlade och Tvättmaskinen från ca 2003.
Ingen plattv el. dyligt. Haft samma brunvaror hela tiden.
Datorn är på mindre nu än innan. Dock bärbar utan batteri ;) (Alltid inkopplad)
Ingen FTX aggregat. Självdrag.
Hur vet man om man har en värmeslinga? Det finns ingen strömbrytare el. dylikt vid proppskåpet..
Vi bor i Östra Göinge komun. Nordöstra Skåne.
MVH Lars P

Jag tror boven i drama är den djävla kylan. Man behöver helt enkelt mer el än föregående åren.
Det märker jag på min förbrukning. Vid minus 5 och lägre är våra L7L värmepumpar nästan värdelösa.

Ni har alltså elradiatorer som är den huvudsakliga värmekällan, förutom LL-pumpen då? Det är nog här som den stora mängden kWh försvinner.
Datorer, platt-TV och VVB bidrar nog marginellt. 24000kWh ger ca 2.7kW i snitt per timme över året! Dvs under vinterhalvåret drar nog huset närmare 5kW konstant.

Utan specialinstrument kan du komma långt genom att studera elmätaren. Dels den momentana effekten och dels dygnsförbrukningen - detta kombinerat med elradiatorer etc på/av så att du ser skillnaden. Du kanske till slut hittar en säkring som du inte visste om...

Din momentana förbrukning kan du avläsa så här:
Din elmätare bör ha en lysdiod (min har det inte...) som blinkar med en viss frekvens som står angivet på mätaren, typiskt 1000 blink per KWh. Det betyder att dom det tar exakt 1 timme för 1000 pulser så drar huset exakt 1 KW.

Räknar man ned det till 10 sekunder så blir det lite mer praktiskt: 3600/1000*10 = 36. Dvs om 10 blink tar 36 sekunder så drar huset 1 KW just då. Tar det 18 s så drar huset 2 KW osv. Så, mät tiden för 10 pulser i sek, dividera 36 med denna tid så får du fram din förbrukning för tillfället (med enheten KW).

Om inte LLPn gav någon sänkning av elförbrukningen så har du antingen väldigt varmt i huset eller dragit... Elementens termostater förmår antagligen inte att känna av värmen i rummen korrekt - den känner bara den värme som kommer från elementet.

Ok. Ska kolla mätaren.
Övervåningen finns 4 element. Satta på ca 15grader. Det är sällan de är på. Värmen stiger. 3 glasfönster nya.
Våningsplanet använder vi 2 element. 1 i köket och ett på toa. Väggar gör att inte värmen kommer fram. Blandade fönster, mest 3 glas.
Källaren, är som den är :) Oisolerade väggar, men upplevs inte som kall.
Vi upplever inte det som dragigt och vi har ca 21 grader innomhus.
MVH Lars P

kamilenski skrev:
Hej.

Som jag bedömer så dom största förbrukare är:

Varmvatten,
Köket (Om man lagar mycket mat + diskar i maskinen ofta)
Värmen
Tvättstugan (TM+TT)
Elektronik
Belysning

!
Storförburkare är:

- Småbarn (ständigt gående TM och TT)
- Tonårstjejer (kubikmeter av varmvatten)
- Tonårskillar (datorer gående dygnet runt)

D v s ändrade familjervanor spelar stor roll...

Pen

Pen skrev:
Storförburkare är:

- Småbarn (ständigt gående TM och TT)
- Tonårstjejer (kubikmeter av varmvatten)
- Tonårskillar (datorer gående dygnet runt)

D v s ändrade familjervanor spelar stor roll...

Pen
Det med tonåringar stämmer till 200%! Mina blev sura då jag installerade (vet inte vad det heter) en ventil som öppnar vatten i 30 sek. Sen måste man trycka in en gång till. Men förbrukningen blev mindre. MYCKET!

För små barn gäller det att ha 2 tvättmaskiner. En pytteliten med snabb (15min) program och en typ 8 kilos.

Jag är inte någon tonåring men min dator är på non stopp. Provade med en timmer,. Men det funkade inte. Kunde bryta mitt i. Numera har jag en förgrening och en förlängnings sladd med påmonterat brytare i mitten. Den är fastskruvat i skrivbordet underifrån.

Varje gång jag lämnar hemmet bryter jag strömmen till:
Datorn,
Skrivare,
Bordsbelysning,
Router;
Laddare till alla mobiler-kamera,
ETC

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.