9 580 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
småskaligt vattenkraftverk
Medlem
· kronobergs län
· 17 inlägg
Generator verkningsgrad
Hallå
Jag har byggt ett litet vattenkraftverk med en generator på 45 kw. Nu på vintern går den på 3 kw
pga att vattenflödet är så litet.
Jag har funderingar på att bygga dit en 9 kw generator och köra med den under lågvattentiden
någon som vet om effektuttaget ökar man vill ju gärna ha ut iaf 2kw mer för att det ska vara lönt.
investeringen är 10000kr plus rembyte var gång
Hallå
Jag har byggt ett litet vattenkraftverk med en generator på 45 kw. Nu på vintern går den på 3 kw
pga att vattenflödet är så litet.
Jag har funderingar på att bygga dit en 9 kw generator och köra med den under lågvattentiden
någon som vet om effektuttaget ökar man vill ju gärna ha ut iaf 2kw mer för att det ska vara lönt.
investeringen är 10000kr plus rembyte var gång
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Hmmm
Du har en 45 kW generator.
Är den "ställbar" och nu ställd på 3 kW?
Skulle det gå att modifiera stegningen så den ger 5kW?
Min kunskap om kraftverk och generatorer är att man "reglerar" effekten med vattentillflödet, dvs generatorn gör el av all (minus förluster) tillförd axeleffekt.
Är det en asynkron eller en synkronmaskin?
2kW x 24 timmar x 100 dagar (vinter) x 1 krona = 4800 kronor på en vinter, 3:e vinter med vinst.
Funderar fortfarande varför det inte skulle funka med stora generatorn.
Protte
Du har en 45 kW generator.
Är den "ställbar" och nu ställd på 3 kW?
Skulle det gå att modifiera stegningen så den ger 5kW?
Min kunskap om kraftverk och generatorer är att man "reglerar" effekten med vattentillflödet, dvs generatorn gör el av all (minus förluster) tillförd axeleffekt.
Är det en asynkron eller en synkronmaskin?
2kW x 24 timmar x 100 dagar (vinter) x 1 krona = 4800 kronor på en vinter, 3:e vinter med vinst.
Funderar fortfarande varför det inte skulle funka med stora generatorn.
Protte
Här finns en del matnyttigt i ämnet:
http://24volt.eu/fallh.php
http://24volt.eu/fallh.php
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Jag har bara en känsla att turbinen har låg verkningsgrad vid låga flöden, generatorn klarar sig bättre med låglast.
Protte
Protte
Klicka här för att svara