Har en inkommande servis som är 5-ledare (TN-S), men måste gå vidare ifrån mätarskåpet till en annan byggnad med 4-ledare (3+1).

Kopplar jag utgående PEN-ledare på inkommande PE eller N?

Du får inte gå från TN-s till TN-c

Om det verkligen är 5 ledare in så får du inte gå över till 4 ledare. Risk att du får byta ut 4 ledarkabeln.

Du kan gå från TN-S till TN-C via isolationstransformator. Då bygger du en ny nolla för TN-C-sidan. Kostar multum om det är någon effekt att tala om.

Byt till 5-ledare och var glad att ditt bolag kör med 5-ledare i servicen. Det minskar vagabonderande jordströmmar.

Står det på skylten att det är 5-ledare kopplat som TN-S eller har du kollat inkommande plint så du vet att det är så det ligger till? Är det 5-ledare TN-S så är delningen gjord i eller före serviskabeln och då får du som sagt inte gå tillbaks till TN-C.
Sen så får du ju inte koppla på dig före mätaren heller som du skrev.

Tostarp skrev:
...men måste gå vidare ifrån mätarskåpet till en annan byggnad med 4-ledare (3+1).

Kopplar jag utgående PEN-ledare på inkommande PE eller N?
Varför måste du de?? Går det 4-ledare sen från den centralen till ytterligare en central, och den är jobbig att byta?

Måste ju säga att det skulle vara lite jobbigt om nätägaren helt plötsligt fick för sig att uppgradera till 5-ledare med 90 m 4-ledare i backen från mätarskåpet till olika byggnader. För att inte tala om de 400 metrarna till nya pumphuset..

Kanske ska sluta tjata på dem att gräva ner vår servis.. :O

Då kan de koppla den 5-ledaren som TN-C, de kan inte tvinga dig att dra om all kabel.
Tar ju bort lite av poängen med 5-ledare men då är det förberett för framtiden iaf..

Fast om de har separerat från transformatorn lär de väl inte göra några undantag? Eller kör de PEN-ledaren från PE i servisskåpet?

Att fördelningskablarna är TN-S är mycket ovanligt, det har gjorts på några ställen då nya områden uppförts och då funkar det ju men 99,99 % av fördelningen är TN-C.
Som tidigare skrivits går man ej tillbaks från TN-S till TN-C.

Däremot kan detta göras, på rätt ställe före övergång till TN-S i ett TN-C-S nät! SS 436 40 00 utgåva 2 Sid 45!

Servisen är inkopplad 2005 så det är väl enligt de nya reglerna?

4-ledaren är över 300m lång och strömmen som ska gå igenom den är 63A så det är nog inget alternativ att byta ut den eller att koppla trafo.

Jag får nog be nätägaren koppla om till TN-C på inkommand servis...

TN-CS är väl det som finns i >90% av installationerna i hushåll? Eller har jag missuppfattat nu igen?

Du har nog missförstått detta, iaf om vi pratar om svenska hushåll då är det TN-S i installationerna. TN-C-S blir det i och med att du går från PEN till PE+N vid en punkt, vanligen din mätare eller elcentral förr. Nyare serviser gör man den punkten redan innan anslutningspunkten, därav 5-ledarserviser idag,

Till trådkaparen så sitter det ofta en skylt där det står hur det är kopplat, eller så får du öppna och kolla hur det står till, jag misstänker du haft luftledning tidigare och nu fått kabel istället eller liknande? Eller hur kom 5-ledaren in i bilden, den kan de inte koppla som TN-S om du har annat anslutet som TN-C.€

Öppnade lådan med inkommande servis och det är verkligen 5st ledare som kommer in. Dessutom sitter det en klisterlapp utanpå där det står '5-ledare kopplad som TN-S'.

Jag hade nybyggnation 2005 på en gammal riven fastighet där man satte allting 'nytt'. Dvs ny servis, nytt servisskåp etc. Dock är inte servis-kabeln längre än några tiotal meter (50mm2 i 110-rör), vilket gör att det är hyfsat lätt att byta kabeln till 4-ledare.

Min plan är dock att få nätägaren till att helt enkelt skippa en av ledarna och gå över till 'inkommande PEN' i mitt mätarskåp där jag kan gå vidare med PEN till min andra kabel och också splitta upp till min förbrukning. Vet dock inte om dom bara kan låta en av ledarna ligga oansluten i båda ändar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.