Min jordfelsbrytare i pannhuset/tvättstuga hade löst imorse när jag kom ut.
Provade att återställa den, först fungerade det inte men efter ett par försök så funkade det igen.
Nu funderar jag på vad som kan ha orsakat detta. Mitt värmesystem går på den jordfelsbrytaren och huset hade inte hunnit svalna av något så jag misstänker att den har gått när sambons motorvärmare startade, verkar iof stämma i tid på ett ungefär.
Funderar på om det kan ha varit någon form av övergående jordfel, ex snö eller skit i motorvärmarkontakten, jag noterade också att luftavfukarna hade gått igång samtidigt. Jag är inte riktigt kompis med den luftavfuktarn den startar så tungt tycker jag, skulle den startströmmen kunna inverka på jfb?
Hjälp och tankar är välkommet?
Ytterligare en fråga, vad säger reglerna om att koppla förbi jfb för gruppen som matar Värmesystemet. Är detta tillåtet?

Redigerat:
Kan du vidröra värmesystemets metalldelar, blir det inte så smart att köra förbi JFB.

Det är förviso sant.
Kanske skulle lägga pannrummet på en separat 300mA jordfelsbrytare

Hittade denna på brandskyddsföreningens hemsida.
-Kyl, frys och uppvärmning bör ha separata jordfelsbrytare. En jordfelsbrytare på 300 mA rekommenderas som brandsky

Redigerat:
Fukt i motorvärmarkontakter eller kupévärmare är mycket vanligt så det behöver inte vara nåt fel. Därför är det lämpligt med en separat JFB för utomhusuttagen. Du kan behöva fler JFBer ändå om du har pannor o värmepumpar som alltid läcker lite.

bonnen skrev:
Kanske skulle lägga pannrummet på en separat 300mA jordfelsbrytare

Hittade denna på brandskyddsföreningens hemsida.
-Kyl, frys och uppvärmning bör ha separata jordfelsbrytare. En jordfelsbrytare på 300 mA rekommenderas som brandskydd

Precis, som brandskydd, den ger alltså inte personskydd.

Så vill du ha personskydd så bör du lägga till ytterligare en 30 mA JFB eller en Personskyddsautomat.

Många tänker fel om JFB, löser JFB så måste det vara fel på JFB och den ska kopplas bort. Är det fel på något så är det något annat i anläggningen, ett sprucket mantelrör på en elpatron, en spik i en kabel eller en motorvärmarkabel som ligger i en vattenpöl. MAN SKA ALDRIG lämna en motorvärmarkabel hängandes, grannes barn kan stryka med, de må vara högljudda och man önskar livet ur dom men de är de som ska betala din pension.

Var glad att JFB varnar för ström som har kommit på villovägar.

Protte

prototypen skrev:
Många tänker fel om JFB, löser JFB så måste det vara fel på JFB och den ska kopplas bort. Är det fel på något så är det något annat i anläggningen, ett sprucket mantelrör på en elpatron, en spik i en kabel eller en motorvärmarkabel som ligger i en vattenpöl. MAN SKA ALDRIG lämna en motorvärmarkabel hängandes, grannes barn kan stryka med, de må vara högljudda och man önskar livet ur dom men de är de som ska betala din pension.

Var glad att JFB varnar för ström som har kommit på villovägar.

Protte
Men en JFB gör att det blir absolut strömlöst i hela huset.

Rekommendationen är att sektionera JFB, som:
Panna - 300mA, den är jordad och skyddad ändå. Skyddar mot brand.
Kyl - 30mA Om den löser, får man ta att maten blir förstörd. 300mA känns otryggt på det eluttaget
Frys - 30mA samma argument som för kylen
Utomhus - 30mA Här är det störst risk att få jordfel. Då är det bra om inte hela huset blir mörkt.
Övrigt - 30mA allt annat i huset.

Att köra utan JFB till kyl och frys ser jag som relativt olämpligt. Orsaken till en brand kan ofta finnas i dessa maskiner

magnu skrev:
Men en JFB gör att det blir absolut strömlöst i hela huset.

Rekommendationen är att sektionera JFB, som:
Panna - 300mA, den är jordad och skyddad ändå. Skyddar mot brand.
Kyl - 30mA Om den löser, får man ta att maten blir förstörd. 300mA känns otryggt på det eluttaget
Frys - 30mA samma argument som för kylen
Utomhus - 30mA Här är det störst risk att få jordfel. Då är det bra om inte hela huset blir mörkt.
Övrigt - 30mA allt annat i huset.

Att köra utan JFB till kyl och frys ser jag som relativt olämpligt. Orsaken till en brand kan ofta finnas i dessa maskiner
Man tackar för ett bra och konstruktivt inlägg. :)

bonnen skrev:
Funderar på om det kan ha varit någon form av övergående jordfel, ex snö eller skit i motorvärmarkontakten,
Mycket troligt, gör rent kontakten.

Den är inhängd i pannrumet för att torka upp.

Lösningen blir nog att panna för gå på egen jfb, som jag monterar i pannrummet.
sen kommer jag att lägga utagen för motorvärmar också på en separat jfb.

Gör rent i intaget på bilen också, saltlake ställer till med mycket elände.

ÄÄÄh det får sambon gör det är ju hennes bil :)

bonnen skrev:
ÄÄÄh det får sambon gör det är ju hennes bil :)
haha! you're the man :)

Så bra det blir, istället för en 300 mA JFB så rengör man i "anläggningen" och undanröjer det egentliga felet.

Protte

prototypen skrev:
Så bra det blir, istället för en 300 mA JFB så rengör man i "anläggningen" och undanröjer det egentliga felet.

Protte
Väldans vad dryg du är, man blir lite trött på sådanan attityder
På dig låter det som att jag har haft för avsikt att bara koppla ifrån jfbn och skita i säkerheten. Men om du läser min ursprungliga fråga så kanske du förstår att jag vill åtgärda problemet, jag frågar också om det är lämpligt/tillåtet att köra pannan utan Jfb. Jag får svaret av några forummedllemar, utan att dom behöver vara dryga, och med deras hjälp kommer jag fram till en lämplig åtgärd.

Så ärligt talat, dina inlägg är lika passande som en clowndräkt på en begravning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.