Tänkte gå från en strömbrytare vidare till ett vägguttag och trodde då att denna brytare, http://www.schneider-electric.se/si...spx?navoption=2&navid=25895&grouprowid=102883 skulle fixa detta jobb då den har två neutrala överkopplingsklämmor. Men nu när jag mekar isär den så har den bara en ingång och två utgångar. Det finns plats för fler plintar men dessa är tomma. Är det jag som missuppfattat det här med överkopplingsklämma, eller är det fel på brytaren?

Länken funkar inte och schneider har väl sparat in 50 öre för att klara sig genom den ekonomiska krisen.

Protte

Typiskt att det inte går att länka, så jag får guida själv då.
Följ länken, sen Elinstallation/Apparatserier/Utanpåliggande apparater/Quickrot/strömställare och sen har den E-nr. 1834521

Tack för länken Hasse.

Men hur är det men de neutrala kopplingsklämmorna? De måste väl vara plintar att koppla videre nollan och jord på och dessa borde ju finnas på den brytare jag köpt.
Ska man höra av sig till Jula där jag köpt dom eller till Schneider Electric direkt?

Är det samma E-nummer?

Protte

På den jag köpt står det på påsen den låg i :

Strömställare Trapp/1pol UP IP 21
Polarvit
18 345 21 PP

Så det skiljer ju lite på det som står bakom själva nummret och på den jag har så är det skruvplintar och inte snabbanslutningar som det står på deras sida.
Det kanske inte är samma ändå då men vad har jag då fått tag på som inte finns på deras hemsida. Utgången modell?

PP ska bara stå för att varan är butiksförpackad, har ja för mig iaf

Är det skruvplint så måste den vara felmärkt för då ska det vara ett annat E-nummer.

Protte

prototypen skrev:
Är det skruvplint så måste den vara felmärkt för då ska det vara ett annat E-nummer.

Protte
Vad ska denna ha för nummer då?
Det verkar ju inte ens finnas några sådana med skruvplint, inta vad jag kan se i alla fall.
Jag kanske har köpt en Kina-kopia:)

Typ.

Eller en gammal från den tiden då ELJO hade skruvanslutning, restparti som är ompackat.

Protte

mr.Ola skrev:
kolla in grejerna på den här länken, här har iaf uttagen skiljda nummer beroende på om de har skruv eller snabbanslutning!
[länk]
Länken fungerar tyvärr inte.

Jag ringde Schneder Electrics igår och det verkar som om de skiljer på produkter som säljs via "proffs"- firmor och "gör det själv"- butiker som t.ex. Jula. Produkterna till de sistnämda är lite "bantade" versioner. Det kan väl förklara skruvplinten och avsaknaden av överkopplingsplint på den brytare jag köpte på Jula. Sen sa han att allt som står på deras hemsida gäller de produkter som säljs via proffs-handlare och när jag frågade om hur den Jula-inköpta brytaren kunde hade samma beteckning som den på hemsidan fick jag svaret att detta inte var ett E-nummer utan något som Jula tryckt dit. Låter lite underligt tycker jag men vad göra.
Det blir väl till att knalla till närmaste elbutik för att få en brytare med överkopplningsplint.q(;^;)p

prototypen skrev:
Typ.

Eller en gammal från den tiden då ELJO hade skruvanslutning, restparti som är ompackat.

Protte
Men då hade jag lite halvrätt, det var JULA som hade packat om och troligen tagit ett E-nummer som var nästan lika.

protte

gå in på ahlsell.se Tryck in "logga in som gäst" sök sedan på "Artikelsök" med ex nummer 1834666 då kommer massa grejer fram i rullisten under!

Länken funkade när jag provade den för att jag var inloggad som gäst där då! :/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.