G
g.kraft: [citat] Säkert gamla symptom som är kvar. Bara skrapa rent och måla. Om ni tänker vänta med att måla, skrapa ändå rent redan nu, då ser ni om det kommer tillbaka om det mot förmodan finns några andra orsaker. Man kan även ringa in fläckar med en blyertspenna för att bekräfta att de inte växer eller är nya. Läs på lite om färg i källare så kommer det gå fint att få det bra
8 svar · 1,5k läst
·
M
Mellanbarn: [citat] Han skrev ingång, ibland blir man förvånad. 😁. Lycka till som husägare jeppe
7 svar · 965 läst
·
Svarta trasten
Svarta trasten: Tack. Jag läste precis att brickor inte hjälper mot det jag beskrev ändå. Det som gäller är snarare låsmuttrar eller Loctite tydligen, vilket förstås inte funkar här. Det är mycket mer friktion på gängorna när man skruvar i trä jämfört med bult och mutter. Sistnämnda brukar man ju kunna skruva in med bara fingrarna nästan hela vägen. Jag låter beslagen sitta som de gör med
3 svar · 831 läst
B
Byggkonsult89: Det där ser ut att vara en bärande, ni behöver sätta dit en balk.
3 svar · 1,2k läst
·
LevaLivet
LevaLivet: För nockbalk kan man välja till fler stöd. Har inte "beräkna" steget tillgängligt just nu, men från bilden nedan ser man att jag valt 3 stöd [bild]
4 svar · 1,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det låter som ett mirakel. Loftet på vårt garage har ett bjälklag med 48x175, cc 60 cm, över en spännvidd om 585 cm. Golvet är 21x95 råspont. I mitten undertill finns ingen bärande vägg, men en 100x200 massivträbjälke över en spännvidd på 540 cm. Det svajjar när man går på det. Bjälklaget har dock klarat en last om ca 4,5 ton hö över 66 m2. Det motsvarar ca 45 gubbar i
9 svar · 1,2k läst
BGBus
BGBus: Delvis gammalt hus! Källaren är från 30-talet. Tilläggas bör är att fukten kommer uppifrån!
4 svar · 593 läst
E
ehe17: Gammal sjöbotten så morän och lera. Grannen har berg under sin källare men har ingen aning.
8 svar · 1,2k läst
·
WalterMelon
WalterMelon: Tack för svaret! Vi fick lägga oss i budgivningen på detta huset så det fick bli ett annat projekt istället.
2 svar · 909 läst
·
T
Testarn: [citat] Ungen står på en betongplatta som är stabil, den har lyftöglor i varje hörn så stabiliteten i fundamentet är nog inget problem. För att säkerställa att det inte sjunker eller knäcks så skulle jag åtminstone sätta kortlingar mellan reglarna och nya plintar under reglarna där ugnen ska stå och se till att den sår på två reglar.
8 svar · 1,2k läst
·
C
camelspin: Ser bra ut. Du kan ta en stålborste på vinkelslip och gå över väggarna. Mycket damm. Sen börja om och putsa med valfritt bruk. Om du väljer ett KC bruk kan det bli lite mer hållbart i längden. Om golvbrunn finns kan det vara läge att tvätta ned det sista med mycket vatten. Om det finns fuktpåslag och du inte orkar hålla på med utvändig isolering och dränering just nu kan det bli
5 svar · 2,7k läst
·
S
Signator: [citat] Gick ner till 8 cm. Det bör hålla för ca 240 kg.
6 svar · 1,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Väggen borde inte vara bärande men om huset har satt sig så kan den ha blivit det med tiden. I så fall kommer taket att sjunka lite när man tar bort väggen.
1 svar · 811 läst
·
K
kabs: Ska flytta ett badrum i vår källare. Marken under plattan har sjunkit, ca 100 mm. Plattans tjocklek är ca 180mm. Vill inte bila upp hela området utan bara rännor för där avloppet kräver samt de övre 80 mm av berörd yta, ca 14 kvm. Tänkte sen återställa allt med vattenburen golvvärme+ betong på de 80 mm som frigörs. Uppbyggnad enl. följande. Se bild 001 från bygghandlingen från
0 svar · 719 läst
·
T
Trädgård 2025: Hej alla! :) Vi planerar att bygga en ”infinity fontän”. Tar tacksamt emot byggnationsrekommendationer eller övrig information om att tänka på?
0 svar · 697 läst
MultiMan
MultiMan: Min jordkällare är gjutet i valv med sådana platta, breda armeringsjärn. Minst 50 år sedan. Är väldigt välgjord i sin helhet.
4 svar · 1,0k läst
D
David_Berglund: Har oxå ett linbaneprojekt på G och lyfter en gammal tråd eftersom den innehöll lite relevanta tankebanor. Jag klurar på att bygga en ganska lång bana och har ganska bra koll på den trigonometriska delen av det hela. Men jag kör lite fast med insikten att wiren frifaller som en hyperbol-kurva som väl kan approximeras som en parabel, och dessutom är elastisk. Det blir rätt avancerad
8 svar · 14,7k läst
·
V
VillLäraMigNytt: Tack för svar! Har kontakt med föreningens styrelse så vi får se vad de säger..
5 svar · 853 läst
·
T
Testarn: Finns det ingen information om hur det är byggt i prospektet? Kan ni höra av er till kommunen för att få ritningarna för huset för att se om det finns luftspalt eller inte? Är det trästomme eller är det något annat i väggen? Om det har fungerat sedan 40-talet så borde de ha blivit ett problem redan tänker jag... å andra sidan så duschar och tvättar vi mycket mer nuförtiden och
1 svar · 835 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] En åtgärd brukar vara att skicka in en bygganmälan till kommunen och för att i den visa hur man har kommit fram till hur avväxlingen ska göras kan man behöva ett utlåtande från en byggkonstruktör.
2 svar · 1,2k läst
·
H
Hybro: Nu är det kväll o lugnt. Jag tror att det finns ent5 upphängning av röret, alltså där det knäpper. Har troligen således med rörets längdutveckling i förhållande till temperaturen uppe på vinden, som troligen varierar mellan 0 grader och 10 -15 så här på vintern.
9 svar · 1,9k läst
A
Anna Olsson9713: [citat] jag har gjort tilläggsbeställningar.
20 svar · 2,4k läst
·
M
Mwelander: Kommunen svarade f ö så här Betr bygglov för utbyggnaden av vardagsrummet Gällande frågan om bygglov för att bygga ut vardagsrummet så gör vi bedömningen att det inte krävs, om inga andra tillbyggnader har gjorts sedan nybyggnation, då fastigheten ligger utanför sammanhållen bebyggelse och ni då har möjlighet att nyttja undantaget i 9 kap. 6 § Plan- och bygglagen om tillbyggnaden
3 svar · 867 läst
·
G
Grottan: Tackar för alla svar, blir ju lite att fundera på, har ju hållit väl i dess nuvarande form under många år så kan man återställa funktion med ett bättre förband i den centrala skarven så är det ju en mer lagom insats. Trots all verkar ju fackverken vara helt opåverkade så då känns det ju lite fel att börja riva i det - centralt är det ju däremot så att man kan se ett uppenbart
22 svar · 3,0k läst
·
R
robertsund: Tänkte höra om de är nån som är kunnig på laster med stålbalkar. Jag är på väg att resa ett dubbelgarage med en portöppning på 4000mm. Det är självbärande takstolar med betong tegel och sovloft. 7680 är måttet mellan väggar, fulla bredden på takstolar är 9460. Porten kommer vara mot takfoten och bära av ca 4,5 takstolar. Räcker en HEA 200 balk är frågan?
0 svar · 710 läst
B
bearmaniac: Då tolkar jag det som att det som jag har ringat in i rött, i tron att det var ett enda element, egentligen är två stycken element? Isf skulle jag vara försiktig med att ta ner den utstickande väggen - jag skulle åtminstone inte göra det utan ytterligare förstärkande åtgärder. Min känsla, efter att ha bott i ett sånt här hus i åtta år, är att det räcker att sätta en rejäl
14 svar · 2,2k läst
·
GoForIt
GoForIt: Det är ju konstruktörens ansvarsförsäkring. Jag har, peppar peppar, aldrig behövt utnyttja någon än.
3 svar · 1,2k läst
P
plainsimple: Kom på att jag inte uppdaterat hur det blev i slutändan. Det slutade med att vi tog en annan firma som reglade och la golvspånskivor. Ursprungliga firman fortsatte sedan resten av jobbet.
7 svar · 3,0k läst
·
D
David_Berglund: Nu är det ju klinkers på golvet sedan länge, men det blev/är otroligt styvt. Mycket styvare än det nya CC300-golvet på 250mm lättbalk. Kändes som att hoppa på betonggolv nästan. Sen är det ju en okonventionell lösning som nog inte passar alla, men jag skulle nog gjort samma igen om jag stod inför samma förutsättningar som jag antydde senast.
14 svar · 4,4k läst
·
L
Lechuza: [bild] [bild] Tog också hål rakt igenom bjälklaget för att flytta avloppet tvärs över
7 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.