Byggnadsfysik
FGLIN: [citat] Avståndet t plåtregeln kan vara för stort, särskilt om det är dubbla skivor. En kraftig neodymmagnet kanske kan hjälpa, i varje fall om det är enkla skivor.
Larsa: Nu är ju inte detta svar på din fråga, men…. Jag satte in pax-fläktar i dusch och badrum som alltid går på lågvarv, och drar igång när det blir fuktigt eller ngn är i rummet. I köket satte jag en köksfläkt som alltid går på lågvarv. Sen har jag några spaltventiler och ett par vanliga friskluftsventiler. Fick ett helt annat klimat i huset, väldigt friskt och ingen större
gustaviania: Tack alla för era svar, det uppskattas. Som jag sagt i tidigare svar så blir det en kortsiktig lösning nu under vintern, för att sedan sätta in ett riktigt fönster och efterlikna som det såg ut en gång i tiden när huset byggdes.
klaskarlsson: [citat] Sen kan man ju ta bort bärande väggar med, man får bara växla av det korrekt...
adamja: [citat] Det jag var inne på med men skönt att höra från andra med, tack!
Lyckselebon: [citat] Tack!! 🙏 Så tydligt och enkelt svar!! Då vet jag hur jag ska gå vidare med min ledstång!
Oldboy: Det blir imma på de flesta fönster när man duschar. Det är vanlig fysik, (vilket beskrivits tidigare i tråden). Precis som också nämnts tidigare så är det viktiga hur lång tid det tar för imman att försvinna efter duschen. Upp mot ca 30 min låter rimligt. Vill man inte ha imma på fönstret under duschen av ngn obegriplig anledning så får man se till att ha ett fläskigt element
grovspacklarn: [citat] Om du är säker på det så. "Foten" är där för att fördela trycket från väggen, och det väggen ev. bär.
Maffebygg: Håller med, rätt väg att gå är att kolla med någon som kan räkna och komma med en lösning åt dig! Innan du sågar 💪 Lycka till.
Maffebygg: Håller med ovanstående, kolla upp innan du klyver väggen så slipper du problem senare! Lycka till.
Maffebygg: Håller med om att man absolut bör konsultera en konstruktör för att vara helt säker, men en intressant fråga, vet du om den står direkt på trallen eller går den ner? Kan du se hur det ser ut under just där pelaren står?
Bjober: [citat] Hussvampen tycker inte om ljus och luftdrag, därför växer den dolt. Den förser sig också med vatten själv för att bryta ner torrt trä. Det gör att den kan sprida sig ganska rejält innan den visar sig. Min svamp växte bland annat på baksidan av köksskåpet där porslinet stod. Helt frisk torrt trä som inte visade några tecken på våran sida. Baksidan var grymt äcklig. Jag
RoTe: [citat] Precis det är inte raketforskning detta, många garage finns redan och har inte hört om några som rasat.
Jansson69: [citat] Vi monterar och har gjort det i säkert tjugo års tid alltid åldersbeständig plastfolie på den vattenburna golvvärmen ifall man ska lägga trägolv.. Du får fråga dig om vem som står för kostnaderna om något går fel, tar sig din konstruktör på sig ansvaret om golvet ifall kondens vatten bildas? Det du får tänka på att det är inte bara en tillverkare som beskriver detta
Nissegandhi: Innerbågen är inte tillräckligt tät även glaset släpper ut lite värme. Ytterbågens glas är för kallt så det blir kondens. Ytterbågen är nog för tät så det bli ingen cirkulation mellan glasen därav bildas kondens. Mindre tätlist i ytterbågen och mer i innerbågen så blir det nog bra.
bearmaniac: Man skulle kunna tänka sig att det skulle räcka med att såga upp de yttersta 3-5 cm av elementen tvärs över de åtta elementen, och sedan ersätta med en regel som är utsågad för att passa in mellan elementbrädorna. Och sen lägga dit en 20 mm-skiva ovanpå som "ytskikt". Men det finns tusen och en sätt att lösa såna här problem på. Börja med att plocka bort klickgolvet, så att du
bearmaniac: [citat] Jag bedömer sannolikheten som rimligt hög att de har rätt, men jag vågar samtidigt påstå att de inte har den minsta erfarenhet av den här konstruktionen eller av att räkna på hållfasthet. Att golvet känns stumt är ju en bra indikation iaf.
H Joakim: Hej Jannebanan. Är uterummet fristående? Jag har ett fristående och luft-luft-värmepump. Kolla mina bilder och återkom om du vill. Joakim
BirgitS: Normalt är det bara de två källarväggar som är utritade på sektionsritningen som är bärande, dvs. inte den vägg som du vill ta bort. Men jag garanterar inget.
människa: Tack Birgitt. Men det värsta som kan hända i vårt fall, är ju att vi får för mycket nedböjning. Det lutar åt att jag bygger en balkkanal med en 90x315 & en 45x315 limträ. Och två st 45x220 emellan. Jag tänker om man dessutom limskruvar ihop det på golvet med en liten distans under på mitten, så borde den låsa sig i "ledsen mun" för att sen falla ner till rak (våg), eller
RiKr: Om detta dimensioneras enl. dagens normer så håller de sannolikt inte som de står nu, utan någon travers. Ska du ha ett ordentligt utlåtande måste du ta ut en byggnadskonstruktör för att hjälpa dig.
anaitis: Inte alls säker på att det är takstol på gaveln. Många gånger sparar byggarna lite och reglar upp gaveln till taket.
Nissegandhi: [citat] Det finns ju fler som kan expander Essve, kolla någon annan.
Ben47: [citat] Hittade faktiskt ett när vi öppnade delen som varit stängd i 43 år...
Dan_Johansson: De allra flesta stålrör som säljs i Sverige brukar minst vara av kvaliteten E220, med en sträckgräns på minst 220N/mm2, och en brottgräns på minst 310N/mm2.
il_duce: Man får öppna väggen-delen som man vill ta bort. Ta bort gips osv. så man ser stommen. Sitter det en regel eller något annat bärande där måste man avväxla. på något sätt så att vikten som regeln bär tas upp av annan del av våggen. Att växla av är inte helt enkelt så bäst att ta dit ett proffs i så fall om man är osäker.
raekan: [citat] Tack för svaret! Har köpt 21 mm konstruktionsplywood som jag ska sätta så breda och långa delar som möjligt längs med reglarna, eventuellt på båda sidor om det får plats. Sen kommer en golvspånskiva ovanpå reglarna som skruvlimmas, så det blir ju motsvarande tryckflänsen. Ska försöka få dit någon liten bit tunn metall att lägga ovanpå reglarna eller i hålen ovanpå