Hej
Vi bor i ett gammalt hus där man har ersatt ett fönster i ett gammalt skafferi med typ en plyfabit. Plyfabiten sitter på utsidan av väggen, söderläge. Vi använder rummet som ett sovrum, där jag och två små barn sover. Rummet har, utöver det gamla fönstret som numera är en plyfabit, även ett fönster. I karmen ovanför fönstret sitter det ett litet spröjs som kan öppnas/stängas för luftflöde. I övrigt saknar rummet uppvärmning, då det åker snålskjuts på elementet i sovrummet intill (ingen dörr mellan rummen). El är framdragen för möjlighet att installera element i detta rummet.
Vi har nu upptäckt att det har dykt upp mögelpåväxt på insidan av plyfabiten, se bifogad bild. Jag har mätt temperaturen på plyfabiten och den är ca 5 plusgrader nu när det är -8 ute. Vad bör vi göra för att förhindra mögelpåväxt?
Vi bor i ett gammalt hus där man har ersatt ett fönster i ett gammalt skafferi med typ en plyfabit. Plyfabiten sitter på utsidan av väggen, söderläge. Vi använder rummet som ett sovrum, där jag och två små barn sover. Rummet har, utöver det gamla fönstret som numera är en plyfabit, även ett fönster. I karmen ovanför fönstret sitter det ett litet spröjs som kan öppnas/stängas för luftflöde. I övrigt saknar rummet uppvärmning, då det åker snålskjuts på elementet i sovrummet intill (ingen dörr mellan rummen). El är framdragen för möjlighet att installera element i detta rummet.
Vi har nu upptäckt att det har dykt upp mögelpåväxt på insidan av plyfabiten, se bifogad bild. Jag har mätt temperaturen på plyfabiten och den är ca 5 plusgrader nu när det är -8 ute. Vad bör vi göra för att förhindra mögelpåväxt?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Ser ut som du har någon form av fuktproblem då det verkar anfrätt i nederkant.G gustaviania skrev:Hej
Mest troligt är att det kommer fukt utifrån så det behöver du åtgärda innan du byter ev angripet material och fixar/målar.
Tack för era svar. Bifogar foto från utsidan, där syns även grannens plyfabit till vänster(parhus).
Jag håller med om att det beror på fukt. Känner jag på plyfabiten så är den kall och fuktig (fingret blir fuktigt).
Kan fukten bero på att vi är tre pers (två barn, en vuxen) som sover i rummet och därmed bidrar till högre luftfuktighet? Det tillsammans med temperaturskillnad mellan inne/ute och att luften i "luckan" är stillastående?
Jag håller med om att det beror på fukt. Känner jag på plyfabiten så är den kall och fuktig (fingret blir fuktigt).
Kan fukten bero på att vi är tre pers (två barn, en vuxen) som sover i rummet och därmed bidrar till högre luftfuktighet? Det tillsammans med temperaturskillnad mellan inne/ute och att luften i "luckan" är stillastående?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Det ser ut som att grannen tagit han om sin fasad mer nyligen, och kanske också då kollat till "fönstret" ?G gustaviania skrev:Tack för era svar. Bifogar foto från utsidan, där syns även grannens plyfabit till vänster(parhus).
Nu syns det inte på fotot: Hur ser det ut i underkant av skivan? Kan det samlas vatten/snö där som kan läcka in och över tid anfräta konstruktionen?
Det kan vara kondens inifrån också, men jag antar att det inte bara är en enkel skiva utan iaf två skivor med ngn slags isolering mellan ? annars kommer ni få både fukt och köldproblem (en enkel plywoodskiva isolerar i princip inget alls)
Det är inte jag som byggt detta utan det var så när vi tillträde huset, men din beskrivning anser jag stämmer med hur det ser ut att vara byggt. Se bifogad bild med djupet från insida träskiva till insida vägg.Bart skrev:
Tyvärr tror jag att det endast är en enkel skiva (förre ägaren som "byggt" detta, det var så när vi tillträdde huset, så jag kan inte veta säkert av att bara titta). Se ny bild som jag bifogat i annat svar i tråden där jag har med djupet från insida av skivan till insida vägg.klaskarlsson skrev:
Det ser ut som att grannen tagit han om sin fasad mer nyligen, och kanske också då kollat till "fönstret" ?
Nu syns det inte på fotot: Hur ser det ut i underkant av skivan? Kan det samlas vatten/snö där som kan läcka in och över tid anfräta konstruktionen?
Det kan vara kondens inifrån också, men jag antar att det inte bara är en enkel skiva utan iaf två skivor med ngn slags isolering mellan ? annars kommer ni få både fukt och köldproblem (en enkel plywoodskiva isolerar i princip inget alls)
Grannen målade om sin fasad i somras. Jag tycker inte det ser ut som att det kan ansamlas fukt (förutom snön då) där då det ser ut att vara bra lut på "fönsterbrädan". Se bifogad närbild.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Jag skulle bytt skivan (den verkar ju ha gjort sitt), satt isolering (kanske 50mm frigolit, eller vad som får plats) och sen en annan skiva på insidan.G gustaviania skrev:Tyvärr tror jag att det endast är en enkel skiva (förre ägaren som "byggt" detta, det var så när vi tillträdde huset, så jag kan inte veta säkert av att bara titta). Se ny bild som jag bifogat i annat svar i tråden där jag har med djupet från insida av skivan till insida vägg.
Grannen målade om sin fasad i somras. Jag tycker inte det ser ut som att det kan ansamlas fukt (förutom snön då) där då det ser ut att vara bra lut på "fönsterbrädan". Se bifogad närbild.
På utsidan hade jag sedan använd fasadfog (eller liknande - dock INTE silikon) runtom så det tätar ordentligt, både så att det inte rinner in vatten/smältvatten i underkant över tid och för att täta mot drag, och sedan målat.
Då borde ni både få en lösning som funkar över tid, varmare och misnkat kallras och mindre risk för kondens på insidan.
En snabblösning, om ni inte kan göra hela jobbet nu på vintern, är en frigolitskiva som ni trycker dit på insidan så länge som intet skriver ovan, så tar ni renoveringen när vädret är varmare.
Det tar inte bort möglet, men kommer ju ge en viss isolering mot ev sporer en kort tid iaf. Men det måste åtgärdas tror jag för annars är risken också att det sprider sig fuktskada ned i fönsterkarmen/fasaden osv över tid...
Tack för input! Väggen i övrigt är det inga problem med. Det långsiktiga är att sätta in ett fönster för att försöka återskapa som det såg ut tidigare.Bart skrev:
Ja det bildas kondens på luckan så den är absolut för kall. Sköt med IR-termometer på insidan häromdagen och då mätte jag till ca 5 grader.M mgranbom skrev:
Tack. Det får bli något sådant som den kortsiktiga lösningen, sen blir det att sätta in ett riktigt fönster för att försöka återskapa som det såg ut tidigare.Intet skrev: