Hej gott folk,

Har påbörjat bildning av källargolv och icke bärande mellanvägg.
När jag inspekterade fundamentet till den icke bärande väggen blev jag dock fundersam.

Själva väggen är 7 cm tjock och består av lättbetong, medan fundamentet är nästan 30 cm brett och cirka 20 cm tjockt, gjutet i betong men utan armering. Jag kommer behöva bila bort själva fundamentet. Hur ser ni på saken borde jag be någon ta en titt ?

• Betongfundament inomhus, delvis bortbilad. Omgivet av småsten och verktyg, syns mot en vägg i lättbetong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsarbete på källargolv med synligt fundament av betong och en borrhammare. Rester av kakel och jord ligger på golvet. Vägg med rör syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En källare med pågående golvarbete, synligt betongfundament, lös jord och stenar, kakelbitar och verktyg som en spade och borste.
    Skapa konto
Hur har du bestämt att väggen är icke-bärande?

G grovspacklarn skrev:
Hur har du bestämt att väggen är icke-bärande?
Baserat på arbetsberedningen från 1945 framgår det tydligt att de icke bärande mellanväggarna ska uppföras av lättbetong.

S Sixtens skrev:
Baserat på arbetsberedningen från 1945 framgår det tydligt att de icke bärande mellanväggarna ska uppföras av lättbetong.
Om du är säker på det så. "Foten" är där för att fördela trycket från väggen, och det väggen ev. bär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.