Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Den där ritningen säger väldigt lite om det skulle jag säga utan mer information.Rudis skrev:
Men är det ett vanlligt trähus med sadeltak i längsriktningen så bör inte de väggarna vara bärande. Det ser inte så stort ut heller (det är ju bredden man får kika på främst), men i vissa hus har man en hjärtvägg (i längsriktningen) om man tex växlat av takstolarna av ngn anledning. Då skulle den lilla "u-snutten" på er ritning kunna ha ngn sådan funktion.
Hej,klaskarlsson skrev:
Den där ritningen säger väldigt lite om det skulle jag säga utan mer information.
Men är det ett vanlligt trähus med sadeltak i längsriktningen så bör inte de väggarna vara bärande. Det ser inte så stort ut heller (det är ju bredden man får kika på främst), men i vissa hus har man en hjärtvägg (i längsriktningen) om man tex växlat av takstolarna av ngn anledning. Då skulle den lilla "u-snutten" på er ritning kunna ha ngn sådan funktion.
Huset ligger på 106kvd och det är ett vanligt trähus med sadeltak som du skriver, bredden har jag inte tillgång till men jag skulle gissa på att det är runt 6-7m brett. Vi skall titta på huset nästa helg och då har jag möjlighet att titta till på vinden och se hur takstolarna ligger.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Sen kan man ju ta bort bärande väggar med, man får bara växla av det korrekt...Rudis skrev:
Klicka här för att svara