Hej,
Vi ska bygga om i vårt källarbadrum. Jag har bilat upp golvbrunn och lite runt om.
Vi har kommit fram till att vi ska dra om avloppet och flytta en toalett bla.
Hur mycket törs man bila upp ”spår” för nya avlopp?
Alltså det är ett källargolv som är ca 5-10cm betong och sedan skärv/grus/jord direkt under. Jag har hittills inte stöt på någon armering alls.
Huset är från 1959 och det är ett suterränghus med bärande väggar i betongsten som går ner ca 120cm i marken och sedan en sula.
Jag gissar att källargolvet är gjutet efter att väggarna/stommen är klar och alltså inte har något med hållfastheten att göra och då borde det väl bara vara att bila på men jag vet inte?
Se det rödmarkerade rummet på ritningen
Vi ska bygga om i vårt källarbadrum. Jag har bilat upp golvbrunn och lite runt om.
Vi har kommit fram till att vi ska dra om avloppet och flytta en toalett bla.
Hur mycket törs man bila upp ”spår” för nya avlopp?
Alltså det är ett källargolv som är ca 5-10cm betong och sedan skärv/grus/jord direkt under. Jag har hittills inte stöt på någon armering alls.
Huset är från 1959 och det är ett suterränghus med bärande väggar i betongsten som går ner ca 120cm i marken och sedan en sula.
Jag gissar att källargolvet är gjutet efter att väggarna/stommen är klar och alltså inte har något med hållfastheten att göra och då borde det väl bara vara att bila på men jag vet inte?
Se det rödmarkerade rummet på ritningen
Det kommer bli ganska mycket, om du ser på bilden.
Grönt kommer vara från nya toaletten ca 3m
Gult ifrån duschgolvbrunn ca 3m
Rött ifrån övervåning kök och handfat ca 3m
Dom två blå är ifrån små golvbrunnar ev spygatter i bastu och tvättmaskinsrum ca 1,5 och 0,5 m
Den svarta är ifrån handfat ca 0,5m
Grönt kommer vara från nya toaletten ca 3m
Gult ifrån duschgolvbrunn ca 3m
Rött ifrån övervåning kök och handfat ca 3m
Dom två blå är ifrån små golvbrunnar ev spygatter i bastu och tvättmaskinsrum ca 1,5 och 0,5 m
Den svarta är ifrån handfat ca 0,5m
Det man ska ha med i beräkningen är plattan kan hålla emot marktryck utifrån. Men det är först om man bilar utmed en hel vägg tex.
Du kan bila som du tänkt dig utan problem, dels är det mindre sträckor och det finns andra väggar som håller emot.
Du kan bila som du tänkt dig utan problem, dels är det mindre sträckor och det finns andra väggar som håller emot.
Japp jag tror jag förstår vad du menar. Har varit med om samma fenomen då man tömt stora bassänger för hastigt.
Men du tror inte det är nåt bekymmer i vårt fall eller?
Jag va inne på att gräva upp hela den gamla betongstammen och byta den men den går ev ner under sulan på huset och det känns sådär. Men nu har vi hittat en annan modernare plastledoing ut som vi ska koppla i
Men du tror inte det är nåt bekymmer i vårt fall eller?
Jag va inne på att gräva upp hela den gamla betongstammen och byta den men den går ev ner under sulan på huset och det känns sådär. Men nu har vi hittat en annan modernare plastledoing ut som vi ska koppla i
Klicka här för att svara