F fribygg skrev:
Om tvn väger 57 kg kan den hängas på en skruv. Ska du däremot ha nått stativ som flyttar ut den från väggen och går att vinkla är det nog klokt att skruva i reglarna eller använda 4st Molly eller några lämpliga skruv som drar bra i OSBn/ Plyfan bakom gipset.
Väggfästen har bara funktionen att vinkla tv:n 10 grader ner som vi kommer aldrig använda...

En vanlig träskruv i plyfa håller nog drygt 200kg last, ta två så har du extra säkerhet

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Tog 6 st, två i regel och resten i skivan, hängde mig på den väger 80kg och den klarade att hålla mig så nu sitter tv på fästet 😂😂

• Gilla
närsom
  • Laddar…
ja den hänger nog ganska säkert :)

• Diagram och tabell från Byggelit om test av infästningsstyrka för olika förstärkningsskivor och material, inklusive resultat från SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Build101 skrev:
Jag har en regel sökare som är magnetisk och den fäster sig bara till där skruvhuvuden är... Jag tänker om det var plåtregel då hade sökaren väl fäst sig hela vertikala längden och inte bara vid enstaka punkter
Avståndet t plåtregeln kan vara för stort, särskilt om det är dubbla skivor. En kraftig neodymmagnet kanske kan hjälpa, i varje fall om det är enkla skivor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.