Jag har ett hus med ventilerad krypgrund och upplever kraftigt kallras längs golvet där yttervägg möter bjälklag, särskilt bakom köksskåpen.
Jag har undersökt med värmekamera och får 1–4 °C längs hela golv/vägg-linjen, trots ca 21 °C inomhus.
Fakta:
Krypgrund med plast på marken
Bjälklag enligt protokoll i lättbetong (bedömd “riskfri konstruktion”)
Inga synliga luftläckage
Kylan känns i själva konstruktionen, inte som tydligt drag
Samma mönster längs hela väggen
Är detta normalt för en sådan konstruktion?
Har någon varit med om liknande?
Vilken är korrekt, permanent åtgärd från krypgrunden?
Bilder från under alla köksskåp som står på ben
Jag har undersökt med värmekamera och får 1–4 °C längs hela golv/vägg-linjen, trots ca 21 °C inomhus.
Fakta:
Inga synliga luftläckage
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Är det rätt byggt så borde det inte vara så.Om huset är nybyggt så kanske det är läge att ta upp det med entrepenören.Karam 12 skrev:
Jag har ett hus med ventilerad krypgrund och upplever kraftigt kallras längs golvet där yttervägg möter bjälklag, särskilt bakom köksskåpen.
Fakta:
Inga synliga luftläckage
En liten minskad isolering kanske kan förekomma precis där vägg möte grund, men det skall inte vara så kallt som du mäter tycker jag ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade något liknande, upplevede att det gick luft mellan golv och väggar, väggarna fungerade som skorsten, och speciellt under skåp längs yttervägg var det märkbart kallt. Problemet försvann helt när jag byggde till köket och rev den ytterväggen. Jag försökte spruta in fogskum, lite bättre men inte bra resultat av skummet.Karam 12 skrev:
Fakta:
Inga synliga luftläckage
Förmodar att det är sylltätningen som saknas eller att grunden är för ojämn.Karam 12 skrev:
Jag fick krypa idag och undersöka med värmekamera för första gången. Det visade sig att dålig isolering och kondens som bilderna visar och det samma köldbrygga nere som går direkt upp.
Bjälklagskanten saknar vindtätning och isolerande barriär
Mineralullen hänger fritt och uppvisar tydlig så kallad dammfilter-effekt, vilket visar att kall luft strömmar genom konstruktionen
Yttemperaturer ned till cirka −4 °C har uppmätts i isoleringen
två besiktningsprotokoll som friar konstruktionen Är inte detta ett dold fel?
Mineralullen hänger fritt och uppvisar tydlig så kallad dammfilter-effekt, vilket visar att kall luft strömmar genom konstruktionen
Undersökningsplikten vs. Dolda felKaram 12 skrev:
Jag fick krypa idag och undersöka med värmekamera för första gången. Det visade sig att dålig isolering och kondens som bilderna visar och det samma köldbrygga nere som går direkt upp.
Detta är den svåraste punkten. Som köpare har du en omfattande undersökningsplikt.
Dammfilter-effekt: Att mineralull är missfärgad av damm är ett klassiskt tecken på luftläckage. Om detta var synligt i krypgrunden vid köpet anses det ofta vara en "varningssignal".
Varningssignaler: Om en besiktning eller en okulär kontroll (att man tittar) ger indikationer på brister, utökas din undersökningsplikt. Då förväntas du gå vidare, t.ex. genom att använda värmekamera eller öppna konstruktionen.
Om felet krävde värmekamera och minusgrader ute för att synas, kan det argumenteras för att det var dolt vid en vanlig visning/besiktning
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
I tillägg till det är det dolt fel om det inta kan anses vara rimligt med hänsyn till husets skick och ålder.5 59Hansåke skrev:Undersökningsplikten vs. Dolda fel
Detta är den svåraste punkten. Som köpare har du en omfattande undersökningsplikt.
Dammfilter-effekt: Att mineralull är missfärgad av damm är ett klassiskt tecken på luftläckage. Om detta var synligt i krypgrunden vid köpet anses det ofta vara en "varningssignal".
Varningssignaler: Om en besiktning eller en okulär kontroll (att man tittar) ger indikationer på brister, utökas din undersökningsplikt. Då förväntas du gå vidare, t.ex. genom att använda värmekamera eller öppna konstruktionen.
Om felet krävde värmekamera och minusgrader ute för att synas, kan det argumenteras för att det var dolt vid en vanlig visning/besiktning
Om jag förstod det rätt så var det iofs renoverat, men byggt för rätt länge sen ?
Lägg pengarna och energin på att täta skulle jag säga. Det är en lång uppförsbacke att få det till dolt fel, särskilt om du med att krypa in under grunden och filma med värmekamera (+opculärt) lätt kunde se att det verkade skumt - det är ju inte en förstörande undersökning...
Klicka här för att svara