Hej! Glasets insida på innerfönsterbågen i mitt badrum får mycket kondens efter att man duschat varmt. Fönstret består av en ytterfönsterbåge och en innerfönsterbåge (inte kopplade bågar). Fönstret drar lite kall luft in också (därför är det tejpat runt fönstret) och när man känner på den innersta rutan så känns den också väldigt kall. Badrummet är renoverat år 2013, men fönstret är original från då huset byggdes år 1971. I badrummet finns dessutom en tunn plast gardin framför fönstret. Hur kan man stoppa detta?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Sitter plastgardinen så att den täcker fönstret? Du kanske skulle göra lite skillnad genom att ta bort den. Men jag tror inte att du kommer ifrån kondensen med mindre än att byta till ett fönster med bättre isolervärde. Däremot bör det försvinna snart efter duschen om det är bra ventilation.
Dusch ger nära på 100% Rh fuktig varm luft i stora mängder med varmvattnet ur duschen - det betyder att allt som är kallare och inte ännu är utspätt med torrare luft så kommer fukt att fälla ut alla ytor som är det minsta kallare än duschtemperaturen
Det som är intressant är inte om det blir imma - då det kommer att bilda imma, såvida rummet inte är halvvägs bastuppvärmd - utan frågan är hur länge är imman kvar, är det borta på en kvart till halvtimme efter att man duscha färdigt så skulle jag inte bry mig.
Man kan använda duschkabin för att minska mängden på utflödande varm fuktig luft i rummet - dock fortfarande mycket upp efter taket om den inte är helt tillstängd upptill.
Det som är intressant är inte om det blir imma - då det kommer att bilda imma, såvida rummet inte är halvvägs bastuppvärmd - utan frågan är hur länge är imman kvar, är det borta på en kvart till halvtimme efter att man duscha färdigt så skulle jag inte bry mig.
Man kan använda duschkabin för att minska mängden på utflödande varm fuktig luft i rummet - dock fortfarande mycket upp efter taket om den inte är helt tillstängd upptill.
En enkel lösning är att man tar ut innerfönsterbågen och spänner / sätter / tejpar en plastgardin eller motsvarande på fönsterbågen. Plastgardinen blir "ett tredje glas" som isolerar och innerglaset är då varmare och det bildas mindre kondens. Plastgardinen är samtidigt insynsskydd till badrummet.
Det blir imma på de flesta fönster när man duschar. Det är vanlig fysik, (vilket beskrivits tidigare i tråden). Precis som också nämnts tidigare så är det viktiga hur lång tid det tar för imman att försvinna efter duschen. Upp mot ca 30 min låter rimligt.
Vill man inte ha imma på fönstret under duschen av ngn obegriplig anledning så får man se till att ha ett fläskigt element under fönstret som är 60-80C varmt och håller fönsterglaset varmt, (och kråkorna glada).
Om det inte torkar upp tillräckligt fort efter duschen så behövs bättre ventilation eller en avfuktare.
Vill man inte ha imma på fönstret under duschen av ngn obegriplig anledning så får man se till att ha ett fläskigt element under fönstret som är 60-80C varmt och håller fönsterglaset varmt, (och kråkorna glada).
Om det inte torkar upp tillräckligt fort efter duschen så behövs bättre ventilation eller en avfuktare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden