Jag har precis köpt ett hus byggt 1910 i Skåne. Det är ett putsat tegelhus med 10 cm isolering i väggarna. Byggt på betongplatta direkt på marken. Det finns inga ventiler i huset synliga vare sig på utsidan eller insidan. Huset på ovanvåningen öppet i nock med okänd isolering. En stor öppen spis med installerad kamin finns på bottenplan.
Huset ska renoveras och jag vill göra rätt saker i rätt ordning.
Det största problemet just ni är att det drar lite väl mycket både här och där. Öppnar jag en golvbräda blåser det frisk kall luft från golvet. Finns ett hål i sockeln under köksskåp där det drar så in i ...
I springor och hörnen där det inte är tätt i hallen drar det likadant. Drar är kanske i underkant. Blåser är mer rätt.
Jag är lite orolig för att täta till inifrån pga att det blir fukt och kondens, stämmer det tänket?
Samtidigt har jag installerat en värmepump så nu har jag värme i huset men ... utan ventiler är det då räddningen att det är så otätt huset Samtidigt som det drar in kalluft från alla möjliga håll så skickar VP in varmluft som ju ska ut nån stans ...
Hur hade ni tänkt, är det bara att vänta in att det blir snöfritt så man kan inspektera huset utifrån eller behöver jag öppna upp för ventiler omgående ...
Snöfritt kan ta ett tag då trädgården drar till sig all snö som virvlar runt och jag har mellan 1.2 upp till 2.2 meter snö i trädgården som är absolut stenhård och inte "skottbar". Så snön står högt upp på fasaden mot trädgården.
Hur illa är det att det står så mycket snö mot fasaden?
Huset ska renoveras och jag vill göra rätt saker i rätt ordning.
Det största problemet just ni är att det drar lite väl mycket både här och där. Öppnar jag en golvbräda blåser det frisk kall luft från golvet. Finns ett hål i sockeln under köksskåp där det drar så in i ...
I springor och hörnen där det inte är tätt i hallen drar det likadant. Drar är kanske i underkant. Blåser är mer rätt.
Jag är lite orolig för att täta till inifrån pga att det blir fukt och kondens, stämmer det tänket?
Samtidigt har jag installerat en värmepump så nu har jag värme i huset men ... utan ventiler är det då räddningen att det är så otätt huset Samtidigt som det drar in kalluft från alla möjliga håll så skickar VP in varmluft som ju ska ut nån stans ...
Hur hade ni tänkt, är det bara att vänta in att det blir snöfritt så man kan inspektera huset utifrån eller behöver jag öppna upp för ventiler omgående ...
Snöfritt kan ta ett tag då trädgården drar till sig all snö som virvlar runt och jag har mellan 1.2 upp till 2.2 meter snö i trädgården som är absolut stenhård och inte "skottbar". Så snön står högt upp på fasaden mot trädgården.
Hur illa är det att det står så mycket snö mot fasaden?
För det första , om det stått sen 1910 fungerar ventilationen. Att det inte finns några ventiler är såklart inte nån slump, det är designat så.
Jag hade varit försiktig med vad jag ändrade när något uppenbart fungerat i över 100 år...🤔
Jag hade varit försiktig med vad jag ändrade när något uppenbart fungerat i över 100 år...🤔
Fast i över 100 år fanns inte någon inbyggd kamin eller värmepump. Den öppna spisen som då fanns räckte säkert till att ventilera huset men med nytt rör i skorstenen och kamin är ju den vägen mer eller mindre stängd numera. Det draget jag har kyler ju dessutom ner huset ordentligt vilket syns på elräkningen.Farstatjej90 skrev:
Därav min fråga ... men kanske du har rätt att det är normalt att det blåser så mycket som det gör i golvbjälklaget, jag vet inte men tycker det är konstigt. Har haft gamla hus tidigare men aldrig varit med om det så mycket.
Har du 1m snö mot fasaden runt hela huset och fortfarande drag i golvnivå? Det var ju iofs lite udda. "Förr" så skottade man ju upp snö runt grunden för att isolera och slippa drag.O oveåfasa skrev:
😆 nä, det tror jag inte jag har, den är nog ganska normal. Men utan ventiler är jag orolig för att den tränger ut värmen i konstruktionen vilket jag tänker absolut inte är bra. För vart tar värmen vägen annars, men jag är absolut inte nån expert. Vill bara veta ...O [old rusty] skrev:
Ok, det visste jag inte.O [old rusty] skrev:
Nej jag har det inte runt hela huset utan bara på två sidor och på de andra kanske 3 dm.
Kanske ska skotta upp lite där istället med då?
😀
Värmen går absolut ut i väggarna, det går inte undvika och är inget farligt.O oveåfasa skrev:
Men den skapar inte övertryck inne. Det hade varit dåligt.
Det ska absolut inte blåsa in kalluft från grunden/bjälklaget. Att det gör det visar att det inte är lufttätt mot utsidan.
Men, huset har som sagt stått sedan 1910 så ngn akut panik är det inte. Vänta till våren och undersök huset och dess konstruktion/funktion. Först måste man veta vad man har innan man börjar mecka. När man vet vad man har så kan man börja fundera på vilka behov man har, samt prioritera mellan dem.
Jag hade dock tätat golvet mot drag genom drevning så gott det går nu direkt. Hur mkt du än tätar så är det nästintill omöjligt att få ett gammalt dragit hus helt tätt.
Men, huset har som sagt stått sedan 1910 så ngn akut panik är det inte. Vänta till våren och undersök huset och dess konstruktion/funktion. Först måste man veta vad man har innan man börjar mecka. När man vet vad man har så kan man börja fundera på vilka behov man har, samt prioritera mellan dem.
Jag hade dock tätat golvet mot drag genom drevning så gott det går nu direkt. Hur mkt du än tätar så är det nästintill omöjligt att få ett gammalt dragit hus helt tätt.
Vi har ett hus från 30-talet och hos oss blev golven iskalla på nedervåningen när det blåste det minsta på vintern. Jag hade en aning om att isoleringen i bjälklaget kanske inte var den bästa så jag började sprätta bort innertaket från källaren. Kunde då konstatera att isoleringen var gammal torv som sjunkit ihop så att det blivit en 3-5cm luftspalt under golvet där det drog friskt från de glesa ytterväggarna.
Nu har jag lagt in golvvärme underifrån och isolerat ordentligt, blev stor skillnad. Näst ut är ytterväggarna i köket som verkar vara isolerade med en kartongskiva ungefär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag lagt in golvvärme underifrån och isolerat ordentligt, blev stor skillnad. Näst ut är ytterväggarna i köket som verkar vara isolerade med en kartongskiva ungefär.
Det finns en anledning att det låg ryamattor överallt i gamla hus 😉O oveåfasa skrev:
Dessa hjälpte mycket vintertid.
Jag har funderingar på att när jag renoverar köket att lyfta upp golvet och kolla hur det ser ut och om det behövs lägga i ny isolering.J jhall skrev:Vi har ett hus från 30-talet och hos oss blev golven iskalla på nedervåningen när det blåste det minsta på vintern. Jag hade en aning om att isoleringen i bjälklaget kanske inte var den bästa så jag började sprätta bort innertaket från källaren. Kunde då konstatera att isoleringen var gammal torv som sjunkit ihop så att det blivit en 3-5cm luftspalt under golvet där det drog friskt från de glesa ytterväggarna.
[bild]
Medlem
· Västra Götaland
· 54 inlägg
Låter ju lite konstigt att du lyfter på golvbrädor och får drag när huset är byggt med platta på mark. Du skriver att det är putsat tegel i ytterväggar med 10 cm isolering. Vad är det för isolering och var är den placerad.
Kaminen, använder den inneluft eller uteluft för sin förbränning. Är det inneluft så skapar det ju undertryck som gör att uteluft dras in genom glipor och springor.
Kaminen, använder den inneluft eller uteluft för sin förbränning. Är det inneluft så skapar det ju undertryck som gör att uteluft dras in genom glipor och springor.
Plus på den. I lumpen i Boden lärde vi oss snabbt vilken temperaturskillnad det blev av att ta med extra kaminrör att lägga från under kaminen och ut under tältduken så att kaminen använde uteluft istället för den uppvärmda luften inne i tältet.G gaffelriggad skrev:
Klicka här för att svara