Byggnadsfysik
Marlen Eskilsson: Det här forumet är till för teoretiska och generella diskussioner om byggnadsfysik. Har du ett specifikt problem med byggmaterial eller byggteknik, ställ frågan i delforum Byggmaterial & byggteknik.
Rejäl: Ni får borra hålen mer i mitten av bjälken om det är 50-120mm hål sedan kan man limmskruva på konstruktionsplywood som man sågar i 220x 1200mm som man centrerar över hålen.. Det ser ut att vara brett i mellan bjälkarna? Man eftersträvar cc300-400mm i bjälklag vid badrum om ni ska ha keramikgolv..
bearmaniac: [citat] När du ändå är hemma och tar lite bilder på ellösningar, kan du inte ta en bild vid trappan också? Och bara för informationens skull: har du källare också?
Danooo: Hej. Ska ge mig i kast med renovering av ytterligare ett rum i vår kåk. Jag har renoverat ett rum tidigare och då använt mig utav porös fiberskiva och gipsskiva. Huset är putsat utanpå gråbetongsblock (tror jag). Kåk från -49 på gotland. Jag valde att inte tilläggsisolera eller plasta då jag hört från andra att det kan skapa fuktproblem. Jag är nöjd med resultatet men tänkte
AdamHag: [citat] Jag fattar! 🙂 Ja, det är huset sett uppifrån.
keihin84: Har hittat beräkningsverktyget på byggbeskrivningar.se och fått till förslag t.ex Limträ 115x315 GL30c är lämplig att använda. Kan det vara rimligt?
AdamHag: Gott nytt år och tack för kloka inspel ang. mitt projekt. Efter konsultation och klurande har vi kommit fram till att väggen är bärande, om än inte under någon större vikt. Limträbalk kommer sättas in och nu klurar jag på vilka dimensioner som krävs. Huset är byggt enligt följande där röda streck är takstolar och det blå strecket är väggen jag vill ta bort. [bild] Jag
Gimp: [citat] Ja, tror du får väga hur mycket dom är ivägen kontra kostnaden att ens få fram en offert och i nästa steg offert för jobbet. För att staga upp hela ladan i sidled behöver det nog göras ex vindlastberäkningar, så att få fram ritningar för att kunna begära in offert kanske drar iväg till 50-100k. En grov gissning från mig som gärna gissar för lågt för jag tycker illa om
snaggletooth: Finns även skruv gjord för att skruvas direkt i lättbetong. https://www.clasohlson.com/se/Lattbetongskruv-forsankt-T30,-Dacromet/p/40-9572
Avemo: [citat] Nu är det ju så förvirrat att ett absorptionskylskåp och ett adsorptionskylskåp är två helt olika saker. Och båda kan drivas med en annan värmekälla än el. Absorptionskylskåp är väl främst dyra för att det är en liten nischad produkt. När det uppfanns blev det mycket vanligt både för att det kunde drivas utan el och för att det var billigare än ett kompressorkylskåp.
Rejäl: [citat] Det är själva ytgolvet som bestämmer toleranserna som tex. parkettgolv så får du titta på vad dom ställer för krav på jämnhet.. Såhär säger Kährs att undergolvet ska vara.. [bild] https://www.kahrs.com/globalassets/kahrs/consumer/documents/installation/woodloc-5s/advice-installing-kahrs-woodloc5s-2017.pdf
LinPur: Tack för svar! Det finns mindre sprickor på andra ställen i huset, men har nu fått reda på att huset iallafall är byggt på berg, så det känns lite lugnare. Jag var orolig att hela huset höll på att sjunka eller liknande. Jag ska hålla koll på sprickorna över tid och se så att de inte förvärras. Är det något annat som kan vara bra att tänka på?
J-banan: [citat] Det borde inte blåsa in mycket mer. Om du skulle ha en till öppning på en annan vägg skulle luften strömma igenom. T.ex. vindskydd man har för djur i hage har 3 väggar
victorpajas: [citat] Bra tips. Tack för hjälpen! Ha en fin dag!
Claes Eriksson3: Hej, Jag har ett hus från tidigt 80-tal, där det fortfarande finns originalinredning från byggåret. I tvättstugan och ett av badrummen finns våtrumstapeter, medan ett annat badrum har kakel på väggarna och plastmatta på golvet. På flera ställen har våtrumstapeten vridit sig i hörnen och släppt/bubblat upp. I badrummet med kakel har ett hörn spruckit i fogarna (endast ett hörn),
Kardan79: [citat] [citat] Jag hade personligen valt att inte lägga fullt så mycket krut på skruvandet av läkten (80mm-skruv cc 400mm). Istället hade jag i åtminstone viss utsträckning skruvat OSBn med skruv som räcker in i reglarna (kanske med 4,2x55-65mm). 25x38-läkten riskerar att spricka sönder en hel del. Särskilt på de reglar där två skivor möts. Därför hade jag föredragit att sätta
Leif i Skåne: Det ser inte ut som en bärande vägg, huset har pelare som bär. En första test är att knacka med knogen på olika väggar hör man en klang är väggen trolige inte bärande, däremot en bärande vägg av betong är helt stum.
scorp1on: Det hjälper väldigt mycket med en skiss.
klaskarlsson: [citat] Ja om det inte finns ngn ångspärr/broms idag så kan du ju regla på 45mm på existerande vägg, isolera, sätta ångbroms och sen på med gips/innervägg skulle jag säga. Finns det redan ngn from av ångspäär i väggen så skulle jag skippat ångbromsen på insidean eftersom man itnevill spärra in ev fukt mellan två skikt, även om det är en broms istf en spärr.
Lennart12: Hej, vanligtvis räknar man alltid med c/c mellan bjälkarna och sätter det som längden. Men ja teoretiskt så har det viss påverkan men då kommer det nog behövas att det ligger golvspån på båda sidor av bjälken som belastar kanterna lika mycket, annars kommer bjälken att få en snedbelastning och då kommer lasten krypa in mot centrum bjälke eftersom bjälken vanligtvis inte är så
Workingclasshero: Hej Det blir nog Bergoplattor med hål, eller heltäckningsmatta om jag springer på någon rejäl som kan andas. /W
Rejäl: Om du viker undan plasten lite så ser du hur det ser ut kring stödet sedan kan du köra ned en skruvmejsel eller liknande och känna vad det är under om det inte är gjutet eller står på berg eller en betongsula..
Hemmasmurfen: [citat] Hej. Det är väggen på första våningen (entréplan). // Oskar
fr3dd3h: ca 100kN som punktlast på mitten, då är den utnyttjad ca 75%, L/330. Stöden på 4800 mellan varandra. Som ovan, behövs lite mer förutsättningar för att ge ett bättre svar..
fribygg: [citat] Det är nog snabbare och enklare att rigga upp en sån bjälke och lasta ner den tills den knäcks.
Henric Nordin: [citat] Tack för svar! Finns det någon anledning till varför man väljer att ställa den "fritt" och inte integrera den i väggen? Finns det någon byggnadspraxis som säger att detta är bästa sättet?
13th Marine: Intressant att man säger att detta är grundskolematte, sökte lite snabbt och just hur man räknar på sinus med vänner är (var?) Matte D (Matte 4 idag)? Dvs gymnasiet, och då troligtvis bara de som läst teknik/natur och liknande inriktningar.
: [citat] Jag tyckte det var intressant och såg fram emot nästa tråd: "Hur skulle du möblera..."
Christer G.V.: [citat] Jag skulle vara mer orolig om huset var byggt på 2000-talet.