Byggnadsfysik

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. Marlen Eskilsson

Vad vi diskuterar i delforum Byggnadsfysik

Det här forumet är till för teoretiska och generella diskussioner om byggnadsfysik. Har du ett specifikt problem med byggmaterial eller byggteknik, ställ frågan i delforum Byggmaterial & byggteknik.
    Marlen Eskilsson · jan '15 · 0 svar · 8,4k läst
    ·
  2. J

Självbärande takstolar, bärande vägg?

Personligen tycker jag det är ett lite bakvänt resonemang. Det kan inte vara särskilt svårt att konstatera om behovet finns. Har du något underlag för den dimensioneringen, eller råkar du bara ha en 4m lång HEA 180 liggande hemma? Det är alltid problematiskt att blanda in stål i träkonstruktioner, även om det ibland är enda lösningen.
    justusandersson · 4d · 6 svar · 252 läst
    ·
  3. Nötegårdsgubben

Gaffelankare och belastning

Jag förstår inte varför det inte passar, eller kanske vad det är som inte passar. Lägg takregeln på väggfäster. Därefter spikar du dit ankaret med gaffeln uppåt och plattan mot väggregeln. Men ja, passar inte gafflarna kan du använda takåsfästen istället, de gör ju i princip samma sak. Jag är ingen hejare på hållfasthet, men det låter som om 170 borde räcka gott och väl
    Nötegårdsgubben · 8d · 7 svar · 156 läst
  4. A

Dimensionera en plint

Jag tror modellen är bra nog för det avsedda syftet.
    andersda · 8d · 8 svar · 163 läst
  5. GoForIt

Takbjälkar vid stort takfönster

[citat] De seriösa tar sig an sådant här också.. Ett kort besök på plats, du delger planer och ritningar och du får utförliga instruktioner tillbaka.
    GoForIt · 14d · 6 svar · 220 läst
    ·
  6. Björn Melander

Bygga flyttbar innervägg på 200 kg? Galen ide?

Är du nogrann när du skär isoleringen ska du egentligen behöva något ytterligare stöd. Du har ju spaltpanelen som stöd sen. Du kan klippa remsor av hönsnätet om du tycker det är bökigt med hels nätet. Hålband, najtråd el snöre funkar bra också. Snöret spänner du mellan skruvar på baksida regel.
    Björn Melander · 15d · 83 svar · 4,1k läst
    ·
  7. J

Bestå förvaring med IKEAS nya väggskena på gipsvägg?

På denna länk kan du läsa mer om infästningar i gipsskivor vid sidan av bakomliggande reglar: http://www.gyproc.se/fästa-i-gipsvägg Maximal skjuvkraft per skruv är den uppgift du skall titta efter. Beroende på val av skruv kan en BESTÅ skena klara mellan 40-70 kg. Det är inte särskilt mycket om ni tänker er skåp eller liknande. Kan ni skruva genom gipsen i träreglar kan ni lasta
    justusandersson · 18d · 2 svar · 205 läst
  8. H

Mura med vad i korsvirkeshus?

[citat] Ok Tack för svar Då är det bränt tegel som gäller antar jag för lerteglet vittrar sönder Mvh H.
    Hassekaliber · 19 sep · 2 svar · 98 läst
    ·
  9. Alfredo

Hänga avlastningshylla med vinkelbeslag, håller kaklet?

[citat]Underkanten på täckskivorna kan du ju anpassa helt efter fallet så det handlar väl "bara" om att såga rätt. Sen är det nog bra med någon form av (ställbara) fötter för det är nog en rätt stor risk att täcksidorna med tiden skadas av vatten om de står direkt på golvet. Det är ju trots allt ett badrum.
    Alfredo · 17 aug · 3 svar · 220 läst
    ·
  10. E

Håltagning för vatten och el i bjälklag?

Det beror på hur den sitter infäst i bjälklaget. Det gör däremot varken till eller från om du borrar i den eller inte, förutom att du får borra genom mer trä.
    Emil_K · 10 aug · 4 svar · 302 läst
    ·
  11. J

Utskjutande bjälklag - hur mycket?

Ta först reda på exakt vilka krav som ställs. Förr var ju konstruktionsberäkningar obligatoriska, men det är rätt länge sedan. Däremot har många kommuner höjt kraven på ritningarnas utseende, dvs att de är professionellt utformade. Det brukar i praktiken betyda att du måste anlita en arkitekt. I så fall kan nog denne hjälpa dig med det mesta. Om kommunen kräver
    justusandersson · 31 jul · 15 svar · 763 läst
    ·
  12. Karl_Pedal

Räkna på sammansatt stolpe

[citat] Nu har jag läst på lite mer hos Sika och blir inte direkt mindre förvirrad. Vanligt SikaBond 530 (vitlim) anges ha ett presstryck på 2-4 kg/cm² medan SikaBond 545 (PU) har inget presstryck angivet.
    Karl_Pedal · 21 jul · 28 svar · 1,7k läst
    ·
  13. SandmanNet

Maxvikt h-balk?

Följdfråga på detta - kan jag sätta på en extrabalk på uppläggen? Alltså, egentligen ta två till 45x90 balk och skruva fast den i befintliga balkar, men så den inte går ned i golvet? Tanken är att stärka upp de två befintliga uppläggen temporärt men inte sabba för mitt golvläggande (då det annars skulle bli två 45x90 "hål" i golvet eller två utstickande balkar på väggen
    SandmanNet · 11 jul · 5 svar · 436 läst
    ·
  14. J

Bärande vägg? Villa, 30-tal, förråd

Eftersom huset har en plankstomme är det sannolikt byggt före 1950. Man var inte så systematisk på den tiden, utan golvbjälkarna skarvades där det var möjligt. Det finns alltså flera väggar som fungerar som hjärtväggar. Inte heller var man alltid så noga med att väggarna i plan 2 skulle stå rakt över väggarna i plan 1. Jag bedömer det som mycket mer sannolikt att garderobens
    justusandersson · 8 jul · 4 svar · 249 läst
    ·
  15. J

Fundering kring takstol till mindre stuga

Det är ju 16,8 kN per pelare enligt vad du fått fram, så det är lugnt. Med x- och y-led menas de två riktningar som en pelare med ett rektangulärt tvärsnitt har, där x-ledden är den smalare och y-ledden den bredare. För en pelare med kvadratiskt tvärsnitt är x och y lika stora. Dock är limträ lite styvare i fogarnas längdriktning.
    justusandersson · 4 jul · 14 svar · 697 läst
    ·
  16. Johannes Carlsson

Fästa glasull i taket utan att borra, möjligt?

Det räcker nog med en 45mm regel så välj det som blir snyggast. Jag hade lagt en golvfoam mellan reglel och golv för att minska risken för knarr
    Johannes Carlsson · 27 jun · 42 svar · 1,7k läst
    ·
  17. Nötegårdsgubben

Värt att renovera brygghus?

En miljon är ju en rätt beskedlig summa för att få ett nyrenoverat bostadshus för. Men jag gissar att det kan dra iväg betydligt högre än så. För ska ni renovera på riktigt med takbyte, kök och badrum, el, isolering osv. så kostar var sak sin slant. Fundera på vad för olika moment som krävs och försök prissätta dem separat. Och fundera på varför ni vill renovera det. Vill ni
    Nötegårdsgubben · 25 jun · 10 svar · 495 läst
    ·
  18. D

Takstolar enligt Takstolsbok programet.

Lyfter en gammal tråd då den känns passande. Har använt programmet flera gånger utan problem. Senast för en månad sedan funkade det klockrent, men nu så får jag "spikplåtsdimensioneringen ej godkänd" på ALLA uträkningar. Har provat alla fyra plåtfabrikaten, både 1,5 och 2,0 i tjocklek samt både standard och utökat sortiment. Jag har installerat om det och även installerat det
    duell · 19 jun · 9 svar · 2,9k läst
  19. J

Öppning i grundmur

Det finns ju fler aspekter på din sista fråga som jag inte kan bedöma, t.ex. var på tomten hamnar öppningen? Mht konstruktionen borde öppningen vara på långsidan, men om du undviker I-balkarna spelar det nog inte så stor roll. Tänk på funktionen i första hand.
    justusandersson · 21 maj · 5 svar · 541 läst
    ·
  20. D

Siporex bjälklag

Om man bara hade en exakt metod hur att gå tillväga, så vore det kanske värt lite jobb. Vet du hur exakt och med vilka verktyg?
    designine · 17 maj · 13 svar · 3,2k läst
  21. H

Håltagning i takbjälklag, försvagning?

Dessutom så bör dosan monteras så att det blir isolering mellan den och yttertaket, annars har du en köldbrygga där, och får kondens inne i dosan. Detsamma gäller slangen. Om den sitter på den kalla sidan av isoleringen så kan det bli kondens inne i slangen. Den skall heller inte ligga inbäddad i isolering, typ mitt i, för då blir det istället för varmt inne i slangen när det går
    hempularen · 12 maj · 7 svar · 504 läst
    ·
  22. A

Dimensionera fristående loft

Stort tack! Följer upp med några bilder om och när det blir av! Mvh, Magnus
    axn · 10 maj · 4 svar · 422 läst
    ·
  23. J

Mellanväggar i källare

Det är fortfarande lite tunt med information. Byggår, hur ser husets överbyggnad ut? Planritning på källaren underlättar också en bedömning. Jordtryck är normalt inte ett problem om inte omgivande mark är utsatt för onormala vibrationer, tunga transporter mm. En armerad 30 cm tjock betongvägg tål väldigt mycket, det är ju i princip ett skyddsrum. Källarväggar i betong var rätt
    justusandersson · 7 maj · 5 svar · 418 läst
  24. P

Bjälklag i badrum

Några åsikter ? https://www.byggahus.se/forum/badrum/294832-annu-en-bjalklagsfraga.html
    Peter_K · 2 maj · 0 svar · 343 läst
  25. Ö

Vilken utbredd last klarar 2 st HEB 240 ?

Tack "huggan" för din uträkning och svar på min balkfundering.Nedböjningen verkar inte bli stor med dessa laster,men det är ju också en liten traktor det rör sig om.Det är en Volvo BM 320,en liten mygga jämfört med de bjässar som många har idag. Jag skall ta till mig din formel och din beräkning och så hoppas jag kunna påbörja balkprojektet och ta mig över bäcken.Än en
    Öhrlund · 25 apr · 2 svar · 497 läst
  26. J

Injackad regel hammarband - dimension över fönster

Man kan se problemet på flera sätt. I youtube klippet gör de en lösning som skall hålla generellt oberoende av var i landet man befinner sig (snölasten varierar mycket mellan syd och nord) och oberoende av byggnadens storlek (byggnadens takyta bestämmer storleken på de totala laster som skall hanteras). Räknar man i stället på problemet med utgångspunkt från de aktuella
    justusandersson · 21 apr · 5 svar · 797 läst
  27. G

Ordna material efter ånggenomgångsmotstånd

Tack för värden. Förvirrande att plywood av furu är mindre ångtrög än massiv furu. Limmet borde ju rimligen göra den mer ångtrög. Hittade också en tabell som styrker det du skriver. Angående Latexfärg är den nog svår att placera. Det verkar finnas flera olika typer som är mer eller mindre diffusionsöppna och dessutom påverkas av omgivande luftfuktighet och temperatur.
    grubbleur · 20 apr · 3 svar · 432 läst
  28. 13th Marine

Bärande vägg eller inte ?

Sen måste man ju inte ha balken under, den går ju faktiskt att lägga ovanpå (på vinden) och sedan "hänger" man takstolarna i den.
    13th Marine · 17 apr · 13 svar · 738 läst
    ·
  29. S

Måste jag borra in takgles i bjälklag, eller kan jag lägga gles längs med bjälklaget?

[citat] det får du göra bara längre skruv eller spik. du säkert även kapa i glesen. rören tror jag inte att elan borrar in i glesen.
    SBH · 14 apr · 9 svar · 450 läst
    ·
  30. B

Bära av stående spontad plankvägg för altandörr

Tack för ditt svar Huggan! Jag ska försöka svara enligt bästa förmåga angående golvreglarna. Golvet på övervåningen vilar på ett golvbjälklag som ligger parallellt med takstolarna. Borde ju sitta en balk på gavelväggen också som tar upp kraften från "änden" på golvet. Vill minnas att spannet mellan dessa är ca 1 meter, samma som takstolarna, golvet känns stabilt, sviktar inte
    Booone · 11 apr · 2 svar · 410 läst
  31. J

Göra större öppning i bärande vägg?

Det ser mycket bra ut. Trevligt med återkoppling!
    justusandersson · 10 apr · 19 svar · 1,6k läst
    ·
Laddar...