Hej,

Har byggt in alla gamla traditionella friskluftventiler i alla rum på en 1920tals hus och satt in nya 3glasfönster med friskluftventiler i sig.

Är detta fel gjort av mig.. borde jag ta fram alla igen?!

Vem kontaktar man för att mäta luft osvosv

Hålen och gallrena är ju fortfarande kvar på fasaden ute så möjligheten finns ju..

Ja du måste ha ventilation i rummen. Framförallt då du satt i nya täta fönster.

R RiKr skrev:
Ja du måste ha ventilation i rummen. Framförallt då du satt i nya täta fönster.
Ja men som jag skriver, har ju satt in 3glas fönster med spaltventiler.. dessa kanske inte räcker?

Har du spaltventiler bör det vara ok, men beroende på hur systemet ser ut i övrigt.
Finns det frånluftfläktar i huset?

Jag tycker inte det låter som att du gjort något direkt fel. Har man satt in nya 3-glasfönster med spaltventiler så kan det absolut räcka, förutsatt att resten av ventilationen i huset lirar.

I äldre hus, särskilt 20-tal, var ju ventilationen ofta självdrag via otäta fönster och skorsten, så när man sätter in täta fönster förändras balansen lite.

Det viktigaste är egentligen att det finns bra frånluft i kök och badrum. Funkar den biten brukar spaltventiler fungera helt okej!

R RiKr skrev:
Har du spaltventiler bör det vara ok, men beroende på hur systemet ser ut i övrigt.
Finns det frånluftfläktar i huset?
Ja det finns i 2 badrum och i köket.. men dom går ju inte hela tiden.

K Karl Bengtsson1 skrev:
Jag tycker inte det låter som att du gjort något direkt fel. Har man satt in nya 3-glasfönster med spaltventiler så kan det absolut räcka, förutsatt att resten av ventilationen i huset lirar.

I äldre hus, särskilt 20-tal, var ju ventilationen ofta självdrag via otäta fönster och skorsten, så när man sätter in täta fönster förändras balansen lite.

Det viktigaste är egentligen att det finns bra frånluft i kök och badrum. Funkar den biten brukar spaltventiler fungera helt okej!
Går det mäta på något sätt att man har bra cirkulation i huset?

Nu är ju inte detta svar på din fråga, men…. Jag satte in pax-fläktar i dusch och badrum som alltid går på lågvarv, och drar igång när det blir fuktigt eller ngn är i rummet. I köket satte jag en köksfläkt som alltid går på lågvarv. Sen har jag några spaltventiler och ett par vanliga friskluftsventiler. Fick ett helt annat klimat i huset, väldigt friskt och ingen större påverkan på elräkningen.

Sen om du har radiatorer under fönstren är ju tilluft där att föredra.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.