307 läst ·
6 svar
307 läst
6 svar
Hur skruva i dessa väggar
Hej, har flyttat in i ett flerfamiljshus, byggt 1963, huset är tegel. Nu ska jag sätta upp en väggfast bokhylla. När jag borrar i väggen så 'r det som en skiva, dock inte gips. Den är ca 15-20 mm och sedan är det tomt. Jag hittar inga reglar och blir nu osäker på vad det är för vägg. Har pratat med grannarna men får inga kloka svar. Vad tro ni att det är för vägg och vad ska jag ha för plugg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
På den tiden var det vanligast med att det bara var själva fasaden som var i tegel. Själva huset var byggt med träreglar och träskivor. Om det inte var ett stort flerfamiljshus i betong/lättbetong.
Det kan stämma med att du borrar igenom en träskiva och sen är du någonstans mellan reglarna i väggen. Om det är en träskiva av god kvalitet (inte porös Treetex), kan man sätta fast saker i den med träskruv. Annars får man skruva i reglarna, normalt med 60 cm avstånd. Om det inte fungerar får man ta bort befintliga skivor och sätta upp OSB och gips i stället.
Det kan stämma med att du borrar igenom en träskiva och sen är du någonstans mellan reglarna i väggen. Om det är en träskiva av god kvalitet (inte porös Treetex), kan man sätta fast saker i den med träskruv. Annars får man skruva i reglarna, normalt med 60 cm avstånd. Om det inte fungerar får man ta bort befintliga skivor och sätta upp OSB och gips i stället.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Nej det är inte trä, snarare någon form av puts, men jag hittar inte reglarna, samma ljud helat tidenBirgitS skrev:
På den tiden var det vanligast med att det bara var själva fasaden som var i tegel. Själva huset var byggt med träreglar och träskivor. Om det inte var ett stort flerfamiljshus i betong/lättbetong.
Det kan stämma med att du borrar igenom en träskiva och sen är du någonstans mellan reglarna i väggen. Om det är en träskiva av god kvalitet (inte porös Treetex), kan man sätta fast saker i den med träskruv. Annars får man skruva i reglarna, normalt med 60 cm avstånd. Om det inte fungerar får man ta bort befintliga skivor och sätta upp OSB och gips i stället.
Har du hört med föreningen eller värden? Troligen har de som bott där ett tag koll på hur väggarna är beskaffade och kan komma med ledtrådar/tips.
Bild? Vad är det för färg på borrdammet? Kan det vara så att du har puts och har råkat hitta ett hålrum bakom? Hur många hål har du provat?
Jag håller med BirgitS, det är osannolikt att innerväggar är i tegel med det byggåret, det är troligare med någon form av skivmaterial men skulle också kunna vara slaggplatta även om det är osannolikt.
Jag håller med BirgitS, det är osannolikt att innerväggar är i tegel med det byggåret, det är troligare med någon form av skivmaterial men skulle också kunna vara slaggplatta även om det är osannolikt.
Har lag ut en fråga på föreningens forum men inte fått napp. När jag borrar är det grått puts/betong ca 15-20 mm sedan helt tomt ca 30-40 mm sedan ev tegel. Det borde finnas reglar men ingen jag hittar när jag knackar, samma ljud hela tidenL Laurentiusson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
