Jag och min granne skulle vilja dra en kabel imellan våra lägenheter. Då vi bor ovanför varandra tänker vi oss att balkongen är ett bra ställe att borra hålet.

Kan det påverka balkongens hållfastighet ifall jag borrar ett 10-12mm hål igenom plattan inne i ena innerhörnet typ 10 cm ifrån kanterna (läs väggarna på balkongen)?

Erhm, har ni fått tillstånd från hyresvärd, bostadsrättsföreningens styrelse eller motsvarande? Det är väl inte någon av er som äger huset, antar jag?

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
J
O Ottosven skrev:
Jag och min granne skulle vilja dra en kabel imellan våra lägenheter. Då vi bor ovanför varandra tänker vi oss att balkongen är ett bra ställe att borra hålet.

Kan det påverka balkongens hållfastighet ifall jag borrar ett 10-12mm hål igenom plattan inne i ena innerhörnet typ 10 cm ifrån kanterna (läs väggarna på balkongen)?
Nej det kommer inte att påverka hållfastigheten, men borra inte för nära en kant för så är risken stor att det spricker..
Efter du har dragit igenom kabeln så täta med lämplig utefog så att inte fukten kommer åt armeringen inne i betongen..

Purre
Detta känns som en dålig idé. Varför måste ni borra just i balkongen?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad är det för kabel som ni vill dra?

J Jansson69 skrev:
Nej det kommer inte att påverka hållfastigheten, men borra inte för nära en kant för så är risken stor att det spricker..
Efter du har dragit igenom kabeln så täta med lämplig utefog så att inte fukten kommer åt armeringen inne i betongen..
Tack för ditt svar. Skall tänka på att täta. Hur långt ifrån kanten bör man borra? Är 10 cm tillräckligt?

Purre Purre skrev:
Detta känns som en dålig idé. Varför måste ni borra just i balkongen?
känns mindre invasivt än att bara borra i golvet i lägenheten. Har du något bättre förslag?

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
D danielcse skrev:
Vad är det för kabel som ni vill dra?
24 fiber, fiber trunk. 8mm i diameter

Bästa svaret

J
O Ottosven skrev:
Tack för ditt svar. Skall tänka på att täta. Hur långt ifrån kanten bör man borra? Är 10 cm tillräckligt?
Minst 50mm ifrån en ytterkant ofta ligger armeringen 30mm in så 50-70mm skulle jag börja med..

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Jag är nyfiken på syftet med det hela!

Purre
O Ottosven skrev:
känns mindre invasivt än att bara borra i golvet i lägenheten. Har du något bättre förslag?
eftersom vi inte vet förutsättningarna så blir det svårt att ge ett bättre förslag 🤷‍♂️

J
Purre Purre skrev:
eftersom vi inte vet förutsättningarna så blir det svårt att ge ett bättre förslag 🤷‍♂️
Räcker inte infon i inlägg#8.

L Laurentiusson skrev:
Jag är nyfiken på syftet med det hela!
Datanörderi, servrar i båda lägenheterna som skall förbindas

• Gilla
Laurentiusson
  • Laddar…
Purre
J Jansson69 skrev:
Delning av

Räcker inte infon i inlägg#8.
Vad säger det om vad för andra förutsättningar som finns än att borra hål i en balkong som man inte är ägare över?

Purre Purre skrev:
Är det säkrare att bara borra i golvet i ett av rummen? Hållfastighetsmässigt altså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.