Jag och min granne skulle vilja dra en kabel imellan våra lägenheter. Då vi bor ovanför varandra tänker vi oss att balkongen är ett bra ställe att borra hålet.
Kan det påverka balkongens hållfastighet ifall jag borrar ett 10-12mm hål igenom plattan inne i ena innerhörnet typ 10 cm ifrån kanterna (läs väggarna på balkongen)?
Kan det påverka balkongens hållfastighet ifall jag borrar ett 10-12mm hål igenom plattan inne i ena innerhörnet typ 10 cm ifrån kanterna (läs väggarna på balkongen)?
Erhm, har ni fått tillstånd från hyresvärd, bostadsrättsföreningens styrelse eller motsvarande? Det är väl inte någon av er som äger huset, antar jag?
Nej det kommer inte att påverka hållfastigheten, men borra inte för nära en kant för så är risken stor att det spricker..O Ottosven skrev:Jag och min granne skulle vilja dra en kabel imellan våra lägenheter. Då vi bor ovanför varandra tänker vi oss att balkongen är ett bra ställe att borra hålet.
Efter du har dragit igenom kabeln så täta med lämplig utefog så att inte fukten kommer åt armeringen inne i betongen..
Tack för ditt svar. Skall tänka på att täta. Hur långt ifrån kanten bör man borra? Är 10 cm tillräckligt?J Jansson69 skrev:
Bästa svaret
Jag är nyfiken på syftet med det hela!