klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle bytt skivan (den verkar ju ha gjort sitt), satt isolering (kanske 50mm frigolit, eller vad som får plats) och sen en annan skiva på insidan.

På utsidan hade jag sedan använd fasadfog (eller liknande - dock INTE silikon) runtom så det tätar ordentligt, både så att det inte rinner in vatten/smältvatten i underkant över tid och för att täta mot drag, och sedan målat.

Då borde ni både få en lösning som funkar över tid, varmare och misnkat kallras och mindre risk för kondens på insidan.

En snabblösning, om ni inte kan göra hela jobbet nu på vintern, är en frigolitskiva som ni trycker dit på insidan så länge som intet skriver ovan, så tar ni renoveringen när vädret är varmare.
Det tar inte bort möglet, men kommer ju ge en viss isolering mot ev sporer en kort tid iaf. Men det måste åtgärdas tror jag för annars är risken också att det sprider sig fuktskada ned i fönsterkarmen/fasaden osv över tid...
Tack! Det får bli snabblösningen till att börja med, sedan kommer vi sätta in ett fönster för att försöka återskapa som det såg ut tidigare.

Tack alla för era svar, det uppskattas. Som jag sagt i tidigare svar så blir det en kortsiktig lösning nu under vintern, för att sedan sätta in ett riktigt fönster och efterlikna som det såg ut en gång i tiden när huset byggdes.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.