Skissar på ett nytt garage och då är det lika bra att planera för 2pelarlyft, och därmed är takhöjden viktig.
W-takstolar är såklart bäst ur belastningssynpunkt, men tittade på saxtakstolar och modifierade lite, såklart blir det svagare!
Videon gör det tydligt....
Dom spänner 8.4 m, tänker 12 m långt garage.
Vad säger kunskapen här om att bygga en lättviktsvariant, med plywood på båda sidor om takstolen? Och fylla takstolen med isolering??
W-takstolar är såklart bäst ur belastningssynpunkt, men tittade på saxtakstolar och modifierade lite, såklart blir det svagare!
Videon gör det tydligt....
Dom spänner 8.4 m, tänker 12 m långt garage.
Vad säger kunskapen här om att bygga en lättviktsvariant, med plywood på båda sidor om takstolen? Och fylla takstolen med isolering??
Hej Fribygg, ja har en del hållf kunskap men inom mekanik, inte bygg. Träguidens onlineprogram är bra, men min idé här känns okonventionell, samtidigt som det finns masonitbalkar som lättviktsalternativ vilket även funkar för att minska köldbryggor.
Förresten, videon visar en tendens, materialdata och snölast är rätt men infästningar är solida, kan inte göra spik/skruvförband i det programmet. Och böjningen är upppskalad 100 ggr så det syns bättre 😆
Förresten, videon visar en tendens, materialdata och snölast är rätt men infästningar är solida, kan inte göra spik/skruvförband i det programmet. Och böjningen är upppskalad 100 ggr så det syns bättre 😆
Ja, precis så, och det kan man ju kombinera med porten så rullskenor inåt och motoröppning funkar, att man inte måste ha vikport t.ex.Unikt namn skrev:
Nockbalk vet jag inte hur jag ska hantera, man måste ha stödstolpar mitt på också? Onlineprogrammet protesterar.
Klicka här för att svara