411 läst ·
3 svar
411 läst
3 svar
Hur undersöka för Hussvamp?
Har fått tips om en "tomt" med "hus" och två uthus. Tror någon sade att huset kunde ha hussvamp.
Så,
Hur kan man få veta / undersöka / etc. om det finns hussvamp på en fastighet? Finns prislista på de olika stegen - från stegen innan analys till slutförd sanering?
Funderar på köp så....
/ M$ - Excel addicted så kalkyler är bara kul.
Så,
Hur kan man få veta / undersöka / etc. om det finns hussvamp på en fastighet? Finns prislista på de olika stegen - från stegen innan analys till slutförd sanering?
Funderar på köp så....
/ M$ - Excel addicted så kalkyler är bara kul.
Ja en besiktning av en sakkunnig. Men även kunniga behöver ta prover som skickas på analys..B Ben47 skrev:
Nej skulle jag säga utan att börja riva i det så är omfattningen svår i de flesta fall..B Ben47 skrev:
Är det ordentligt angripet av hussvamp så kan det bli billigare att bygga nytt än renovera, speciellt om man ingett själv gör..B Ben47 skrev:
Lycka till😉B Ben47 skrev:
Funderat lite på det här. Menar man att svampen kan spridas så jävligt i till synes torrt virke där det är dolt bakom panel eller liknande? Varför räcker det inte med att byta det som är fuktigt/vattenskadat? Man köper väl ogärna ett hus som stått utan tak. En vattenskadad vägg med svamp i går väl byta. Eller?
Hussvampen tycker inte om ljus och luftdrag, därför växer den dolt.T Taste-Of-Wood skrev:Funderat lite på det här. Menar man att svampen kan spridas så jävligt i till synes torrt virke där det är dolt bakom panel eller liknande? Varför räcker det inte med att byta det som är fuktigt/vattenskadat? Man köper väl ogärna ett hus som stått utan tak. En vattenskadad vägg med svamp i går väl byta. Eller?
Den förser sig också med vatten själv för att bryta ner torrt trä.
Det gör att den kan sprida sig ganska rejält innan den visar sig.
Min svamp växte bland annat på baksidan av köksskåpet där porslinet stod. Helt frisk torrt trä som inte visade några tecken på våran sida. Baksidan var grymt äcklig.
Jag började riva i ett tvättrum jag visste var dåligt men bytte halva huset innan det var klart. Om svampen kan påverka psyket vet jag inte men hela livssituationen när huset man bor i saknar golv och väggar påverkar psyket, det är helt klart. Det vittnar många om.
Klicka här för att svara