A
A.R86: Tjena, Köket är tyvärr en del av dessa 50% som är gipsade. Kök och vardagsrum är gipsade. Vi har en frånluftkanal i köket, en i badrummet samt en i toaletten på övervåningen. Den i köket är tänkt till köksfläkten men vi ska ha en integrerad fläkt i hällen så den kommer vi inte använda. Skall nog sätta pax fläkt i samtliga frånluftskanaler. Jag har även en källare med 3
4 svar · 801 läst
G
goosen: [citat] Ingen som vågar sig på en gissning? Man saknar Justusandersson här på forumet…
1 svar · 821 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Rent generellt bör den ju inte vara för kort förstås, eftersom balken kanske då vilar på ngt annat, eller faller ned (och inte blir rak). Men "lagom" lång är ju svaret, och det måste man ju mha måttande och erfarenhet göra på plats. Det finns ingen rätt formel för det skulle jag säga.
3 svar · 945 läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Att använda ångspärr (plast) i ett stenhus som är 100 år gammalt + tilläggsisolerat på insidan med mineralull är helt fel sätt att utföra energisparande åtgärd . En spärr hör inte hemma i ett klimatskal med det huset , isoleringen bör också sitta på utsidan av huset för bästa komfort och utnyttja massan i tegelväggen .
4 svar · 990 läst
W
Walkamile: [citat] Jag hittade en stålregel. Hur stor skillnad gör det att en skruv sitter i den? Gör det skillnad om jag även trycker till med PL600 in i hålen och bakom fästet?
4 svar · 1,5k läst
·
J
Johan Öqvist: Jag har en vägg som jag vill öppna upp, se bilder. Väggen är bärande och det är en regel som jag vill ta bort, så den gamla dörröppningen till köket + 60 gör den totala öppningen 1620 mm. Min tanke är att sätta en T-balk 100 x 100 x 10 i öppningen mellan reglarna upptill. Den vilar sedan på 22 x 195 som jag skruvar i reglarna. Kan det här vara en lösning som funkar? Något
0 svar · 955 läst
·
T
tobbew: Det som är bra är ett halva taket redan är täckt av husets stora 60 cm takfot. Sen tänker jag att den orange-färgade regeln i bild, den som vilar på resten av vedförrådet, den kan ju faktiskt vara flera. Det kan ju i teorin vara 3 reglar med cc-30, vilket så klart avlastar konstruktionen som hänger på husets vägg. Jag har tittat lite hos svenskt trä nu men har inte hittat något
4 svar · 1,4k läst
·
M
Melo: Skrev i fel forum så moderator får gärna radera. Har postat i rätt forum nu.
1 svar · 974 läst
V
viklon: [citat] Hej, Jag har inget emot en balk. Min ursprungliga fråga berodde på att i de gamla bygghandlingarna så stod det att det inte fanns några bärande innerväggar. Det står att ytterväggarna är bärande och att det inte finns några bärande innerväggar. Jag tyckte det verkade märkligt och du med flera andra duktiga forumiter skriver också att väggen borde vara bärande. Tack för
9 svar · 1,4k läst
·
S
Sernando: Hälften så långa skruvar och det är inget som helst problem att hänga upp så mkt som rörkroken klarar av.
7 svar · 1,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Med 45 graders taklutning och åsar med dim 45x220 mm på cc 60 cm och med en takhalvsbredd på 250 cm så kan det rimligtvis inte vara något som helst problem att avväxla. Inte ens i landets högsta snözon.
2 svar · 950 läst
·
Friteradräka
Friteradräka: Tack för intressanta svar! En tanke har faktiskt varit att det kan bero på att plastmattorna ligger där och att fukten vandrar i väggarna för att det är den vägen som finns. Vi gör vårt första år i huset och har sett fuktspår på väggarna i vinter, men det är först nu som det faktiskt har varit blött.
8 svar · 1,1k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: [citat] Svarade i fel tråd! Jodå, taket är rivet, vatten har dragits om och jag håller nu på att sätta väggar. Efter det kommer elektrikern och drar el. Ska även höja dörrarna (separat tråd kommer) innan jag kan fortsätta. Sen montering av tak, väggar och nytt golv. Efter det är bara inredningen kvar… Ser ut ungefär så här just nu.
17 svar · 6,8k läst
·
pelleulf
pelleulf: Hej! Skall välja stålbalk till mitt garage som har nästan platt tak. 2graders lutning. Garaget är 9 m djupt och 6m brett. Garaget är förlängt i djupled från 6m till 9m, Den befintliga balken är placerad på halva bredden och går bakåt, nu när det är förlängt 3m vill jag inte ha nån stolpe på 6m som den gamla låg på utan ny spännvidd blir då 9m. Taket består av reglar som
0 svar · 815 läst
·
J
Jan Ullström: Hejsan. Vi planerar att ändra om planslösningen i en del av vårat hus så det passar oss bättre. Tanken är att röda väggar ska bort Blå streckad linje ska byggas nya väggar Röd streckad vägg är jag ganska säker på att den sitter där just för att underarmen på takstolarna är skarvade där. Lite info om delen av huset. 1 plans med källare under hela delen Källlare uppbyggd med
0 svar · 727 läst
·
MultiMan
MultiMan: Vad säger konstruktionsritningarna? Edit: Går den i nockens riktning och med tanke på hur den ser ut har den troligen en bärande funktion. Ser jag rätt att du redan sågat sönder den? Men som sagt, alltid kontrollera ritningar och/eller med en byggnadsingenjör innan man börjar riva.
1 svar · 783 läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Ja. Ett skikt lerbruk fungerade både som vindtätning mot golvdrag och som gnagarsäkring. Lerbruk är lämpligt då det är det mest smidiga/flexibla bruket som klarar viss rörelse från trä utan att spricka. Det går också att armera för att minska sprickrisken ytterligare. Dessutom är det himla smidigt att trossbottens brädor, bjälkar, liksom syllen kan vara hur ojämn, sned
12 svar · 1,6k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: Det är inte ett dolt fel..... Antingen kan detta drivas mot säljaren och då genom att det gjorts utfästelser som visat sig inte vara sanna. Där behöver vi veta mer om exakt vad som lovats i handlingar från försäljningen...... Eller så kan detta drivas mot besiktningsmannen/-kvinnan som man då får hävda inte gjort sitt jobb. Utifrån det du berättat hittills tror jag i alla fall det
3 svar · 2,1k läst
·
A
AG A: Jag är tämligen säker på att väggen inte är bärande. Man tycks ha märkt ut de bärade väggarna med svarta punkter/linjer på ritningen. Men, hursomhelst ska höra med styrelsen innan du river väggen.
1 svar · 1,3k läst
·
snoooze
snoooze: [citat] Kolla på träguidens konstruktions- och dimensioneringsverktyg för att se vad det borde vara för dimensioner i ett tungt tak. Jämför med det du har så kan du få en uppfattning om det kommer funka.
2 svar · 1,4k läst
·
Grannens Häck
Grannens Häck: Intressant får fundera om jag orkar vänta 7 dagar eller om jag blir för otålig.
3 svar · 1,0k läst
H
HenrikHuslöse: Är stålbandet kanske för att hålla ihop väggen i dragled? Det är väl i så fall tänkt som armering så att väggen inte spricker.
6 svar · 1,1k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det finns som sagt flera faktorer att beakta. Du skrev att det är sutteräng med fullstora fönster i den del som nu planeras bli sovrum. Isåfall är ju jordtrycket mot den sträckan på gaveln mindre än den som är inritad som tv-rum och därmed inte en besvärande faktor. Vad gäller bärigheten för bjälklaget är väggen troligen inte bärande, medan den andra väggen som går mitt i
15 svar · 1,9k läst
·
S
scorp1on: Kan du lägga upp en sektionsritning?
1 svar · 738 läst
·
L
Lennart12: Hej, Placera balken så att där är ca 2 cm utrymme mellan ovankant balk och underkant betongbjälklag. Detta utrymmet kan du torrstoppa med en trögflytande expanderbetong, dvs. tryck in betongen mellan balk och betongbjälklag. Stålbalksupplagen kan du palla upp så att du får ca 2 cm utrymme mellan underkant balk och upplag och sen kan du torrstoppa dessa upplagen också. Sen kan du skruva
1 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: Bry dig inte den står kvar.
1 svar · 1,2k läst
·
D
Dilato: [citat] Att borra ett hål, sätta in en plugg och en skruv är inte åverkan.
5 svar · 2,1k läst
F
Fabian W: Hej allihopa. Vi har nyligen fått en lada där vi vill byta ut den nedersta delen av en vägg eftersom den har ruttnat. Vi planerade därför att låna 2 domkrafter och byta ut den bit för bit. Men när jag tittade bakom de övre panelerna ser det ut som om taket inte stöder sig på väggen och även på marken ser det ut som om det finns en struktur bakom den. Har någon någonsin sett något
0 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.