Byggmaterial & Byggteknik
Korvgubbe: Plywood kommer alltid att suga i kanterna, du måste se till att inget vatten kommer dit. Östlunds tips är bra, glöm inte undersidan heller. På bilden ser det ut som att skivorna står på betongplattorna och då kommer det inte att hålla.
vagabondo: Hej! undrar var man köper profiler enligt bilden? Har tänkt montera en glasskiva stående. [bild]
Oldboy: Den typen av överraskning och ett obehagligt delikat problem på halsen känns igen. Din förhoppning är att det är en gammal uttorkad skada. Hur är syllen på var sida om kallfarstun (utanför)? Kan det vara så att kallfarstun från början inte var en farstu utan bara en utvändig trappa? Hur är jordmån och dränering? Är det helt bomtätt i hörnen/anslutningen mellan kallfarstu och
Kalmarkille: [citat] - Ja vi kan ersätta vågrätt med horisontellt : )
Locke: Om materialet är rent från föroreningar så kan du det. Flisig och flakig ballast ger tyvärr en ganska tråkig och sträv betong. När man klassificerar ballast ser man till f-shape som är kvoten mellan ballastkornets kortaste tvärsnitt ställt mot det längre. Utöver kornformen skall man se till glimmerhalt och en massa annat också. Det finns vissa mineral i vissa bergarter som inte är
FrippeFlyer: Hejsan. Är ny här på forumet och anledningen är naturligtvis att det är dags för renovering... Jag har en tillbyggnad på ett radhus mellan huskropp och ytterförråd. Tanken är att byta nuvarande innertak/isolering och sätta luftspalt (som jag misstänker saknas). Upplägget är (kommentera gärna om jag har fel): Takpapp på yttertak (ligger kvar)) Spontad panel (ligger kvar)
D09: [citat] Du menar att den normalt behagliga värmepunkten blir högre upp och att man kompenserar den kallare ytan genom att höja värmen lokalt där. Lite som att höja värmen i hela huset någon grad med medföljande högre energiåtgång?
nimhed: Det är inte ofta man hör någon säga tyvärr framför 4m i takhöjd ;) Glöm inte och redovisa slutresultat. Lycka till!
PappasHammare: En hjärtvägg är är "livsnödvändig" för huset precis som ett hjärta.. Där av namnet Men med största sannolikhet så är dom inte bärande dock ska man aldrig säga aldrig. En vägg som går i samma riktning som bjälklaget är inte bärande. Men var ska du hänga ytterkläderna om du river kapprummet?
mexitegel: Man ansluter en sändare på röret/elledningen som sänder ut ett elektriskt fält som man sen pejlar in med mottagaren
Mikael_L: Såhär gjorde jag, utan handöverfräs och mall: http://www.byggahus.se/forum/kok/183765-fixar-jag-ihop-en-laminatbankskiva-i-vinkel.html
KnockOnWood: Det låter som att det kommer att bli bra. Kanske du skall ta en noggrann avvägning på kaminen när den är uppställd. Så du kan se sedan om den har rört sig något. Om det är en täljstenskamin du skall installera (vilket contura 26t tyder på) är sådana här klinkers snyggt och praktiskt att ha under [bild]
nombz: Jag har nu bultat fast syllen i lecablocken (som är "grunden") med M12 gängstav med ankarmassa runt där öppningen blir. Kanske inte behövs, men det kan ju aldrig skada.
camaro1969: nu är jag riktigt villrådig, har kontakt med 2 tillverkare, den ene säger att det går bra, 38 graders taklutning, jag kommer få 5.7 meter brett med 2.10 takhöjd på övervåningen (låter mycket tycker jag) priset på dessa är ca 2500 st inkl moms den andre tillverkaren (konstruktören) säger att det inte går med följande svar: "Skillnaden på ett fackverk och ett ramverk är att
belford: Ok, tack Jonieboi för utförligt svar! Den är väl halvt byggd kan man säga; sidan mot badrummet kan jag inte röra, men jag kan öppna gipsskivan mot sovrummet och ev. bredda däråt / fylla på med mineralull och extra gipsskivor. Det är sant att ljudet antagligen kan gå "runt" väggen i bjälklag etc, så därför tänker jag antagligen välja enklast möjliga lösning som ändå ger
thomasx: http://ttapdrive.com/ Har inte testat den själv, än, men får väl ta och göra det nu då :)
Jored: Du tänker precis som jag, Oldboy! Har precis fått upp ögonen för lecablock som byggmaterial, riktigt kul att jobba med.
Oldboy: Snedstöttan bär en stor del av takets tyngd. Tillsammans med väggstolpen (pelaren) och takstolsbenet bildar den en takstol som är oerhört stark. Jag har en likadan konstruktion på min loge. Väggen buktar ut på ett ställe så att nästan hela syllen där ligger utanför grundmuren/grundstenarna. Tänkte dra in väggen på plats m h a winsch och wire. Fanns inte en chans. Förmodligen har
DANNE_K_: Här hittade jag gammal plank när jag sökte efter ved :). Fast man ser ju inte om de är fina nog till att ha som bordsskiva. http://www.blocket.se/sodermanland/Ved_49128699.htm?ca=12&w=1
BertilL: Min sommarstuga har en källare utan värme murad av hålsten. Utvändigt tjärad och med platonmatta. Vill egentligen bara snygga upp väggarna invändigt genom att klä dem med någon typ av skivor. Kan man göra en så enkel sak eller blir det fukt och mögel. Om jag skulle vilja isolera väggarna måste jag då ha luftspalt? Tacksam för synpunkter
orparn: Huggan menar nog själva infästningen så du inte gör den med skruv o plastplugg eller liknande.
Alfredo: Snörslå borde funka bra. Annars kan ett slangvattenpass och markeringar med lagom mellanrum vara ett alternativ om strecket ska vara vågrätt.
injonil: Det är tråkigt att tillverkarna gör på det viset eftersom det minskar trovärdigheten i vad de skriver i sina instruktioner. Det är sannolikt samma sak med primer, som normalt sett kan användas vilken som till alla flytspackel. Men om nu en tillverkare skulle ha en speciell sammansättning på sitt spackel så att deras primer med anpassade ämnen i är nödvändig, då är det nog många
Mirriam: Hej! Vi ska bygga en utbyggnad och hade tänkt ha murade väggar med putsad fasad. Nu vill byggfirman istället använda en trästomme med tjockputs, för att det blir billigare och lika bra. De skulle använda sig av Parocs system. När jag läser på nätet blir jag lite orolig för fuktskador, men jag är inte säker på om det rör sig om en sådan konstruktion eller en liknande. Mina
vectrex: Ska du bara dimensionera för att det ska "hålla" så räcker det garanterat med 45x70! Det kommer bågna rätt rejält, men knäcks gör det knappast! I detta fallet handlar det väl snarare om ett slätspacklat gipstak som riskerar spricka upp i skarvarna.
jonmo: Ok, det verkar finnas hopp! För att låna tråden lite ytterligare: Vilket av all dessa lim rekommenderar ni till böjlimning, och var kan man köpa det i Stockholmsområdet?