3+-talshus. Hel källare. Håller på att renoverar en gammal kallfarstu. Det är som en betonglåda kan man säga, som är gjuten mot källarväggen, fylld med sten och grus.

Idag bilade jag upp ett litet hål för jag ska dra slang från källaren till värmegolvet som jag ska lägga på betongen. Då upptäcker jag att syllen som ligger på källarväggen är murken. Antar att fukt helt enkelt kunnat transporteras upp dit och inte hittat ut igen. Syllen ligger liksom i det där gruset och stenarna. Ska tillägga att hålet jag tog upp ligger nära betonglådans vägg.

Skadan är ganska grund, kanske ngn cm drygt där det är som värst. Det är torrt, dammar ordentligt när jag river i det. Jag kan inte känna att det är värre ju närmare betonglådans vägg jag kommer. Och jag tycker det känns ganska bra när jag gäver med handen i riktning från lådans vägg.

Vad gör jag åt det här? Fylla igen och glömma bort det? Hur länge tar det innan det blir ett verkligt problem och är det hål i huvudet? Hade inte på agendan att bila upp hela golvet i kallfarstun och byta syll...

Redigerat:
Bild
uploadfromtaptalk1379758349486.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den typen av överraskning och ett obehagligt delikat problem på halsen känns igen.
Din förhoppning är att det är en gammal uttorkad skada.
Hur är syllen på var sida om kallfarstun (utanför)?
Kan det vara så att kallfarstun från början inte var en farstu utan bara en utvändig trappa?
Hur är jordmån och dränering?
Är det helt bomtätt i hörnen/anslutningen mellan kallfarstu och husgrund?
Blir det mycket vattensöl från skor under vintern?

Kan du anlägga en inspektionslucka/brunn i samband med det nya golvet?
Då kan du se/mäta utvecklingen över tid. (Bra för dig nu, och en säkerhet för kommande ägare i framtiden.)
Om huset är från 30-talet och det inte är värre än så här efter 80 år så går kanske inte processen så fort, om det nu överhuvudtaget är en pågående process.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.