Min skorsten behöver renoveras, se bild. Jag tänker ta ner kronan som är helkass, ta bort lösa tegelstenar och dålig fog.
Därefter tänker jag mura med de gamla stenarna igen och C-bruk, samt laga fogarna där det behövs med C-bruk.
Hur ska man göra en ny skorstenskrona? Platsgjuta eller gjuta separat och sedan släpa upp den på taket?
Idag används skorstenen endast för ventilation då vi har fjärrvärme, (tidigare oljeeldning).
Tacksam för alla råd och tips!
Därefter tänker jag mura med de gamla stenarna igen och C-bruk, samt laga fogarna där det behövs med C-bruk.
Hur ska man göra en ny skorstenskrona? Platsgjuta eller gjuta separat och sedan släpa upp den på taket?
Idag används skorstenen endast för ventilation då vi har fjärrvärme, (tidigare oljeeldning).
Tacksam för alla råd och tips!
Tack Kurtivan och FireMaster! Jättebra arbetsbeskrivning!
Min krona sticker bara ur 2 cm från teglet, så jag tar nog klenare formvirke än 45x95, men följer för övrigt beskrivningen. Bor i en radhuslänga med många likformiga skorstenar så jag vill behålla utseendet.
Kurtivan, det måste ha blivit många turer uppför stegen med gjutning, eller hur?
Min krona sticker bara ur 2 cm från teglet, så jag tar nog klenare formvirke än 45x95, men följer för övrigt beskrivningen. Bor i en radhuslänga med många likformiga skorstenar så jag vill behålla utseendet.
Kurtivan, det måste ha blivit många turer uppför stegen med gjutning, eller hur?
Skippa kronan. Eftersom skorstenen numera är kall så är det läge att sätta en huv! Det faktum att den fått vara kall, och därför inte torkat, som bruket givit upp. Det har med oljesot och vatten att göra. Bruket blir uppfrätt. Mura om det dåliga, och som sagt, sätt en huv.
Det låter som en bra idé oskis 123, allt som innebär mindre arbete är ju intressant
Nu har jag fått flera bra tips! Är det någon mer som vill bidra?
Jag får höra vad plåtslagaren tar för en huv och jämföra med vad jag hittar på nätet, det finns väl företag med som specialicerat sig på skorstenshuvar.
Ska jag använda avfettning för att ta bort oljesotet från tegelstenarna?
Nu har jag fått flera bra tips! Är det någon mer som vill bidra?
Jag får höra vad plåtslagaren tar för en huv och jämföra med vad jag hittar på nätet, det finns väl företag med som specialicerat sig på skorstenshuvar.
Ska jag använda avfettning för att ta bort oljesotet från tegelstenarna?
Nu har skorstensrenoveringen äntligen kommit igång, 11 år efter att vi köpte huset och besiktningsmannen tyckte det var hög tid att renovera skorstenen.
Det blev inte mycket kvar när alla lösa stenar plockats bort, men nu är den på väg upp igen. Använder murbruk B då jag läste att det står emot väder och vind bättre än C.
Har inga direkta frågor för tillfället, undrar mest om det är normalt att offra semestern på sånt här arbete, men det kanske är en fråga för ett psykologiforum
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev inte mycket kvar när alla lösa stenar plockats bort, men nu är den på väg upp igen. Använder murbruk B då jag läste att det står emot väder och vind bättre än C.
Har inga direkta frågor för tillfället, undrar mest om det är normalt att offra semestern på sånt här arbete, men det kanske är en fråga för ett psykologiforum
Det är de gamla stenarna som används, efter tre dagars hårt slit med att få dem rena från gammalt bruk och annat skit. Det är inget fel på hållfastheten på stenarna, jag har bankat på dem med huggmejsel och slägga utan att en enda sten gått sönder. Att de är krokiga och missfärgade är inget att göra åt.Henri skrev:
Nu är hela skorstenen uppmurad igen. Kostnad hittills: 420 kr och 10 semesterdagar.
Jag känner mig nöjd, den uppfyller mina utseendekrav i alla fall. Kanske ska göra en syratvätt för att få bort murbruk från stenarna.
Logga in
Skapa konto
Jag känner mig nöjd, den uppfyller mina utseendekrav i alla fall. Kanske ska göra en syratvätt för att få bort murbruk från stenarna.
Skippade kronan, ringde plåtslagaren och beställde en huv. 12 dagar senare sitter den på plats!oskis 123 skrev:
Såhär ser skorstenen ut med huv:
Logga in
Skapa konto
Nu är stegen undanställd och jag har inga planer på att gå upp på taket igen de närmaste åren.
Klicka här för att svara