Igentligen så borde jag nog bara låta mina två bilder tala för sig själva. Just nu sitter jag bara och skrattar, men borde kanske gråta... :wow:

Jag är inte snickare, markentreprenör eller gjutare eller... Jag är bara en helt vanlig svensson som inte kan låta bli att fundera på om detta verkligen har gått rätt till på något sätt alls. Själv kan jag nämligen inte det. Möjligtvis att stödstolpen är rätt placerad upptill. Men det övriga, herregud.... :banghead:

Mina funderingar:

1. Finns det någon yrkesstolthet när man lämnar en decimenter lång flisa i stolpen?
  2. Varför inväntar man inte att skruva dit stolpen när man vet att den ska gjutas om och rätt?
  3. Varför ser man inte till att ha ett längre avstånd mellan gjutningen och pelarens underkant. Regnvatten kommer väl mumsa sig upp i trät underifrån när det träffar gjutningen?
  4. Kan man göra fler fel?

IMG_6139_zoom.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skadatstödbenlowres.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggahem skrev:
Igentligen så borde jag nog bara låta mina två bilder tala för sig själva. Just nu sitter jag bara och skrattar, men borde kanske gråta... :wow:

Jag är inte snickare, markentreprenör eller gjutare eller... Jag är bara en helt vanlig svensson som inte kan låta bli att fundera på om detta verkligen har gått rätt till på något sätt alls. Själv kan jag nämligen inte det. Möjligtvis att stödstolpen är rätt placerad upptill. Men det övriga, herregud.... :banghead:

Mina funderingar:

1. Finns det någon yrkesstolthet när man lämnar en decimenter lång flisa i stolpen?
  2. Varför inväntar man inte att skruva dit stolpen när man vet att den ska gjutas om och rätt?
  3. Varför ser man inte till att ha ett längre avstånd mellan gjutningen och pelarens underkant. Regnvatten kommer väl mumsa sig upp i trät underifrån när det träffar gjutningen?
  4. Kan man göra fler fel?

[bild][bild]
1. Nä... Om det skulle gå en flisa så kan man väl bemöda sig med att försöka limma dit den iaf, skulle inte det bli bra får man tyvärr byta stolpen. Hantverkaren tog nog en chansning på att någon inte skulle se det.

2. Det är väl ok att skruva dit stolpen och loda in för att få ett riktvärde var det skall grävas för plint. Alternativt att man hänger ett lod för att hitta centrum. I vilket fall som helst har de ju misslyckats med att centrera plinten.

3. Skulle vilja påstå att det avståndet är helt ok.

4. Det är nog inga problem 😄

Lika förb****t står väl pelaren snett, eller är jag lika vindögd som snickaren :(

Det ser ju inte så snyggt ut men funktionsmässigt är det ju ok.

Det ser ut som att du ska bygga något vilplan utanför dörren, då gissar jag att både plint och flisad stolpe inte syns längre? Ska du sätta plattor i nivå med plinten skulle jag göra helt annorlunda med stolpens infästning, använda ett annat beslag.

Hur ska det se ut när det blir färdigt?
Stolpen borde kläs på med någon ytterbräda för att får lite större dimension som harmoniserar med knutbrädan man ser till höger och jag hade även målat den i samma färg. Det ser lite "pinnigt" ut tycker jag.
Och som det skrevs tidigare så ska det väl även till ett trappsteg och yta utanför dörren som kommer att dölja plinten och nederdelen på stolpen.
Stolpen ser sned ut men det är väl förhoppningsvis en synvilla beroende av hur fotot är taget.

....kanske har någon placerat stolpen på sidan med flit för att kunna använda plinten till vilplanet också.....

Ser väl ut som stolpen följer panelen rätt bra. Punkt tre tycker jag inte man kan säga nåt om, vad ville du ha, 10cm?
Sen döljs väl allt av en trappa som nån sa.

Stefan N skrev:
Ser väl ut som stolpen följer panelen rätt bra. Punkt tre tycker jag inte man kan säga nåt om, vad ville du ha, 10cm?
Sen döljs väl allt av en trappa som nån sa.
Jag tror vi har hittat snickaren :p

Men annars håller jag med Stefan. Skadan kommer att döljas av altanen, avståndet ser ut att vara tillräckligt och jag tror (hoppas) att pelaren kommer målas/kläs.

//gockemannen

Förvisso har det kanske ingen större betydelse om det skall täckas av en trapp. Men det ser helt galet tokigt snett ut!!! Vi har ett skärmtak på vårt hus där alla fyra pelare till skärmtaket gjöts i samband med plattan. De hamnade helt rätt (okej, vi hade en mycket samvetsgrann kille som ansvarade för grunden). Så jag förstår inte hur man kan ens få det så snett om man har tillgång till vattenpass och tumstock?

Jag kan gissa hur plinten har hamnat snett. Snickaren har utgått från ett avstånd där stolpen skulle hamna från väggen - ska vi gissa 1.4 m eller nåt sånt, det avstånd stolpen sitter på i överkant. Sen har han mätt upp samma 1.4 m i underkant - men glömt att panelen skjuter ut ett antal cm från plattan (syns ju tydligt på bilden).

Men det kan också vara med flit, precis som MathiasS säger.

Redigerat:
Gör om gör rätt! Det där ser inte ens fackmannamässigt ut. varken pelare eller plint.

...många hårda ord utan att någon har helheten klart för sig....

• Gilla
PappasHammare och 1 till
  • Laddar…
Härligt med massa förståsigpåare här....vi vet ju ingenting om hur ritningarna ser ut eller hur det ska se ut när det är klart....

Eh, är det inte trådstartarens hus?

mariatherese skrev:
Eh, är det inte trådstartarens hus?
Jo...men vet han/dom eller vi hur slutresultatet ska se ut ang alla detaljer....inget av pelaren eller plinten kanske syns och för funktionens skull så håller det nog....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.