Byggmaterial & Byggteknik
Felde: hmm, olika bud blir det :) Om man sätter en nere och en uppe antar jag att de skall sitta på motsatta kortsidor? Drag på golvet är nog egentligen inga större problem, förutom ur isoler och värmeförmåga då ?
wrang: Löste det hela med att sadla på med 2st 22x145mm panel blev kanon. Expanderande fönsterdrev sedan
Östlund: Som sagts så skruvar du bara det första lagret så att det hålls uppe tills det andra lagret kommer upp. Sedan ska tak reglas med ett cc avstånd på 300mm. Och glöm inte att förskjuta skarvarna, och kör med plåtband i skarvarna på sista lagret.
Alko: Kolla först att det är en ordentlig vägg du tänkt regla mot, knacka bara lite och se till att det är en murad vägg av tex lättbetong såsom du antagit. Lagning är ju mest kosmetiskt, knacka bort allt löst och putslaga med ett lagningsbruk (fråga på Beijer tex) eller kanske bara väggspackel om det inte är för djupa skador. Sen är det som du säger borra, plugga och skruva (på
Kurtivan: Sådana näsor har vi på våra gamla inåtgående pardörrar. De är rejäla med utstick på 65 mm. I ett av fönsterglasen var det inristat 1921, tyvärr var det glaset trasigt och fick bytas ut.
verktygsgurun: Jag byggde mig en egen ytterdörr. Ramverk i fin furu, cellplast, plywood på båda sidor för att sen klä utsidan med liggande svartbetsad breda ek tiljor som jag hellimmade på plywooden. Fenomenet som uppstod var att när jag limmade eken gjorde det att dörren drog sig som ett u och slöt inte tätt mot karmen. Blev förbannad och högg yxan i dörren och sen till tippen med skräpet !
thomasx: Hejsan SKa ha två stycken garagenportar från Novoferm i mitt nya garage, takskjutportar i trä, vita, se länk nedan. Letar efter en dörr 10x21 som passar till portarna. Novoferms egna ser för bedrövliga ut. Några tips på var man ska leta?
Pumba: Annars brukar man ju ha en stående och sen spika en liggande regel. Min husvägg ser ut som så att jag har ytterpanel, gles, utegips, stående 195mm, sen liggande 45, plast på det, sedan en stående 45, sen spån och gips på det.
MTech: Hej på er! Jag öppnar upp i hallen idag för att få det lite luftigare! Bjälklaget i taket går i samma riktning som väggen så då bör inte denna väggen ha en bärande funktion väl? Jag kan ju spara regeln längst iofs? [bild] [bild] [bild]
Fredsan: [citat] Jag är typen som både är oerfaren samt gillar att ha möjlighet att göra om saker som blir fel och visst är det så att det är enklare att lossa en syll som är fäst med bult än om den är fäst med expanderspik?
prototypen: Skydda med trälist. Men under plåtkanten låter ju skyddat i sig. Protte
JonasHolm: Hej Är det någon som vet vart man kan köpa lecabalkar i Stockholmsområdet och som har det i lager? /Jonas
Holpers: Ok. Nu fattar jag. Jag hade tänkt att sätta några reglar på tvären mellan de stående även mitt på väggen. En svårighet dock.. både vid golv och tak finns inget att skruva i. Reglarna verkar konstigt nog vara skruvade igenom dubbelgips in i golvbjälken. Se bild. Väggen är grannens gipsskiva ni ser så jag är nästan inne hos dem :-) Skulle här iofs kunna sätta vinkeljärn från
KnockOnWood: [citat] Inte hemma men på jobbet. Där gick värmeledningsrör längs ytterväggarna, och på vinterhalvåret knäppte det en del. Det var värmeledningsrören som gick trögt genom någon passage in till chefens rum. Han klagade aldrig, men mig störde det en del när rören expanderade och krympte på längden. Det var helt klart rören som gick mellan värmeelementen som skapade ljudet.
daugaard: skillnaden mellan att bara spackla och montera ett till lager gips är: prisskillnaden = kostnaden för gips o skruv. går nog åt ungefär lika med spackel o färg Tidsskillnaden = ja det är vell typ samma tidsågång att spackla o måla i båda fallen, så lägg på tiden för att byta eller montera ett till lager gips. ;)
pelpet: [citat] Tackar gurun! Sådana, i variant 38mm, blir perfekta till mina 38mm maströr. Jag har biltema 500 meter från jobbet så det blir en sväng förbi där imorgon.
mexitegel: Du kan inte köra med isodrän eller liknande på utsidan som du putsar på?
Stefan N: Montera enligt anvisningarna så är det inga problem.
Pilla58: Tack för alla läsvärda svar! Jag har hittat Beckers betongspackel, åker nog iväg och köper detta:).
oceanis: Det spelar väl ingen roll var man förvarar listerna på byggvaruhuset en kvartsstav/kvartslist är ju densamma oavsett om du spikar den längs ett golv eller en vägg.
Mattias L.: Läste noggrannare på sidan nu och ser att GA avser normala gipsskivor. Blir nog dubbla utegipsskivor och sen nån typ av panel på det.
mrchilla: Hej, Jag har byggt in en liten braskamin i köket (Scanspis). Med en rökgång baktill som i vinkel ansluter till skorstenen. Allt är tätat och klart. Så kom sotaren och gjorde nedslag på följande: - Otät rökkanal: Väntat då den inte använts på 15 år. Så där sätter jag in ett insatsrör, med toppfoder, bottenkona, murar med C-bruk, fyller med vermikulit och testar med en liten
mexitegel: Nu bara spekulerar jag, men är det ens nödvändigt att putsa utvändigt om man sätter platon?
Drömhus2012: Jag har hyrt på Cramo, i och för sig frågade jag inte om jag fick utan killen frågade först om det var som privatperson eller firma.
geschmeck: Vad tror du om denna? http://www.fresh.se/sv/4.vaermeflyttare/intellivent-celsius-vaermeflyttare.php?group=prod_prod_grp-s1%2F229 Verkar gå att montera i tak. Har själv motsvarande badrumsfläkt och den är inte högljudd.
Farzan: Det här går ju inte att ha någon åsikt om utan att veta mera, t ex om du lägger ut en ritning på hela huset. Det enda man kan säga är att en sån där väggstump är så opraktisk och meningslös att den knappast skulle finnas där om det inte fanns något bra byggnadstekniskt skäl.
slacker: Härdad montageskruv borde man ju kunna bryta av på undersidan med hjälp av en polygrip (Motortång) och sedemera kanske pressa in morakniven för att lyfta det lilla som är kvar från skruven från plåtregeln och bara dänga till vinkeljärnet med hammaren.... Kanske....
Cff: Jag byter isolering på mitt sovloft (där det är mkt lågt i tak och snedtak). Tänkte använda SPU-skivor istället för den mineralull som ligger. Ger mig 3-4 cm extra vilket kan låta litet, men när det är väldigt trångt så kan det kännas som jättemycket :). Idag sitter det 30x65-reglar, ganska tätt, mellan takstolarna och på dessa är en enkel gipskivad skruvad. Min förhoppning
chaplin5791: Jag tänkte testa ha det på däck iaf första året och se .. har 3 små och tänkte det är säkrare ha det inte så lätt och kliva i (om man sänker ..) ..se nedan bilder.. (det kankse är enklast att sänka??) [bild] [bild] [bild]