Jag hade tänkt såga av syllen i mitt hus (skall ned en trappa där).
Jag har funderat och tittat på ritningar men kan inte komma på att det skulle vara något problem med det. Det finns givetvis ingen last direkt ovan (eftersom det blir ett hål där).

Inte är det väl troligt att syllen på något sätt borde vara utsatt för drag eller tryckkraft?

Mikael_L
Menar du verkligen syllen?
Inte bjälklaget eller nåt sådant?

Men syll har normalt inte några drag eller tryckkrafter på sig i längdriktingen.
Under en stående regel blir det tryckkraft, har syllen ej stöd under denna punkt blir det böjkraft. (Nedböjningen ger väl egentligen upphov till dragkrafter i syllen då, men det tror jag inte att man beaktar i konstruktionen? Någon som tror annat?)
Syllen blir också utsatt för lite krafter när t.ex. vinden blåser och skivmaterial skruvat på väggarna som stabiliserar huset sitter ju på syllen.
Men det är ju inget problem om det bara är en mindre bit av syllen som tas bort.

Mikael_L skrev:
Menar du verkligen syllen?
Inte bjälklaget eller nåt sådant?
Jag menar syllen ja, dvs reglarna "längst ut" som bjälklaget sitter i och väggreglarna står på.
Mikael_L skrev:
Men syll har normalt inte några drag eller tryckkrafter på sig i längdriktingen.
Under en stående regel blir det tryckkraft, har syllen ej stöd under denna punkt blir det böjkraft. (Nedböjningen ger väl egentligen upphov till dragkrafter i syllen då, men det tror jag inte att man beaktar i konstruktionen? Någon som tror annat?)
Det finns inga stående reglar ovanför, det står reglar vid sidan om (så klart) men den biten av syllen har väldigt gott stöd av grunden.
Mikael_L skrev:
Syllen blir också utsatt för lite krafter när t.ex. vinden blåser och skivmaterial skruvat på väggarna som stabiliserar huset sitter ju på syllen.
Men det är ju inget problem om det bara är en mindre bit av syllen som tas bort.
Det är en 80cm sträcka på en syll som är 10,5m lång. Det är faktiskt ganska exakt i mitten.

Men det är bra, det låter som jag tänkt det. Det var bara när jag stod med tigersågen efter att ha tagit bort lecablocken under syllen så såg den ju så rejäl ut och jag tänkte "är det verkligen ingen kraft i längsriktning" :)

Redigerat:
Mikael_L
Ja om jag nu inte missuppfattar något så är det bara att kapa på.

Men det är ju ovanligt att behöva kapa syll för en trappas skull. ;)
Däremot kapar man (ofta) syllen när man sätter in en dörr, eller altandörr.

Du kan ju även kolla om det är läge att fästa syllen mot grunden på bägge sidorna om kapstället.

Om det hade varit ett timmer hus så är syllen till för att hålla ihop huset i neder kant. Så på ett timmerhus så är det draglasten som är det viktigaste och inte trycklasten. Så när en syll skarvas så måste detta göras med blixtskarv.
Vilket gör att det är otroligt dumt att kapa syllen på timmerhus.
Antar att det är annorlunda på ett modernt hus.

Mikael_L skrev:
Ja om jag nu inte missuppfattar något så är det bara att kapa på.

Men det är ju ovanligt att behöva kapa syll för en trappas skull. ;)
Däremot kapar man (ofta) syllen när man sätter in en dörr, eller altandörr.
Ja, jag inser det. Men det är lite speciellt fall och ganska svårt att förklara. Se bilden där jag markerar med rött var jag skall dela. Huset är lite som två delar (även om allt är byggt på en gång). Rent tekniskt så är syllen jag skall kapa inte ytterst, utan mitt i huset. De olika halvorna är på olika höjd (skiljer 3 trappsteg, 49cm mellan dem). De olika delarna har även golvbjälklag och takstolar åt olika hål. Så där jag skall dela är det egentligen två syllar, en för ena delen och en för andra.
Vet inte om det blev klarare för det :)

Mikael_L skrev:
Du kan ju även kolla om det är läge att fästa syllen mot grunden på bägge sidorna om kapstället.
Ja, jag tänkte på det när jag skrev inlägget faktiskt. Inte så svårt att bulta fast ordentligt i lecaväggen som allt står på faktiskt. Är ju bra av fler skäl egentligen.

kapasyll2.jpg

Redigerat:
Jag har nu bultat fast syllen i lecablocken (som är "grunden") med M12 gängstav med ankarmassa runt där öppningen blir. Kanske inte behövs, men det kan ju aldrig skada.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.