4 533 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Ramverkstakstol garage med loft
Håller på bygger ett garage och ska snart till att gjuta plattan som blir 9 meter bred och 14,4 meter lång 
Eftersom det är ett garage vill jag inte ha nån stolpe eller liknande inuti
Jag har börjat fundera på mågon sorts ramverkstakstol för att kunna utnyttja delar av loftet som förråd
Garaget kommer ha 2 portar på gavel som är 9 meter bred och sedan blir det 12 takstolar cc120 = 14,4 meter
Är det bara att glömma självbärande ramverkstakstolar på en så bred spännvidd?
Eftersom det är ett garage vill jag inte ha nån stolpe eller liknande inuti
Jag har börjat fundera på mågon sorts ramverkstakstol för att kunna utnyttja delar av loftet som förråd
Garaget kommer ha 2 portar på gavel som är 9 meter bred och sedan blir det 12 takstolar cc120 = 14,4 meter
Är det bara att glömma självbärande ramverkstakstolar på en så bred spännvidd?
Jag har 12x12 meter och har ramverkstakstolar i någon mening i alla fall och dessutom öppnat upp en takstol utan ram så att jag kan ha billyft. Men du kanske får räkna med andra takstolar i ändarna eller en bit in och en limträbalk i nock.
Rena antaganden från min sida dock. Här med takstolstillverkarna de räknar ju på det där åt dig.
Rena antaganden från min sida dock. Här med takstolstillverkarna de räknar ju på det där åt dig.
Har du cc 1200?
Ungeföär hur brett utrymme har du på loftet? Har du någon stålbalk eller så?
Tänkte försöka undvika stålbalk och limträbalk..
Ungeföär hur brett utrymme har du på loftet? Har du någon stålbalk eller så?
Tänkte försöka undvika stålbalk och limträbalk..
Jag har till att börja med ganska lågt i nock, vet inte exakt hur brett jag har, men i alla fall så man kommer fram med saker på bredden utan problem för att sedan kunna stuva in dem i facken. Till bredd räcker det ju så att säga med själva "gångbredden".
Ja, cc1200, men det är ett valmat tak också så det är lite smalare emot valmningarna för att sträckan inte är jämnt delbar med 1200.
Jag har en limträbalk för att hålla den takstolen som inte har någon ram.
Ja, cc1200, men det är ett valmat tak också så det är lite smalare emot valmningarna för att sträckan inte är jämnt delbar med 1200.
Jag har en limträbalk för att hålla den takstolen som inte har någon ram.
nu är jag riktigt villrådig, har kontakt med 2 tillverkare,
den ene säger att det går bra, 38 graders taklutning, jag kommer få 5.7 meter brett med 2.10 takhöjd på övervåningen (låter mycket tycker jag) priset på dessa är ca 2500 st inkl moms
den andre tillverkaren (konstruktören) säger att det inte går med följande svar:
"Skillnaden på ett fackverk och ett ramverk är att fackverket är statiskt bestämt medan ramverket är statiskt obestämt.
Det innebär att varje del i ett fackverk är i jämvikt.
Vill du ha ett ramverk så kan du få det i limträ. Inga problem. Men då drar ju priset iväg.
Vi jobbar med dom enkla, billiga lösningarna. 1:a valet är trä."
detta låter ju väldigt konstigt tycker jag, kan den första helt enkelt räknat fel så taket inte håller?
och vad betyder statistiskt bestämt, obestämt ?
MVH/T
den ene säger att det går bra, 38 graders taklutning, jag kommer få 5.7 meter brett med 2.10 takhöjd på övervåningen (låter mycket tycker jag) priset på dessa är ca 2500 st inkl moms
den andre tillverkaren (konstruktören) säger att det inte går med följande svar:
"Skillnaden på ett fackverk och ett ramverk är att fackverket är statiskt bestämt medan ramverket är statiskt obestämt.
Det innebär att varje del i ett fackverk är i jämvikt.
Vill du ha ett ramverk så kan du få det i limträ. Inga problem. Men då drar ju priset iväg.
Vi jobbar med dom enkla, billiga lösningarna. 1:a valet är trä."
detta låter ju väldigt konstigt tycker jag, kan den första helt enkelt räknat fel så taket inte håller?
och vad betyder statistiskt bestämt, obestämt ?
MVH/T
Redigerat:
Klicka här för att svara