4 382 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Flytspackel - tätskikt, olika tillverkare?
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Den hantverkare jag valt för att flytspackla ska använda CM 780 Snabb Fiberavjämning. Kan jag använda vilket godkänt tätskiktssystem som helst ovan på detta? Eller är det någon som vet vilka system som man kan använda ovanpå Combimix Flytspackel? Jag har hittat Ardal men var kanske mer inställd på Casco eller Lip.
Ska man följa BKR så är det tätskiktets instruktioner som gäller.
Men i praktiken lär det väl spela mindre roll!
Min uppfattning är att det främst handlar om att tätskiktsleverantören testat och certifierat sitt tätskikt med sitt flytspackel (eller annat angivet) och därmed kan garantera vidhäftningen.
Men hur stor skillnad kan det vara i vidhäftning mot olika fabrikat av flytspackel?
Min uppfattning är att det främst handlar om att tätskiktsleverantören testat och certifierat sitt tätskikt med sitt flytspackel (eller annat angivet) och därmed kan garantera vidhäftningen.
Men hur stor skillnad kan det vara i vidhäftning mot olika fabrikat av flytspackel?
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Jag tror inte heller det spelar någon roll, möjligvis ska man väl använda ett spackel med samma uppbyggnad som liknar tätskiktstillverkarens spackel. Tex Aluminatcement(med viss inblandning av portlandcement) med flyttillsats.Nik206 skrev:Ska man följa BKR så är det tätskiktets instruktioner som gäller.
Är det någon som jobbar med Combimix som vet vad som brukar läggas för tätskikt på det?
Jag ringde nyss till Combimix och dom sa att det spelar ingen roll vilket flytspackel man använder under tätskiktet, men det måste dom ju säga för annars finns det ju knappt något tätskikt man kan lägga då dom inte säljer det själva.
Han sa även att i bruksanvisningarna för tätskiktet står det oftast att man bör använda märkets egna spackel, men att det någonstans i det finstilta att man kan använda andra.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Ja det kanske är en lösning. Men man vill ju gärna att hantverkaren använder det han är van vid.vectrex skrev:
Denna tråden kanske borde ha varit i badrums delen för att få lite svar av de erfarna. Vill någon moderator flytta den dit?
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Ringde Casco eftersom jag tänkt använda deras Casco WetStop 1 Folie, och teknikern sa att man kan lägga deras tätskiktssystem på vilket flytspackel som helst bara man följer spackeltillverkarens bruksanvisning.
Så det är alltså bara tätskiktssystemet (folie/fix/fog) som man måste använda samma tillverkare/system.
När jag frågade varför det inte stod i deras folder/instruktioner så var svaret att de gärna såg att man använde deras produkter, men de borde ju skriva att det går bra att använda andras produkter och fortfarande vara godkänt.
Så det är alltså bara tätskiktssystemet (folie/fix/fog) som man måste använda samma tillverkare/system.
När jag frågade varför det inte stod i deras folder/instruktioner så var svaret att de gärna såg att man använde deras produkter, men de borde ju skriva att det går bra att använda andras produkter och fortfarande vara godkänt.
Det är tråkigt att tillverkarna gör på det viset eftersom det minskar trovärdigheten i vad de skriver i sina instruktioner. Det är sannolikt samma sak med primer, som normalt sett kan användas vilken som till alla flytspackel. Men om nu en tillverkare skulle ha en speciell sammansättning på sitt spackel så att deras primer med anpassade ämnen i är nödvändig, då är det nog många som gör fel.
OT: Jafo gör fina brunnar men bruksanvisningen var dålig på en punkt. Det stod uttryckligen att brunnen krävde cc300 på golvbjälklaget och två kortlingar emellan för att bilda en låda. Inget om dessa kortlingars dimension. Nu vet jag att det går utmärkt att få en robust konstruktion med cc600 och tre rejäla kortlingar (t ex 145mm som jag använde), men jag har inte följt anvisningarna och därmed skulle ett försäkringsbolag kunna neka mig ersättning om en vattenskada uppstår vid brunnen.
OT: Jafo gör fina brunnar men bruksanvisningen var dålig på en punkt. Det stod uttryckligen att brunnen krävde cc300 på golvbjälklaget och två kortlingar emellan för att bilda en låda. Inget om dessa kortlingars dimension. Nu vet jag att det går utmärkt att få en robust konstruktion med cc600 och tre rejäla kortlingar (t ex 145mm som jag använde), men jag har inte följt anvisningarna och därmed skulle ett försäkringsbolag kunna neka mig ersättning om en vattenskada uppstår vid brunnen.
Klicka här för att svara