Hej,
Vi bor i ett nybyggt hus med grova massiva bjälkar. Fasaden är en putsad dubbelmur av leca.

Nu har bjälkarna vridid sig och det blåser in! Förra vintern var det riktigt kallt. Det hjälper inte hur mycket man höjer värmen eller eldar i spisen :-(. Nu måste vi åtgärda före vintern! Har någon ett tips på vad vi ska täta med? Första tanken är att dreva med lin - men någon typ av fogskum eller silikon lockar mer.......

Dreva är bra men foga med mjukfog invändigt. Går det att täta med vindskyfdd utv så är det bra men ej med plast, fog el likv.

Ok. Tack för svar :-). Mjukfog på insidag då.
Vad innebär täta med vindskydd? Vi har en "låda" under takutsprånget. Är det vindskydd?

Vindskydd brukar vara papp el likv eller skiva typ utvändig gips men eftersom jag inte vet hur det ser ut så är det svårt att veta vad som krävs. Förstår inte "låda" under takutsprånget?

Utvändig gips låter bra! Det visste jag inte att det fanns. Tack för tipset.
Bjälkarna går ända ut i ytterväggen och det sitter inget utanför dom.
Med låda menar jag att man inte ser råsponten utan att taket liksom är inklätt. Det finns ett ord för det som jag inte kommer på....;-)

Mikael_L
Nybyggt hus? Är det inte garanti då, och entreprenören får åtgärda felen?

Babbo skrev:
Bjälkarna går ända ut i ytterväggen och det sitter inget utanför dom.
Det är inget bra utförande egentligen.
Det blir en god köldbrygga där. Som dessutom kan lokalt sänka temperaturen i ett litet område i väggen att det fälls ut fukt där, med ev kommande mögelproblem.

"Lådan" brukar väl kallas "inbyggd/inklädd takfot".

Redigerat:
Observera att "utv gips" inte kan vara oskyddad. Då är det bättre du använder mineritskiva el likv. Lådan är inklädd takfot som Mikael_L skriver. Om timmerändar sticker ut så är det väl ingen speciell köldbrygga att tala om . Det är ju massivt trä.
Jag säger också som föregående skribent att, om det är nybyggt så har du ju garanti och det är också 10 års garanti mot byggfel. Kolla kontrakt och huspapper.

Mikael_L skrev:
Nybyggt hus? Är det inte garanti då, och entreprenören får åtgärda felen?

Det är inget bra utförande egentligen.
Det blir en god köldbrygga där. Som dessutom kan lokalt sänka temperaturen i ett litet område i väggen att det fälls ut fukt där, med ev kommande mögelproblem.

"Lådan" brukar väl kallas "inbyggd/inklädd takfot".
Entreprenören går inte att prata med. Har redan haft en omgång med honom i tingsrätten. Om plattan som var helt ojämn. Det ärt konstigt att vi fick igenom energiberäkningen med den konstruktionen.
Det stämmer nog som du säger att det blir en köldbrygga. Eller många! En vid varje bjälke. Vi är oroliga för fukt om vi "plastar" in fasaden utanför bjälkarna så gips var kanske en bra idé. I helgen ska maken riva ner den inklädda takfoten (ja visst ja - så heter det) och vi ska se hur det ser ut under.

Vi vet ju inte hur det ser ut. Det kanske går att bygga något funktionellt snyggt utanför.
om byggaren ej går att tala med så finns väl en byggfelsförsäkring men det är ju förstås självrisker som är dryga.

Mikael_L
Jag kan ju bara nämna att man får aldrig sätta helt fukt och ångtäta materiel, typ plast, längst ut i en ytterväggskonstruktion.
Täta material ska ligga mot varma sidan, och det ska vara diffusionsöppet mot den kalla uteluften (höst/vinter/vår).

seniorkonsult skrev:
Observera att "utv gips" inte kan vara oskyddad. Då är det bättre du använder mineritskiva el likv. Lådan är inklädd takfot som Mikael_L skriver. Om timmerändar sticker ut så är det väl ingen speciell köldbrygga att tala om . Det är ju massivt trä.
Jag säger också som föregående skribent att, om det är nybyggt så har du ju garanti och det är också 10 års garanti mot byggfel. Kolla kontrakt och huspapper.
Vi har varit i kontakt med Garbo som säger att självrisken är högre än vad det kostar att åtgärda felet.
Tvisten om plattan blev en dyr historia med advokater inblandade. Som sagt entreprenören gör aldrig några fel enligt honom själv. Så vi har bestämt att försöka fixa detta själv. Fast vi vet inte hur? Maken är händig men vi har ingen aning om hur vi ska lösa det.

Ok. Så inte gips utan mineritskiva. Andas den? Eller är den som plast?
Problemet är att det blåser in! Om man håller ett ljus uppe vid bjälkarna så blåser det ut (en blåsig dag)

Ritning med bild? :|. Mineritskiva är tät. Används som vindskydd.

Mikael_L
Mineritskiva är ej diffusionstät. (men vindtät)
OK, man kan säkert önska sig något med ännu lägre ånggenomgångsmotstånd, men om jag förstår dig rätt är det bara några mindre bitar ni önskar sätta upp precis där ni har glipor?
I så fall tvivlar jag att det ska bli några problem.

edit:
Minerit verkar ligga på ca 5ggr så högt ånggenomgångsmotstånd som gipsskiva, nu när jag kollade datablad lite snabbt.

Redigerat:
seniorkonsult skrev:
Ritning med bild? :|
Ja det är en bra idé.
Jag ska försöka ta bilder när vi rivit ner. Usch, det blir inte kul att riva i ett nytt hus.....
Återkommer :-)
Tack för svar än så länge!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.