Hej alla,

Håller på och renovera mig lägenhet, och sovrummets nya placering kommer vara i vägg med badrummet. Väggen mellan dessa rum är en vanlig innervägg; gips + 45 regel + gips.

Jag vill undvika störande ljud från avlopp och kranar (dessa går givetvis inte i väggen ifråga, men det hörs ändå). Därför tänkte jag fråga er - vad är bästa material att stoppa i tomrummet mellan gipsskivorna? Vanlig isolering lär det ju knappast vara. Vad säger ni, ska jag satsa på stor massa (typ fylla tomrummet med gipsskivor) eller något slags ljudabsorberande (ändå gärna tungt) material?

Alla tips / tankar är välkomna! :)

Mineralull använder man till väggar med väldigt höga ljudkrav. Du har kanske möjlighet att bredda väggen till 70 eller 95 mm för tjockare isolering? Dubbla gipsskivor gör mycket. Täta runt den nya väggen mot väggar, tak och golv med speciella gummilistade plåtreglar eller latexfog. Eller är väggen redan byggd? Lägg inte ner för mycket jobb bara om ljudet kan smita förbi väggen genom ev. bjälklag, över eller under väggen.

Ok, tack Jonieboi för utförligt svar!

Den är väl halvt byggd kan man säga; sidan mot badrummet kan jag inte röra, men jag kan öppna gipsskivan mot sovrummet och ev. bredda däråt / fylla på med mineralull och extra gipsskivor.

Det är sant att ljudet antagligen kan gå "runt" väggen i bjälklag etc, så därför tänker jag antagligen välja enklast möjliga lösning som ändå ger bättre ljudisolering än bara tomrum mellan gipsskivorna.

Tror i vilket fall jag har en klar bild över hur jag ska gå tillväga. Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.