Jag har rivit ut murkna träväggar i två gamla hästboxar och tänkte nu sätta in nya väggar. Någon som kan rekommendera virke för detta? Det måste vara ordentligt virke som ska tåla en häst, samtidigt som jag inte vill försöka hålla kostnaderna nere. Det är betonggolv och väggar av råspont som jag tänkt klä med osb-skivor. Problemet med de tidigare boxarna har ffa varit att det legat en oskyddad regel i botten på väggen, direkt mot betonggolvet, som ruttnat fullständigt. Ska man sas grunda med en rad lecablock och sen lägga bottenregel för väggen på dem?

Antingen det eller om det finns möjlighet att hänga bottenregeln (lämpligen en 95x95) en bit upp så att den inte vidrör betongen.

Tja, risken då är väl att fuktigt strö hamnar mellan regeln och betongen, men det är klart, det blir väl inte riktigt samma fukt...

Kanske måla bottenregeln med slipersolja eller cuprinol? Tänkte även på syllisolering. Den hjälper ju bra mot fukt från betongen, men hur mycket hjälper den mot fukt från ströt i boxen?

Bottenregel i ek, stoppar åtminstone en generation.

Ek låter dyrt, har du någon aning om kostnad?

När det är boxar helt i trä (inte med stålstomme som i mer moderna och påkostade stall) så brukar man väl måla dem och måla om varje år för att hålla dem i skick med tanke på fuktig strö och så. Eller, så har det i alla fall varit där vi har haft vår dotters ponny men det är bara 2 1/2 år så ingen jätteerfareenhet om man säger så...

Känner mig litet spontant tveksam till OSB ytterst, är det inte onödigt lättgnagt? Vissa hästar är ju mycket för att gnaga på trä och en OSB borde gå att flisa upp rätt snabbt, i alla fall om det finns någon oskyddad kant som hästen kommer åt.

När det är boxar helt i trä (inte med stålstomme som i mer moderna och påkostade stall) så brukar man väl måla dem och måla om varje år för att hålla dem i skick med tanke på fuktig strö och så.
En av mina grannar med ett tvåhästars-stall har strukit kall-asfalt i vinkeln mellan betonggolv och träväggar.
Cirka 10 cm ut på betongen och 10 cm upp på väggen. Det verklar klara det hästarna släpper från sig.

Känner mig litet spontant tveksam till OSB ytterst, är det inte onödigt lättgnagt?
Instämmer! riktig träpanel 18 mm eller tjockare borde det väl vara. OSB är dessutom fult!

Tack hörrni, det var bra tips!

Satsa på att mura upp ett varv med Lecablock. Det är det enda som står sig.

Ska ni ha solida plankväggar som står pall och ändå inte blir olidligt dyra i slutänden så satsa på 45x95-reglar. De brukar vara billigast per m2.

Du tänker precis som jag, Oldboy! Har precis fått upp ögonen för lecablock som byggmaterial, riktigt kul att jobba med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.