KnockOnWood
KnockOnWood: Jag tycker att man skall tänka på estetiken också. Allt är ju inte hållfasthet. Sätter man inte gångjärn på 1/7 från kanterna ungefär. Det tror jag blir bra för hyllkonsoler också.
2 svar · 11,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: Hur går det med garderoben? En bild vore ju på sin plats för att få tyst på alla som tvivlar på att du förstått hur garderoben ska monteras.
25 svar · 9,7k läst
Torpalainen
Torpalainen: Om det är en balk där den gula väggen är riven talar ju det att den balken troligen är infäst i del av det röda, så ja, jag skulle säga att den del den röda som är förlängningen av det gula, är bärande. dock inte delen med garderoberna.
1 svar · 1,2k läst
·
slacker
slacker: [citat] Med kanter så menar du diken? Jag skulle undvika att sätta diken mot väggen - Nu hatar jag att spackla men jag upplever att det är ett gissel att spackla diken mot vägg. Hellre bara spackla skruvhålen och dra en latex mot väggen - Eller som kanske i ditt fall då BrandFog...
13 svar · 10,5k läst
·
kulle
kulle: lite sent kanske , men här http://www.specialbeslag.se/bladskruv-p-217-c-219.aspx
3 svar · 1,7k läst
P
per-gust: Jag har idag en inbyggd veranda som står med en låg krypgrund på en oisolerad stenbelagd betongplatta. Denna krypgrund var inomhusluftventilerat ifrån källaren men det läckte uteluft genom otätheter i plattan så det blev mögel på täta delar på blindbotten. Konstruktionen på höjden var alltså: oisolerad stenbelagd betongplatta/ 20 cm luft utrymme/trossbotten med 20 cm isolering,
0 svar · 1,6k läst
M
memike: Ska till Helgen dränera om kåken. Undrar om någon har kolla på vilka som har bäst priser i Jönköpings trakten på Makadam, matgjord och grus till uppfarten.? Alltså totalt med utkörning. /Micke
0 svar · 1,8k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Inga problem att bygga året runt...det klart att det är lite att tänka på ang att täcka och att det tex kan vara halt.... Stomresning gör man ganska lätt på 2-3 man....när taket ska göras är det bra om det finns riktig ställning och några vana personer när det är uppehåll..... Lycka till och glöm inte kameran... :)
7 svar · 1,8k läst
MathiasS
MathiasS: Problemet är väl att den vassa själva "cuttern* i spetsen skär sönder pluggen. Men jag använder också cutters i olika varianter och det brukar funka bra. Men det är kanske inte optimalt.
36 svar · 101,8k läst
·
slacker
slacker: [citat] Vet inte hur många vägar jag lagat i lägenheter med gipsbruk genom åren och kan väl säga att ingen tenderat att spricka. Att däremot dra upp ROT gips på hela väggen, få det perfekt, jämnt och slätt utan bom ljud bakom skivan är ett projekt utan dess like anser jag - Gipsbruk alla gånger för min del. Gipsbruk för lagningar inomhus är väl inte i närheten av fusk, blir ju
8 svar · 7,4k läst
·
A
Alva10: Klickvinyl ovanpå klinker ska läggas men måste få bort fogarna i klinkern. Vet inte om det kan bygga totalt 1cm, då får ja nog inte upp toa dörren.
4 svar · 3,5k läst
Roev08
Roev08: Jag var på Hornbach och Byggmax idag men ingen har denna typ av reglar. Behöver c:a 22 meter men ska höra med en annan träfirma om de kan såga till nämna reglar!
2 svar · 1,6k läst
J
Jenx: Hej Vi har rivit skorstenen på vårt torp. Den var för dålig och behövde muras om. När jag skulle ta hand om de stenar som var hela såg jag att de var märkta med OT1.6. Är det någon som vet vad det betyder? Inte så viktigt igentligen kanske men jag blev nyfiken. Försökte googla men hittade inget.
0 svar · 768 läst
N
noone70: [citat] Nä det blir rätt ordentliga köldbryggor Innan jag hittade pu skummet var ifs planen att använda cellplast med fasade kanter. Hade tänkt sätta upp dem på väggen och sedan utanpå det 45 plåtreglar. Det är bättre än ingenting men långt i från samma som skum
3 svar · 3,5k läst
·
LinusW
LinusW: tack för tipset, verkar lämpligt :) Någon som har någon åsikt kring golvet? Behöver man slipa ner kärlimningen för att lägga skummattan innan golvet?
2 svar · 2,3k läst
·
A
Allmänobildad: fasadplugg, då sitter det garanterat, ta reda på hur tjock väggen är och välj en längd på fasadpluggen som är ett par cm kortare än väggens tjocklek. Då kan ni sitta hela familjen uppe på skärmtaket
2 svar · 2,2k läst
T
Thoomas: Det var ett bra tips! Märkligt att Google inte hittar dom. Får bli ett besök. Överhandsfräs låter skoj men är nog lite överkurs för mig men man ska aldrig säga aldrig.... :)
2 svar · 1,6k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Virke brukar vara torrt till att börja med jämfört med ved så det blir nog bra. Eftersom du har kamin så antar jag att du kommer fylla på vedförrådet med "riktig" ved senare, tänk då på att låta veden ligga i två år för att verkligen torka.
6 svar · 4,6k läst
·
P
pursch1: Har nu tagit upp inspektionshål i vägg och tak. I taket kan man se att balkarna som går i ritningens höger vänster riktning är skarvade, dvs ligger omlott. Skarven vilar på det regelverk som den aktuella väggen består av, således väldigt bärande vägg. När jag tittar närmare på ritningen kan man ju faktiskt se att det är ngn typ av prickar ovanför väggen, detta betyder väl att
9 svar · 1,8k läst
·
K
Kyleman: Om putsen är lagd på en oorganisk skiva med luftspalt bakom så behöver du inte bekymra dig.
1 svar · 1,0k läst
B
Beetleboy: Bostiks Epoxy "Extra strong" har jag använt en del och det blir rätt hårt tycker jag. Det är inget snabbepoxy så det härdar långsamt, ca 1,5-2 timmar innan det börjar härda. Finns t ex på Cheapy: http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stores/servlet/Produkt_10651_10551_Epoxylim_25702_46____ProductDisplayErrorView
3 svar · 1,3k läst
S
Savanna: Fast det finns ju lastbilar som kör i vårt avlånga land och det är inte säkert frakten är så dyr från detta företag. Som sagt var bara ett förslag om trådstartaren inte hittar just den panel som de behöver närmare hemmet. /K
6 svar · 18,8k läst
·
C
C
M
Micro: Det fungerar med vanlig borrmaskin fast se upp ifall det tar stopp !! Borrmaskinen kanske roterar(hugger till) och då är risken att du klämmer handen om du borrar vid en vägg.
3 svar · 8,5k läst
K
krille09: Hej, I några av rummen i min källare har man tapetserat på väggen. Tänkte ta bort detta och istället måla med silikatfärg. Väggarna består av betonghålsten och sedan puts. Dock har man sedan limmat upp tidningspapper och sedan bredspacklat och satt tapeter på detta. Tänkte att försöka komma in till putsen. Hur går man tillväga? Nån som har erfarenhet?
0 svar · 1,6k läst
S
seniorkonsult: Oljehärdad möglar inte vilket vanlig träfiber kan göra. Inga problem. Kör på.
1 svar · 6,6k läst
A
akdov: Han ska komma inom en vecka eller två.
7 svar · 6,7k läst
·
Locke
Locke: Med tanke på att du skall lägga på ännu mer isolering utvändigt så är det väl lämpligt att du får dit plasten redan nu? När du rivit fasaden sätter du papp utvändigt innan det nya isoleringsskiktet. Avsluta med vindstopp ytterst under nya fasadmaterialet.
4 svar · 1,2k läst
joflopp
joflopp: Innan det blir för kallt behöver jag laga putsen på murstocken där den går i det fria på vinden. Huset är från 1929 och jag tror putsen är sedan dess med. Gissar att det är ren kalkbruk som använts och att jag borde använda mig av hydrauliskt kalkbruk? Kan en lekman som jag avgöra om det är kc-bruk eller kalkbruk som sitter på murstocken idag? Har läst att kalkbruk är ljusare,
0 svar · 2,9k läst
M
Micro: Ta bort lite av fjällpanelen och fäll in 45x195 fäst den där fällpanelen har varit spikad i reglarna. Tror det bli stabilare för dig. Ta skruv som är ungefär dubbelt (ca 80-90mm långa)
3 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.